خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر امور کودکان بهزیستی در گفت‌وگو با ایلنا:

صدور ۱۰۰۰ حکم فرزندخواندگی برای کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست در سال جاری/به ازای یک کودک ۷ متقاضی فرزندخواندگی وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۸۴۸۱۷۶

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در پروسه فرزندخواندگی اولویت با زوجین بدون همسر و سپس زنان و دختران بدون همسر است، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون حکم فرزندخواندگی برای هزار کودک صادر شده است.

«سعید بابایی» مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تایید سلامت زوجین و افرادی که در صف انتظار فرزندخواندگی هستند، گفت: تمام کسانی که متقاضی فرزندخواندگی هستند در چند محور باید مورد تایید قرار بگیرند. یکی از این موضوعات بحث سلامت است؛ تایید سلامت نیز به این علت است با توجه به اینکه این کودکان دچار سختی‌هایی شده‌اند، ما وظیفه داریم بهترین وضعیت را برای این کودکان احصاء‌ کرده تا آنها بتوانند دارای یک خانواده مناسب باشند، این موضوع برای ما بسیار اهمیت دارد.

وی درباره اینکه چه تعداد در حال حاضر در صف انتظار فرزندخواندگی هستند، ادامه داد: تعداد متقاضیان فرزندخواندگی در حال حاضر یک به هفت است، یعنی برای هر کودک ۷ متقاضی فرزندخواندگی وجود دارد و بنابراین باید تلاش کنیم تا بهترین گزینه را انتخاب کنیم. بنابراین یکی از فاکتورهای ما بحث سلامت است و با ارتباطاتی که سازمان بهزیستی با پزشکی قانونی دارد از طریق آنها این کار انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: هیچ تفاوت خاصی نیز بین افراد متقاضیان فرزندخواندگی وجود ندارد و چه این افراد زوج یا خانم مجرد باشد، از همه آنها تست سلامت گرفته می‌شود. البته این هم تنها فاکتور ما نیست و این افراد باید هم از نظر روانی و همچنین سلامت جسمی سنجیده شوند. همچنین باید گزارش‌های مددکاری نشان دهد که فرد یا زوجین متقاضی فرزندخواندگی شرایط لازم برای فرزندخواندگی را داراست.

بابایی یادآور شد: مسلما وقتی قرار است برای کودک بهترین گزینه انتخاب شود، زوجینی که یکی از آنها دارای سوءسابقه است یا مصرف مواد مخدر یا موارد اینچنینی داشته باشند، جزو اولویت‌ها نخواهند بود. در بخشی از ماده ۶ قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، درخواست کنندگان فرزندخواندگی باید دارای سلامت جسمی و روانی لازم، عدم ابتلاء به بیماریهای واگیردار و صعب‌العلاج و توانایی عملی برای نگهداری و تربیت کودکان و نوجوانان باشند.

وی ادامه داد: همچنین در بند الف ماده ۵ قانون فرزندخواندگی زن و شوهری که ۵ سال از تاریخ ازدواج آنان گذشته باشد و از این ازدواج صاحب فرزند نشده باشند و یکی از آنها بیش از ۳۰ سال سن داشته باشد می‌توانند متقاضی فرزندخواندگی باشن.د همچنین براساس تغییراتی که در این قانون ایجاد شده است در بخش دیگری از این قانون آمده است زن و شوهری که دارای فرزند هستند مشروط بر اینکه یکی از آنها بیش از ۳۰ سال سن داشته باشند می‌توانند در پروسه فرزندخواندگی شرکت کنند و چنانچه صلاحیت لازم را داشته باشند با توجه به اولویت‌ها فرزند به آنها نیز اعطا می‌شود.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در تبصره یک همین ماده آمده است؛ چنانچه به تشخیص سازمان پزشکی قانونی امکان بچه‌دار شدن زوجین وجود نداشته باشند، درخواست کنندگان از شرط مدت ۵ سال مقرر در بند الف مستثنی هستند. البته اولویت در پذیرش سرپرستی با زوجینی است که فاقد فرزند باشند، سپس زنان و دختران بدون همسر و در نهایت به زن و شوهر دارای فرزند سرپرستی واگذار می‌شود.

بابایی درباره خانواده‌های امین موقت نیز گفت: برای خانواده‌‌های امین موقت نیز روال به همین صورت است اگر قرار باشد، حتی یک روز کودک به یک خانواده امین موقت سپرده شود باید کف صلاحیت‌ها برای نگهداری از کودک را دارا باشند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که در سال جاری برای چند کودک حکم فرزندخواندگی صادر شده است، گفت: در ۹ ماهه اول سال جاری برای حدود هزار کودک حکم سرپرستی دائم صادر شده است و همچنین حدود ۳۵۰ کودک نیز حکم امین موقت دریافت کرده و در مسیر تکمیل فرزندخواندگی هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز