خبرگزاری کار ایران

رییسی:

۹ هزار مرکز کاهش آسیب داریم

asdasd
کد خبر : ۸۴۸۲۹۵

معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان کرد: ۹ هزار مرکز کاهش آسیب داریم که ۷ هزار مرکز با مشارکت بخش خصوصی در حوزه کاهش آسیب فعال هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در مراسم معرفی مرکز ملی اعتیاد به عنوان مرکز منطقه ای ظرفیت سازی و پژوهش و درمان اختلالات مصرف مواد گفت: در سطح کشور بحث مواد مخدر و عوارض و هزینه‌های آن جزیی از واضحات است، اما در بررسی‌های سی ساله در گلستان ثابت شده است که تریاک در سرطان دستگاه گوارش نقش اساسی دارد. با راه اندازی این مرکز ابعاد دیگر مواد مخدر را آشکار در جهت کاهش آسیب پیشگیری و درمان بررسی و مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: بحث مواد مخدر یک پکیچ است و با کاهش آسیب با هم اتفاق می‌افتد. ما در طی دو دهه گذشته شاهد هستیم الان ۳۰ درصد معتادان تزریقی کم شدند و انتقال اچ آی وی  از ۹۰ درصد از طریق معتادان تزریقی به کمتر از ۶۰ درصد رسیده است و همچنین هپاتیت سی نیز کاهش پیدا کرده است. باید بپذیریم که می توانیم سرنگ را در اختیار قرار دهیم چراکه هم اچ آی وی و هم هپاتیت سی در بین معتادان تزریقی کاهش پیدا کرد و اگر نمی کردیم با مشکل مواجه می شدیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: افرادی که نظرات غیرکارشناسی دارند و مخالف آموزش هستند باید بدانند که یکی از کارها بحث آموزش است و آموزش یکی از ارکان اصلی در حوزه کاهش آسیب است. از سال ۹۳ هزار و ۸۰۰ کارشناس سلامت روان به کار گرفتیم و توانستیم اقدام خوبی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: ۹ هزار مرکز کاهش آسیب داریم که ۷ هزار مرکز با مشارکت بخش خصوصی در حوزه کاهش آسیب فعال هستند. همچنین برای اولین بار در سطح منطقه مراکز کاهش آسیب و ترک اعتیاد با نظام شبکه بهداشت و درمان ادغام کردیم در سیستان ۳۱ مرکز را با این روش ادغام کردیم و امیدوارم بتوانیم ۳۰ هزار مرکز بهداشت و درمان در سراسر کشور در این روش هماهنگ کنیم.

او افزود:همه پاتوق های سراسر کشور شناسایی شده‌اند و نقشه ای تهیه کردیم همچنین ۱۴۰ مرکز دی آی سی داریم. ۱۳۰ مرکز سیار به مراکز بهداشت و درمان متصل کردیمو ارایه خدمات می دهند.

وی ادامه داد: افزادی که دارای سوء مصرف مواد هستند یک عده آنها تزریقی هستند اما تمام افرادی که سوء مصرف مواد دارند دارای رفتار پرخطر جنسی هستند و در این شرایط شانس انتقال بیماری بالا می رود و باید در زمینه پیشگیری به شدت فعالیت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز