خبرگزاری کار ایران

معاون شهردار تهران خبر داد:

کاهش ۱۷ درصدی صدور پروانه در تهران/ساخت خانه‌های ۲۵ متری در تهران

asdasd
کد خبر : ۸۴۸۱۶۴

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: صدور پروانه در تهران در یک سال گدشته۱۷ درصد و مساحت زیربنا ۱۸ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: رویکرد ما در مدیریتی شهری این است که مردم شهر عملکرد ما را به صورت شفاف بتوانند رصد کنند و اقدامات ما برای همه مردم باشد نه یک طبقه خاص.

وی با اشاره به رویکردهای این معاونت در یک سال گذشته تصریح کرد: ارتقا کیفیت محیطی در رویکرد تهران شهری برای همه، یکی از رویکردهای بنیادین است که مور توجه معاونت معماری و شهرسازی است. بحث شفاف سازی و خانه شیشه ای، همچنین هوشمندسازی نیز به عنوان یک رویکرد کلی مورد توجه است.

گلپایگانی تصریح کرد: عدالت اجتماعی که با شعار شهری برای همه قرین و همزاد است نیز از دیگر رویکردهای ما در این معاونت است.‌

گلپایگانی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته حرکت ساختمان سازی به سمت مهندسی سازی بسیار مورد توجه بوده است تصریح کرد: قانون مداری در سال گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفت چرا که نخ تسبیح گم شده ای بود که کمتر به آن توجه و شیرازه فعالیت ها از هم گسسته شده بود. قانونمداری یک وظیفه شرعی، دینی و اخلاقی است و رعایت قانون یک ملکه اخلاقی برای انسانها است.

معاون شهردار تهران اظهار داشت: رعایت چراغ قرمزها یکی از سخت ترین تصمیماتی بود که در یک سال گذشته به شدت دنبال آن بودیم، و گام های موثری برداشتیم اما در رسیدن به اهداف خود راه درازی در پیش داریم.

وی درخصوص تعیین طرح های تفصیلی گفت: در یک سال گذشته معادل ۱۹ طرح موضعی و موضوعی را به تصویب کمیسیون ماده ۵ رساندیم. از سال ۹۱ تا سال ۹۷، تعداد طرح های موضعی و موضوعی که به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسیده، ۲۲ طرح بوده است.

معاون شهردار گفت: خانه باغ ها، پادگان ۰۶، پهنه کمربند تهران G223، طرح تفصیلی منطقه ۲۲، طراحی شهری محور دماوند از جمله مواردی بوده است که به آن پرداخته شد‌. همچنین برای اولین بار طراحی شهری را به تصویب کمیسیون ماده ۵ رساندیم و محور ۱۳ کیلومتری دماوند برای اولین بار کار طراحی شهری برای آن انجام می شود.

گلپایگانی گفت: بازنگری طرح تفصیلی کار بسیار بزرگی است که در آینده تهران نقش موثری دارد و با یکی از دانشگاه ها در حال انجام آن هستیم.

وی افزود: در استانداردهای ساختمان به سمت ساختمان های سبز رفتیم و تا پایان سال موضوع برچسب انرژی را به نتیحه خواهیم رساند و اگر بتوانیم مصرف انرژی در ساختمان را کاهش دهیم، حتما هوای تهران پاک تر خواهد بود چرا که ۳۰ درصد سوخت تهران برای سرمایش و گرمایش ساختمان ها است. در نتیجه با کمک مرکز تحقیقات مسکن در انتظار ویرایش جدید مبحث ۱۹ هستیم تا پس از آن به صورت آزمایشی و انتخابی در مرحله اول ساختمان هایی که قابلیت ECپلاس دارند را به عنوان ساختمان سبز معرفی و با ارائه برچسب انرژی آنرا به سمت تجاری سازی پیش بریم.

وی ادامه داد: در حوزه طراحی شهری، در خیابان ولیعصر کار گسترده ای در حال انجام است که در زمینه طراحی و ارتقا کیفیت بصری رخ می دهد.

گلپایگانی گفت: در زمینه صدور پروانه به رغم آنکه ۱۷ درصد صدور پروانه کاهش داشته است، و ۱۸ درصد در مساحت زیربنا کاهش داشته اما درآمدهای پیش بینی شده بالای ۹۵ درصد محقق شده است.

وی درخصوص کمک شهرداری تهران در ساخت مسکن اجتماعی گفت: آقای حناچی از ما درخواست داشتند و ما پیشنهاد خانه‌های کوچک اندازه، در ابعاد ۲۵ تا ۴۰ متر مربع را دادیم و در حال برطرف کردن موانع برای اجرای آن هستیم. واحدهای کوچک مقیاس یک ضرورت است و انتخاب نیست، در شهر تهران سرمایه‌های کلانی به سمت رکود رفته است و اگر سرمایه را به سمت جایی که مصرف کننده توان خرید دارد نبریم سرمایه های ملی را تلف کرده ایم. اکنون ۴۰۰هزار آپارتمان با قیمت متوسط یک و نیم میلیاردی داریم که خالی از سکنه هستند و یک سرمایه بزرگی خالی مانده است.

وی درخصوص کمک های مالی شهرداری گفت: شهرداری کمک و تسهیلاتی می‌دهد و اگر کسی بخواهد این ساختمان‌ها را بسازد، طبق ظوابط طرح تفصیلی حداقل مساحت برای ساخت ۳۵ متر است که آن را به ۲۵ متر تقلیل دادیم و باید در کمیسیون ماده ۵ تصویب شود و نقشه این ساختمان ها باید به گونه ای طراحی شود که پارکینگ هم داشته باشد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران درباره پیوست‌های اجتماعی این طرح گفت: این مسکن‌های کوچک مقیاس قرار نیست فقط به افراد فقیر اختصاص پیدا کند بلکه یک زوج جوان می توانند در یک خانه ۳۰ متری زندگی‌شان را شروع کنند. در بازار تهران حدود صد هزار نفر کار می‌کنند آن هم به صورت مستقیم. حالا به نظرتان نباید برای این تعداد افرادی که کار می کنند فکر منزل و محل سکونت باشیم؟

وی گفت: یک پیر مرد و پیرزن که به دوران سالمندی رسیده اند و توان رفت و روب درست یک خانه بزرگ را ندارند منطقی نیست که به یک خانه ۳۰ تا ۴۰ متری بروند تا زندگی راحت تری داشته باشد؟

گلپایگانی ادامه داد: نمی توانیم تهران را گران کنیم و فقرا را بیرون بریزیم. تهران شهری است برای همه و باید بتوانیم فضای سکونتگاهی را برای آنها فراهم کنیم.

وی افزود: شما نگران رانندگانی که شب ها در ماشین می خوابند نیستید؟ می دانید چند درصد رانندگان اسنپ شب ها در ماشین می خوابند؟

معاون شهردار تهران افزود: آنهایی که در شهر تهران هستند فضای سکونتی آنها کجاست؟ باید برای همه اقشار با توان مالی و اقتصادی و خواست آنها مسکن تهیه کنیم. نباید به بهانه نداشتن توان مالی افراد را از شهر تهران دور کنیم.

وی گفت: همه اقشار اجتماعی باید بتوانند به صورت زنجیره ای کنار هم زندگی کنند، عاقبت حاشیه نشینی می شود حوادثی که در آبان ماه شاهد آن بودیم.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: یکی از راه حل های این موضوع ساخت همین خانه های ۲۵ تا ۴۰ متری است که این طرح آماده شده و به وزارت کشور فرستاده شده است.

وی درباره زمان صدور پروانه تصریح کرد: زمان صدور پرونده‌های معمول و کوچک را به کمتر از یک ماه خواهیم رساند و این قول را می دهم که طی یک تا دو ماه آینده پایان کار آپارتمانی را بدون حضور مالک و ظرف دو هفته ارائه دهیم.

گلپایگانی همچنین به بازآفرینی شهری اشاره کرد و گفت: در سازمان نوسازی یک تحول بنیادین انجام شده است و رویکرد جدید بحث بازآفرینی شهری مورد توجه قرار گرفت چرا که توجه به همه مسائل شهری باید در نظر گرفته شود.

وی به کاهش ۱۰ درصدی صدور پروانه در بافت های فرسوده اشاره کرد و‌گفت: در یک سال گدشته دربافت های فرسوده نیز شاهد کاهش ۱۰ درصدی صدور پروانه بودیم.

گلپایگانی افزود: رویکرد بنیادین بودجه نویسی سال آینده شهرداری محله محوری است و قول داده ایم ۱۰۰۰پروژه در محلات شهر تهران طراحی کنیم و در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ بتوانیم آن را عملیاتی کنیم.

وی به اقدامات حوزه حریم شهر تهران نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه حریم شهر تهران اقدامات خوبی انجام شده است و می توانیم بگوییم که امروز ساخت و ساز در حریم شهر تهران متوقف شده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در مورد فعالیت کمیسیون های ماده صد نیز گفت: در آنجا رویکرد ما اجرای آرا بوده است و تلاش کردیم تا آرایی که اجرا نشده است به اجرا در بیاید. امروز در سامانه شفافیت آرای مربوط به ماده صد آن دسته ای که قطعی شده است در دید عموم مردم قرار می‌گیرد تا بدانند چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

وی افزود: یکی از نکات مهم این بود که برخی می گفتند باید کمیسیون های ماده صد تغییراتی داشته باشد و به همین دلیل برای این مهم هم گامهایی برداشته شود. در تهران امروز هفتاد هزار پرونده داریم که هنوز تعیین تکلیف نشده است و اگر آماری از کل کشور بگیریم شاید چندین برابر این عدد باشد.

او درباره تصمیم گیری در شوراهای معماری مناطق گفت: حدود ۸ هزار تصمیم در شورای معماری مناطق در سال جاری گرفته شده است که ۷۰ درصد آن غیرقانونی بوده است. در سال ۹۷ نیز این موضوع بررسی شده است و آمار صدور پروانه سال ۹۵ با آمار صدور پروانه در سال ۹۷ برابری داشتند و به همین دلیل آن سال برای بررسی انتخاب شد.

معاون شهردار تهران گفت: البته یک دلیلش هم این بود که می خواستیم بدانیم در پایان دوره مدیریت قبلی چه اتفاقاتی رخ داده است.

گلپایگانی گفت: آمار تصمیمات اشتباه بعد از این بررسی ها ۲۵۰ درصد کاهش یافت و با یک بخشنامه توافق بر آرای قطعی شده در ماده صد را ممنوع کردیم.

گلپایگانی ادامه داد: یکی از اتفاقات بحث توافق بر سر آرای صادر شده از کمیسیون ماده صد بود و تلاش کردیم این موضوع یک نظمی پیدا کند.

 معاون شهردار تهران در خصوص تفاهم با بنیاد مستضعفان و خرید یک سری ساختمان از بنیاد و نقل مکان به حوالی میدان آرژانتین گفت: تفاهم نامه با قرارداد فرق دارد در تفاهم تلاش می کنیم برای استفاده از ظرفیتهای یکدیگر به فهم مشترک برسیم مثل همان اقدامی که با سازمان ثبت اسناد انجام دادیم.

وی افزود: ساختمان های بنیاد در اراضی عباس آباد وجود دارد و ما از گذشته دنبال این بودیم که این را به اراضی عباس آباد ملحق کنیم و قرار بود یک جا به جایی انجام دهیم.

گلپایگانی ادامه داد: بنیاد در شهرها ظرفیتهای خوبی دارد و این ظرفیت‌ها می تواند به شهر و مردم شهر سپرده شود تا از آنجا برای افزایش کیفیت زندگی مردم استفاده کنیم.

معاون شهردار تهران گفت: اگر ظرفیتهای بنیاد و شهرداری کنار هم قرار بگیرند می تواند به کمک شهر بیاید. هیچ خریدی قرار نیست از بنیاد انجام گیرد، زیرا اگر شهرداری پولی داشته باشد حتما اولویت شهرداری می شود خرید اتوبوس و توسعه حمل و نقل عمومی.

وی درباره صدور پروانه‌های جدید تحت عنوان پروانه تخریب گفت: بر اساس این پروانه سازنده این مجوز را دارد که بنا را تا تراز صفر – صفر احداث کند و فرآیند صدور پروانه در این مدت انجام شود همچنین در خصوص پایان کار تلاش می‌کنیم طی دو ماه آ‌ینده بدون حضور مالک و ظرف مدت یک هفته پروانه صادر شود.

گلپایگانی در خصوص بلندمرتبه‌سازی در تهران گفت: ما طرح بلندمرتبه‌سازی در تهران را مجددا در دستور کار قرار دادیم و معتقدیم بلندمرتبه سازی می‌تواند یک فرصت برای شهر تهران باشد. البته آن بخشی که ما بر روی آن تمرکز بیشتری داریم این است که در هنگام بلندمرتبه‌سازی قوانین و مقررات رعایت شود و ساخت و ساز بدون قانون و ضابطه نباشد.

وی افزود: برای صدور شناسنامه فنی ساختمان‌ها مشکلاتی وجود داشت که در یک کمیته پنج نفره در حال بررسی آن هستیم تا مشکل برطرف شود.

وی در خصوص اینکه آیا قرار است شهرداری ساخت و ساز خانه‌های کوچک مقیاس را انجام دهد یا خیر گفت: این اصلا صحت ندارد و قرار نیست پولی بیاوریم و پروژه بسازیم قرار است در یک ساختمان ترکیبی از ساخت و سازهای بزرگ مقیاس و کوچک مقیاس ایجاد شود.

وی در خصوص اینکه این خانه‌ها می‌تواند منجر به افزایش مهاجرت شود گفت: امروز شاهد آن هستیم که رشد جمعیت در حاشیه شهر تهران هشت درصد افزایش داشته است آیا 20 سال پیش شهری به نام بهارستان در حاشیه شهر تهران با300 هزار نفر جمعیت وجود داشت گلپایگان ما که صدها سال قدمت دارد 60 هزار نفر جمعیت دارد آن زمانی که در شمال شهر تهران به صورت مداوم پروانه ساخت صادر می‌کردند و خانه‌سازی می‌شود برخی به سود رسیدند کسی نگران افزایش جمعیت و مهاجرت نبود اما تا صحبت از طبقه فرودست می‌شود همه نگران می‌شود.

گلپایگانی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت محور فدائیان اسلام گفت: فاصله بین ری و تهران به عنوان دو منطقه مهم سال‌ها مغفول مانده بود در حالی که قرار بر این بود این منطقه به محور تجارت جهانی تبدیل شود در یک سال گذشته بررسی‌های زیادی انجام شده و پلاک به پلاک با مالکان صحبت کردیم چرا که اعتقادمان بر این است به اندازه کافی به منطقه یک و سه رسیدگی شده است و باید به سراغ مناطق پایین‌دست برویم.

معاون شهردار تهران افزود: این طرح که چهار منطقه تهران را درگیر می‌کند آماده شده است و در حال ارسال به کمیته مربوطه است.

وی در خصوص سرانجام برج میلاد نیز گفت: گود برج میلاد یکی از موضوعات مورد علاقه خبرنگاران است قبلا یک توافقاتی شده بود و قرار بود کار تجاری سازی این گود انجام شود و برای کل آن یک فضای 120 هکتاری در نظر گرفته شود اینکه برج میلاد و منطقه اطراف آن قرار است چه کارکردی در آینده داشته باشند مورد بازنگری قرار گرفته و به زودی به کمیسیون ماده پنج ارسال خواهد شد.

وی به برخی مشکلات با شریک قبلی برج میلاد اشاره کرد و گفت: در دوره مدیریت شهری قبلی یک سری مشکلاتی از شرکای قبلی به ما اضافه شد و از آنجایی که آن شریک توانایی انجام کار اقتصادی را نداشت با آنها تسویه کردیم.

او همچنین درباره ریزش گود برج میلاد گفت: در این باره پایش‌هایی انجام شده و در حال رصد آن هستیم اما خطری برج میلاد را تهدید نمی‌کند.

وی در پاسخ به سوالی منبی بر اینکه چه در سامانه شفافیت نام مالکان بناها نوشته نمی‌شود گفت:‌ این کار از نظر قانونی درست نیست و محدودیت‌هایی داریم طبق قانون مجاز نیستیم که نام مالکین را در معرض دید عموم بگذاریم. 

معاون شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا قرار است عوارضی که اقشار پردرآمد و در مناطق بالا پرداخت می‌کنند در مناطق کم‌درآمد صرف شود یا خیر گفت: کل عوارض در سبد درآمدی شهرداری جمع‌آوری می‌شود و در هنگام هزینه‌کرد بر اساس اولویت‌های کل شهر درباره آن تصمیم گیری می‌شود بیشترین درآمد ما از صدور پروانه در مناطق بالایی شهر است در حالی که بیشترین هزینه‌ها در جایی مصرف می‌شود که شهر مشکلاتی دارد و لزوما در منطقه یک و بالای شهر نیست.

وی در خصوص اینکه ساخت خانه‌های 25 متری در تهران منجر به جمعیت‌پذیرتر شدن شهر می‌شود گفت: مساله جمعیت این گونه نیست که به صورت ذهنی درباره آن حرف بزنیم هدف ما ساخت سالانه پنج هزار واحد است و اگر فرض کنیم سالانه دو نفر در این خانه‌ها ساکن می‌شوند در مجموع 10 هزار نفر به جمعیت اضافه می‌شود خودتان این را با شهرک مروارید در منطقه 22 مقایسه کنید که به یکباره 30 هزار نفر در آن ساکن شدند. کاش خبرنگاران یک بار به مناطق فقیرنشین سر بزنند و ببینند که در یک خانه 12 متری که بیشتر شبیه اتاق است یک خانواده شش نفره چگونه در حال سکونت هستند و نه تنها سرویس بهداشتی و آشپزخانه مجزا ندارند بلکه سقف آن در حال فرو ریختن است.

وی تاکید کرد: ای کاش صدای اقشار فرودست جامعه را می‌شنیدیم و بعد درباره ضرورت ساخت خانه‌های 25 تا 40 متری صحبت می‌کردیم. این تصور بسیار غلط است که بگوییم تهران آنقدر گران بشود که کسانی که پول ندارند از آن بروند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز