خبرگزاری کار ایران

معاون شهردار تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد:

سقوط ۸ پله‌ای ایران در شاخص ادراک فساد اداری/ طراحی مدل پایش مستمر فساد در شهرداری تهران

asdasd
کد خبر : ۸۴۸۰۵۰

معاون شهردار تهران گفت: جایگاه ایران در رابطه با شاخص ادراک فساد اداری از بین ۱۸۰ کشور مورد مطالعه، رتبه ۱۳۸ بوده که نسبت به سال ۲۰۱۷، ۸ پله سقوط داشته و امتیاز ایران نیز از ۳۰ به ۲۸ کاهش یافته است.

«حامدمظاهریان» معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران در خصوص شناسایی ۳۶ گلوگاه فسادزا در شهرداری تهران که با گذشت یک سال از پژوهش صورت گرفته در این زمینه هنوز در مرحله معرفی مانده است،  اظهار داشت: مبارزه با فساد و افزایش اعتماد مردم به سازمان شهرداری از اولویت‌های مدیریت شهری است. بر همین اساس، شناسایی فرآیندهای مستعد فساد و برخورد با آنها را برای هر مدیر در شهر الزامی می‌دانیم.

مظاهریان با اشاره به جایگاه ایران در رتبه‌بندی سازمان بین‌المللی شفافیت و تعیین شاخص ادراک فساد اداری گفت: بر اساس رتبه‌بندی سازمان بین‌المللی شفافیت در سال ۲۰۱۸، جایگاه ایران در رابطه با شاخص ادراک فساد اداری از بین ۱۸۰ کشور مورد مطالعه، رتبه ۱۳۸ بوده که نسبت به سال ۲۰۱۷، ۸ پله سقوط داشته و امتیاز ایران نیز از ۳۰ به ۲۸ کاهش یافته است.

همچنین وی افزود: در نظر سنجی شهریورماه ۱۳۹۶ که از شهروندان تهرانی صورت گرفته است، بخش زیادی از پاسخگویان در این نظرسنجی فساد اداری موجود در شهرداری تهران را به عنوان یکی از فاکتورهای عدم موفقیت مدیریت شهری پیشین بیان کرده‌اند.

مظاهریان بر ضرورت توجه به مقابله با فساد اداری در دوره جدید مدیریت شهری تاکید کرد و اظهارداشت: «سند راهبردی مقابله با فساد در شهرداری تهران» به عنوان یکی از اسناد پشتیبان برنامه پنج ساله سوم شهر تهران تهیه و تدوین شده است که شامل بخش­‌هایی نظیر شناسایی فرایندها، گلوگاه‌های مستعد فساد در شهرداری تهران، اولویت بندی فرآیندهای مستعد فساد و تعیین راهبردها و سیاست‌های مقابله با فساد است.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: مهم‌ترین فرآیندهای مستعد فساد که در این سند آمده شامل مواردی مانند فرآیند تصمیم‌گیری در کمیسیون ماده ۵ و شورای معماری مناطق، خدمات‌رسانی دفاتر خدمات الکترونیک، فرآیند برگزاری تهاتر، فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران، رسیدگی و تایید صورت وضعیت پروژه‌ها، ترک تشریفات و واگذاری قرارداد از طریق شرکت‌های وابسته و دولتی، فرایند صدور آرای تخلفات در کمیسیون ماده ۱۰۰، جذب نیروی انسانی و ... است.

مظاهریان در پاسخ به این سوال که چرا برنامه‌های مبارزه با فساد در شهرداری تهران اجرایی نشده است؟ گفت: بر اساس ماده ۷ احکام برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران اقدامات و برنامه‌های آتی در خصوص فساد در شهرداری تهران، شامل طراحی الگو و مدل جهت تدوین برنامه عملیاتی مقابله با فساد، تدوین برنامه عملیاتی به منظور پیاده کردن نقشه راه شهرداری تهران، تدوین شاخص­‌های سنجش فساد در شهرداری تهران و اندازه­‌گیری آنها و در نهایت طراحی مدل پایش مستمر فساد در شهرداری تهران بر اساس شاخص­‌هایی تدوین شده است که اکنون در دست اقدام است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز