خبرگزاری کار ایران

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

نباید جوانان را سرگرم تحصیلاتی کنیم که جامعه نیازی به آن ندارد/ مردم در قالب احزاب و سندیکاها حرف‌هایشان را بزنند/ دعواهای سیاسی مانع حل مشکلات مردم است

asdasd
کد خبر : ۸۴۸۰۶۳

عضو شورای عالی انقلاب گفت: افرادی که به پیشرفت و توسعه کشورشان علاقه دارند، نباید اینطور بی‌رحمانه علیه هم دعواهای سیاسی راه بیاندازند، در حالی که اگر ما به یک وافق ملی در جهت حل مسائل کشور برسیم با دو برنامه پنج ساله می‌توانیم بسیاری از مشکلات کشور را حل کنیم.

«حمیدرضا طیبی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به اعتراضات اخیر مردم و دانشجویان در پی گرانی بنزین گفت: یکی از را‌ه‌هایی که همه دنیا تجربه کردند، تشکیل احزاب است. با توجه به بافت سیاسی کشور ما باید این ساماندهی را داشته باشیم که دو حزب قوی در کشور وجود داشته باشد. به طور مثال همه چپ‌ها به یک طرف و همه راست‌ها به یک سمت دیگر بروند. اگر این اتفاق به شکل مشخص رخ بدهد، مردم در طول زمان با دیدگاه‌های احزاب آشنا خواهند شد و دیگر نیازی نیست در انتخابات این همه هزینه‌های سنگین متحمل شویم. احزاب باید این اجازه را داشته باشند که در جریاناتی که به وجود می‌ٱید به شکل منطقی حرف‌هایشان را بزنند.

وی ادامه داد: اگر بحث در زمینه حل مسائل کشور است، طبیعتا باید منطقی رفتار کرد، در واقع حل مسائل و مشکلات کشور احزاب قوی را می‌طلبد، این احزاب همچنین باید در معرض پاسخگویی مردم قرار بگیرند و برنامه ریزی‌هایی داشته باشند که مشکلات و مسائل کشور حل شود. 

برای جوانان کشور شغل ایجاد نشده است

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه برای جوانان این کشور شغل ایجاد نشده است، گفت: در حال حاضر بعضی از دستاوردهای کشور به خوبی استفاه نشده و برای جوانان کشورمان شغل ایجاد نمی‌شود. من در ابتدای فعالیتم در این سازمان خدمت کرده‌ام و با قاطعیت می‌گویم ما هیچ مشکلی در توسعه علم و فناری برای تامین نیازهایمان نداریم، ولی باید باور داشته باشیم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم و ایجاد شغل کنیم، اما متاسفانه این کار را نمی‌کنیم.

رییس جهاد دانشگاهی گفت: ما تبدیل به یک جامعه نفتی شده‌ایم و به آن تکیه کرده و از آن طرف هم باور داریم که بسیاری از این دعواهای سیاسی را دیگران برای ما  ایجاد می‌کنند، یعنی کسی که علاقه به پیشرفت و توسعه کشورش دارد نباید اینطور بی‌رحمانه علیه هم دعواهای سیاسی راه بیاندازد. غربی‌ها هیچ علاقه‌ای ندارند که ما اقتصادی داشته باشیم و به آن متکی شویم، در حالی که اقتصاد ما باید در دنیا سهم داشته باشد. 

دعواهای سیاسی ما را از انجام کارهای بزرگ منصرف می‌کند

طیبی با بیان اینکه دعواهای سیاسی ما را از اهدافمان دور می‌کند، اظهار داشت: ما به راحتی می‌توانیم در زمینه اشتغال در دنیا برای خودمان سهم بگیریم، در حالی که غربی‌ها معتقدند ما چون نفت داریم باید از آنها خرید کنیم. آمریکایی‌ها برای اینکه ما دنبال فناوری نرویم به هر طریقی ما را مشغول می‌کنند آن هم به شیوه یک ضرب‌المثل قدیمی که می‌گوید، تفرقه بینداز و حکومت کن. در حال حاضر دعواهای سیاسی در کشور ما به گونه‌‌ای است که ما را از برنامه‌ریزی برای انجام کارهای بزرگ منصرف می‌کند. 

وی اضافه کرد:  اگر ما به یک وفاق ملی برای حل مسائل کشور برسیم با دو برنامه پنج ساله می‌توانیم بسیای از مشکلات کشور را حل کنیم. پیشرفت علم به گونه‌‎ای است که ما اگر بخواهیم صنایعی ایجاد کنیم روز به روز نیازمان به نیروی انسانی کمتر می‌شود، زیرا علم اتوماسیون پیشرفت می‌کند، پس ما خودمان خالق  فناوری و طراحی و تجهیز دستگاه‌ها شویم. ما باید سهمی از اشتغال  دنیا بگیریم تا بتوانیم اشتغال را به طور کامل برای جوانانمان ایجاد کنیم. ما توانمندی‌های زیادی داریم، اما باید یک ثباتی داشته باشیم و بر اساس آن ثبات برنامه ریزی کنیم و در گردش‌های سیاسی نیز برنامه‌ها تغییر نکنند. در همه جای دنیا نیز همین کار را کردند و به نتیجه نیز رسیدند.

نباید جوانان را با تحصیلاتی سرگرم کنیم که جامعه نیازی به آن ندارد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال که چرا اعتراضات اخیر در جامعه ما از مسیر مسالمت آمیز خارج شد؟ گفت: دشمنان کشور ما در صدد برنامه ریزی هستند و از هر فرصتی می‌خواهند  استفاده کنند. اگر ببینند که جوانی 10تا 15 سال درس خوانده و حالا منتظر است، یک فرصت شغلی پیدا کند و بعد هم افسرده شده پس طبیعی است که دشمن از این فرصت‌ها استفاده کند. من خودم بارها این ابراز نگرانی را کردم که اگر ما برای جوانان اشتغال ایجاد نکنیم و فقط آنها را با تحصیلات سرگرم کنیم، آن هم تحصیلاتی که جامعه نیازی به آن ندارد و فقط معنی مدرک گرایی می‌دهد، بنابراین بالاخره به این گونه شرایط بد منجر می‌شود.

رییس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: اگر اراده برای پیشرفت کشور داشته باشیم، برنامه ریزی کنیم و آموزش‌های کوتاه مدت حداکثر تا 17 ماهه را در نظر بگیرم و به تغییر رشته دانشجویانی که مدرک بی مورد گرفته‌اند، کمک کنیم و بر اساس نیازهای کشور از آنها تخصص بخواهیم تا کار آبرومند داشته باشند، مشکلات حل می‌شود. البته همه اینها منوط بر این است که ما روی مصالح کشور به یک توافق برسیم.

وی ادامه داد: درست است که ما می‌خواهیم انقلابی بمانیم و از طرفی هم می‌خواهیم پیشرفت کنیم، اما طرفداران دو نظریه دایره انقلابی بودن و دایره پیشرفت باید به یک جایی برسند و بر مبنای توسعه و پیشرفت کشور با هم برنامه ریزی کنند.

حرف زدن، مکان مشخص نمی‌خواهد

طیبی در پاسخ به این سوال که قرار بود شورا و دولت یک مکان مشخصی برای اعتراضات در نظر بگیرند، اما این اتفاق نیفتاد، از نظر شما وجود یک مکان مشخص برای معترضان چقدر ضروت دارد، گفت: حرف زدن مکان مشخص نمی‌خواهد، حتی اگر بچه‌های ما در جریان تخریب‌ها، حرفهایشان را می‌زدند، فکر نمی‌کنم کسی به آنها اعتراض می‌کرد. برخی حتی مجموعه وسیع جهاد دانشگاهی را آتش زدند، مجموعه‌ای که از ابتدای انقلاب تا الان جز خدمت کار دیگری نکرده است، بنابراین، اینگونه اتفاقات نشان می‌دهد که مسائل و مشکل در کل چیز دیگری است.

وی ادامه داد: مردم ما باید یاد بگیرد حتی اگر احزاب هم تشکیل نمی‌شدند، مسالمت‌آمیز حرف بزنند و منطقی باشند. منطق آن چیزی است که در قالب احزاب و سندیکاهای قوی شکل بگیرد و بعد حرف‌هایشان را بزنند. در نهایت باید این فهم و شعور ایجاد شود که دست به تخریب نزنند.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز