خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر ارتقای سلامت معاونت پرستاری:

اجرای طرح پرستاری، پیگیری مراجعات مکرر به اورژانس ها و بستری را کاهش می دهد

asdasd
کد خبر : ۸۴۷۳۹۶

​مدیرکل دفتر ارتقای سلامت معاونت پرستاری در نشست مدیران پرستاری و سوپروایزرهای بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در راستای اجرای طرح پرستاری پیگیری، گفت: اجرای طرح پرستاری، پیگیری مراجعات مکرر به اورژانس ها و بستری را کاهش می دهد.

به گزارش ایلنا، در این نشست که به دعوت دفتر ارتقای سلامت و خدمات پرستاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت به منظور ارائه طرح پرستاری پیگیری بیماران بعد از ترخیص از بیمارستان صورت گرفت، مدیران خدمات پرستاری و سوپروایزرهای آموزشی و آموزش سلامت ۱۶ بیمارستان آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی حضور یافتند.

در ابتدای نشست، رسولی، مدیر کل دفتر ارتقای سلامت و خدمات پرستاری، ضمن اشاره به برخی اسناد بالادستی و تکالیف و اولویت های معاونت پرستاری، درمان و بهداشت نظیر تحقق رویکرد سلامت جامع نگر و ارتقای کیفیت زندگی، لزوم افزایش هزینه اثربخشی مراقبت ها و کاهش بار هزینه های سلامت در قانون برنامه پنجم توسعه، برنامه اعتباربخشی و دستورالعمل برنامه پزشکی خانواده، به ضرورت تداوم مراقبت از بیماران اشاره کرده و به تشریح پیامدهای نامطلوب عدم پیگیری بیماران بعد از ترخیص پرداخت.

مریم رسولی ضمن مطرح کردن اولویت بیماری های مزمن جهت انجام پیگیری، به افزایش تعداد بیماران مزمن و بار مراقبتی ناشی از عدم خودمراقبتی بیماران بر خانواده و تحمیل هزینه های رو به تزاید بر نظام سلامت پرداخت.

 وی در ادامه افزود: "بسیاری از بیماران مزمن پس از ترخیص، به دلایل مختلف از جمله  عدم دریافت آموزش های کافی و مؤثر و نیز عدم پیگیری از سوی ارائه دهندگان مراقبت به ویژه پرستاران، ناگزیر  به مراجعات مکرر به اورژانس ها شده و یا مجددا بستری می شوند. این در حالی است که اجرای برنامه پیگیری، می تواند تا حد زیادی از این تبعات منفی بکاهد".

مدیرکل دفتر ارتقای سلامت و خدمات پرستاری، ضمن اشاره به شش گروه از بیماران مزمن شامل بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلبی، دیابت، سرطان، بیماران دچار سکته های مغزی، بیماران مبتلا به بیماری های انسدادی مزمن ریوی و بیماران در مراحل انتهای زندگی که در فاز اول طرح، مورد پیگیری قرار می گیرند، بیان داشت که با انجام اقدامات به عمل آمده توسط معاونت پرستاری و معاونت درمان، استانداردهای خدمتی مراقبت در منزل تدوین شده و امید می رود به زودی این بیماری ها تحت پوشش بیمه ای قرار گیرند لذا یکی از گزینه ها برای پیگیری بیماران مذکور پس از ترخیص، استفاده از مراکز مراقبت در منزل خواهد بود.

بنا بر اعلام وبدا، در ادامه این نشست، مدیران ارشد پرستاری بیمارستان ها، ضمن بیان نظرات و پیشنهادهای خود در خصوص اجرایی شدن برنامه، به تشریح برنامه های جاری آموزش به بیمار و خانواده در بیمارستان ها  پرداختند و با ذکر این نکته که در حال حاضر، بسیاری از بیمارستان ها فرآیند پیگیری را در قالب برخی دستورالعمل های داخلی انجام می دهند، به ضرورت بکارگیری دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی پرستاری با نظارت اعضای هیات علمی پرستاری مستقر در بیمارستان ها اشاره کردند.

شایان ذکر است در این طرح که با هدف بهینه سازی فرآیندهای آموزش به بیمار و خانواده و پیگیری بیماران مزمن پس از ترخیص صورت می گیرد، به جایگاه خدمات مراقبت در منزل نیز اشاره شده که به نظر می رسد با تحقق پوشش بیمه ای این خدمات، مراقبت های پرستاری به تدریج از بیمارستان ها و مراکز درمانی، به سطح جامعه تسری یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز