خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر کشور در گفت‌و‌گو با ایلنا:

شورای شهر تهران طرح "الزام شهرداری به تعیین مکان برای تجمعات اعتراضی" را پیگیری نکرد/ افزایش سرمایه اجتماعی به ارتقای امنیت ملی می‌انجامد

asdasd
کد خبر : ۸۴۶۵۲۳

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی گفت: مصوبه اختصاص ۹ مکان برای تجمعات اعتراضی در تهران به این دلیل که مطالعات دقیقی در انتخاب آن مکان‌ها صورت نگرفته بود، در دیوان عدالت اداری رد شده است.

«مهدی جمالی‌نژاد» معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره نقش کمرنگ شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در ارتقاء امنیت اجتماعی اظهار داشت: شوراها خاک‌ریز اول مطالبات مردم هستند، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا منتخبان مردم محله در مقیاس اولیه هستند.

او تاکید کرد: آنها در اطلس نیازسنجی شهرها و محلات مطلع‌ترین افراد شناخته شده‌اند،‌ این در حالی است که در گذشته که شورای شهر وجود نداشت و شهرها به صورت قائم مقامی اداره می‌شدند‌، مصوبات یک شهر بسیار دور دست را باید معاون استاندار تصویب می‌کرد، در حالی که هیچ اطلاعی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آن شهر نیز نداشت.

جمالی‌نژاد ادامه داد: اما اکنون با حضور شوراهای اسلامی شهر و روستا شناخت نسبت به شهرها و روستاها بسیار بیشتر شده است و اعضای شوراهای شهر و روستا نیز به خوبی در جریان مطالبات مردم هستند.

او با تاکید بر اینکه اعضای شوراها باید بتوانند ارتباط خود با مردم شهر را قوی‌تر کنند، خاطرنشان کرد: اگر اعضای شوراهای شهر و روستا بتوانند این ارتباط با مردم را قوی‌تر کنند، موفق‌تر خواهند بود، چرا که هرچه تلاش کنیم تا حس تعلق مردم را در محلات، روستاها و شهرها نسبت به مکان زندگی خود بیشتر کنیم، وفاق و انسجام و همبستگی ملی را بیشتر کرده‌ایم که در نهایت منجر به افزایش‌ سرمایه اجتماعی و توسعه بسترهای امنیت اجتماعی خواهد شد.

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور تاکید کرد: اگر امنیت اجتماعی بالا برود،‌ در پی آن امنیت ملی نیز بالاتر می‌رود.

او با بیان اینکه شوراها به عنوان یک قدرت نرم بسیار مهم، می‌توانند نقش‌آفرین باشند، تصریح کرد: این نقش‌آفرینی به شرط آن است که در داخل آنها اختلافی نباشد و یک همدلی بین آنها برقرار باشد و مسائل شهر را به مسائل شخصی خود ترجیح دهند.

جمالی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا این وفاق و حس مسئولیت را شوراها می‌بینید؟ اظهار داشت: بله،  شوراها یک جامعه آماری بسیاربزرگ هستند و ۱۲۶ هزار نفر عضو شورای شهر در کشور داریم که خوشبختانه در شهرها نقش‌آفرین بوده‌اند، اما بحث این است که باید این دانش و فرهنگ شورایی در ما بیشتر و بیشتر شود.

جمالی‌نژاد در واکنش به اینکه شورای شهر تهران در سال۹۶ طرحی برای تعیین محل‌هایی برای برگزاری تجمعات در صحن شورا به تصویب رساند، اما با مخالفت هیات تطبیق مواجه شد، تصریح کرد: شوراها تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز اصلی شهرداری‌ها هستند و مواردی ممکن است در هیات تطبیق رد شود که با مصادیق قانونی انطباق نداشته باشد و اگر دلایل و توضیحاتی از سوی شورای شهر ارائه شود و آنها  مستنداتی را ارائه و آن را با قوانین تطبیق دهند،‌ ما راحت می‌توانیم در هیات حل اختلاف مرکزی آن را بررسی و مساله را حل کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که پس معتقدید شورای شهر باید طرح خود را پیگیری می‌کرد، تصریح کرد: بله، باید طرحی را که ارائه داده بودند، پیگیری و آن را را دنبال می‌کردند.

معاون وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا شورای شهر می‌تواند دوباره این طرح را مطرح کند، اظهار داشت: اکنون اگر مجددا آن را پیگیری کنند، ما نیز ادامه آن را خواهیم گرفت و پیگیری‌های بعدی را انجام می‌دهیم.

جمالی‌نژاد درباره اختصاص ۹ مکان از جمله ورزشگاه شیرودی برای تجمعات در شهر تهران و رد آن در دیوان عدالت اداری اظهار داشت: ما از اهمیت مساله پژوهش در فعالیت‌ها مطلع هستیم و مکان‌یابی برای انتخاب محل تجمعات که مردم بتوانند اعتراضات خود را مطرح کنند، باید با مطالعه همراه باشد و مکان تجمعات به این دلیل که مطالعات دقیقی در انتخاب آنها صورت نگرفته‌ بود، رد شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز