خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم میانه در مجلس در گفت‌و‌گو با ایلنا:

«سرما» شرایط مناطق زلزله‌زده را بحرانی‌تر کرده است/ چادر جوابگو نیست/ در برخی مناطق هنوز آوار برداری انجام نشده است/ مردم حمام ندارند/ از درز دیوار خانه‌‌های پیش‌ساخته آب می‌چکد

asdasd
کد خبر : ۸۴۶۲۳۹

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با گلایه از روند کند بازسازی در مناطق زلزله‌زده در استان آذربایجان شرقی گفت: در این سرما چادر برای زندگی مردم مناسب نیست و باید سریع‌تر خانه‌های پیش‌ساخته برای آنها آماده کنند.

«فردین فرمند» نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده در استان آذربایجان شرقی گفت: مسئولان گفتند، طی چند ماه این منطقه را بازسازی می‌کنند، من همان موقع هم به آقای جهانگیری گفتم این منطقه مانند کرمانشاه و بم نیست، ما در این مناطق با چله زمستان مواجه هستیم، در حال حاضر در برخی از روستاها نزدیک به یک متر برف باریده است و ماشین‌ها امکان تردد ندارند. 

وی با بیان اینکه چادر در این منطقه پاسخگوی سرما نیست و مردم یخ می‌زنند، ادامه داد: باید سریعا برای‌ مردم خانه‌های پیش‌ساخته تهیه کنیم. بخاری برقی در این منطقه به هیچ وجه پاسخگو نیست، چراکه سیستم برق روستا برای این حجم از بخاری برقی در نظر گرفته نشده است، اما می‌بینیم که بین مردم بخاری برقی توزیع می شود. از سوی دیگر اگرچه اکثر روستاها در این منطقه از نعمت گاز برخوردار هستند، اما نمی‌توانیم برای خانه‌های موقت گازرسانی داشته باشیم. 

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه مسئولان می‌گویند، در این منطقه همه چیز امن و امان است و کسی در چادر هم زندگی نمی‌کند، گفت: صحبت‌های مسئولان، باعث شده کمک‌های مردمی کاهش پیدا کند، در حالی که در حال حاضر مردم به شدت رنج می‌برند. در روستای ورنکش، اکثر مردم در تهران ساکن هستند و این افراد خانه‌های مقاومی در روستا داشتند که می‌توانند مابقی مردم روستا را تا زمانی که دوره سرما برطرف شود، در خانه‌هایشان نگهداری کرده و به آنها پناه دهند، اما در روستای صومعه علیا که از روستای ورنکش نیز وسعت بیشتری دارد، ۳۵۰ منزل تخریبی ارزیابی شده است و بزرگترین مشکل روستا این است که دولت برای افرادی که مستاجر هستند، چیزی نمی‌دهد.

وی ادامه داد: مستاجران که خانه‌‌هایشان ویران شده، جایی برای اجاره خانه ندارند. این خانواده‌ها کجا باید منزل اجاره کنند؟ افرادی هم که مالک خانه بوده و خانه‌‌هایشان را اجاره داده بودند، از این مناطق کوچ کرده‌‌اند و با این وضعیت دیگر انگیزه‌ای برای بازگشت به این منطقه و بازسازی و نوسازی خانه‌هایشان را ندارند، حالا این مستاجران کجا باید ساکن شوند؟ آیا باید به حاشیه شهرها پناه آورده و حاشیه‌نشین شهرها شوند؟

در برخی روستاها حمام نصب نکرده‌اند

فرمند با تاکید بر اینکه هوا در این مناطق بسیار سرد است، خاطرنشان کرد: لازم است یک گروه ویژه برای بازرسی به منطقه بروند تا بررسی کنند ببیند با سرعت چه کارهایی را می‌توان برای مردم انجام داد. در همین روستای صومعه‌علیا ما به 30 الی 40 کانکس نیاز داریم و باید سریعا با چادرهایی که نصب کرده‌اند، جابجا شود. متاسفانه در مناطقی هم که چادر نصب کرده بودند، یک حمام در نظر گرفته نشده است. الان بیش از یک ماه است که زلزله می‌گذرد یعنی مردم به یک حمام نیاز ندارند؟!

وی ادامه داد: روز شنبه هفته گذشته در خصوص وضعیت مناطق زلزله‌زده با مسئولان بنیاد مسکن صحبت کردم و گزارش مفصلی از مناطق برای‌شان ارائه کردیم و آقای مهدیان که مسئول بازسازی در این مناطق هستند نیز قول داده‌اند که خودشان به این مناطق بروند. متاسفانه سرعت بازسازی در این مناطق بسیار کم است. کارهای اداری در این‌جا مسئولان را گرفتار کرده است، از همین رو ماموریت به ماموران در شهرستان محول می‌شود. در شهرستان‌ میانه‌ متاسفانه باندبازی‌هایی سال‌هاست وجود دارد که این باندبازی‌ها باعث شده کار با سرعت پیش نرود. متاسفانه ما هم هر حرفی می‌زنیم به موضوع انتخابات متصل می‌کنند و می‌گویند می‌خواهیم از این موقعیت بهره‌ ببریم و این موضوعات علیه مردم این منطقه تمام می‌شود. 

این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: من نه به دنبال شعار هستم و نه حرکت پوپولیستی، وضعیت در این مناطق هم به گونه‌ای است که اگر خودتان به منطقه بیاید، قطعا نیازی نیست که حرف‌های من را بشنوید همه چیز کاملا مشخص است. 

فرمند همچنین با تاکید براینکه مهمترین مشکل ما در این منطقه این است که سرعت کار بسیار پایین است، گفت: پیمانکاری که قرار بود اتاقک‌های پیش‌ساخته را آماده کرده و به مردم تحویل دهد، متاسفانه بسیار بد عمل کرده است. مسئولان هم مدعی هستند که پیمانکار را تحت فشار قرار داده‌اند تا سریعتر اقدامات لازم را انجام دهد، در حالی که معتقدم این کار مشکلی را برطرف نمی‌کند و الان کار باید تمام می‌شد و حالا که تمام نشده است باید پیمانکار را باید دادگاهی کنند. در حالی که کار تمام نشده، حرف‌های مسئولان برای مردمی که شب در سرما هستند، چه دردی دوا می‌کند؟ متاسفانه در برخی از خانه‌‌های پیش‌ساخته از درز دیوارهایش آب چکه می‌کند و سوراخ دارند. آیا پیمانکار وضعیت منطقه را نمی‌داند، اطراف این خانه‌های پیش‌ساخته را برف فراگرفته و این‌ها به یخچال تبدیل شده‌اند. 

برخی روستاییان دام‌هایشان را به دلالان با قیمت ارزان فروخته‌اند

وی با بیان اینکه متاسفانه در یکی از روستاها روستاییان مجبور شدند، دام‌هایشان را به قیمت بسیار ارزان بفروشند، گفت: در روستای هلنسی روستاییان از آنجا که دیگر مکان و علوفه‌ای برای دام‌هایشان نداشتند، آنها را به قیمت ارزان فروختند و الان خودشان هم جایی برای زندگی ندارند. یک نفر از بخش خصوصی یک پیشنهاد عالی برای روستاییان داشت، اما متاسفانه مسئولان بسیار دیر عمل می‌کنند. این فرد پیشنهاد داده بود که همه دام‌ها را خریداری می‌کند و به دشت مغان می‌برد، روستاییان هم فاکتورها را نگه دارند و تابستان که طویله‌ها درست شد، می‌توانند با همان فاکتور بیایند و دام‌‌هایشان را با همان قیمت از من تحویل بگیرند، اما مسئولان ما نتوانستند این را به مردم اطلاع‌رسانی کنند و مردم در این روستا به دلیل نبود جای مناسب برای دام‌هایشان دام‌ها را به قیمت بسیار اندک به دلالان فروختند. یکی از اهالی روستای گاوینه رود سه گاو خود را به قیمت 25 میلیون تومان فروخت، در حالی که هر کدام را به همین قیمت خریداری خریداری کرده بود. 

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: برخی مسئولان متاسفانه فقط تمایل دارند، عکس بگیرند و در جلوی دوربین ظاهر شوند، اما به مردم گوش نمی‌دهند، مردم مشکل دارند و جواب مشکل را خودشان بلدند در این شرایط راه‌حل‌های محلی بسیار خوب پاسخگو است، برنامه‌ریزی‌هایی که ما در تهران داریم، برای این مناطق پاسخگو نیست. 

فرمند با اشاره به آمارگیری انجام شده در این منطقه گفت: متاسفانه آمارگیری ما اشتباه بوده است و زندگی مردم در این مناطق به گونه‌ای نیست که به خانواده‌ای که خانه‌اش خراب شده ۱۰ میلیون بدهیم تا مشکلش برطرف شود یا یک چادر برایش کفایت کند. به طور مثال در روستای قشلاق برزلیق 18 نفر اهل یک خانواده هستند، یک مادر از همسر معتادش طلاق گرفته و با دو فرزند به خانه پدری‌اش آمده است و فرزند دیگر خانواده ازدواج کرده، اما در کنار پدر و مادرش زندگی می‌کند. این‌ها حقیقت زندگی هستند که نادیده گرفته شده است و البته قرار شده دوباره آمارگیری شود. 

وی ادامه داد: در روستای برزلیق شورای روستا و دهیار باهم همکاری کرده‌اند و یک بنر نیز در ورودی روستا نصب شده است و از مردم خواسته‌اند هر کسی می‌خواهد کمک کند از طریق شورا و دهیار وارد شود و به طور مستقیم اقدام نکنند و از این طریق توانستند مشکلات را خودشان حل کنند. در جایی که مسئولان با افراد محلی کار می‌کنند مشکلات برطرف شده است، اما جایی که ما فقط برای مردم محلی تصمیم‌گیری می‌کنیم مشکل نه تنها حل نشده بلکه بیشتر هم شده است. 

این نماینده مجلس تصریح کرد: در روستاهای دیگر اگرچه از روستاییان خواسته‌ایم در صورت امکان خانواده‌هایشان را به شهر میانه بفرستند تا در منزل اقوام زندگی کنند، اما در هر صورت باید یک نفر در کنار دام‌ها بماند، تمام سرمایه این روستاییان همین دام‌ها و علوفه‌هایی‌است که نگه‌داری کرده بودند، البته برخی از علوفه‌ها نیز به زیر آوار رفته است و با وجود اینکه یک ماه از زلزله می‌گذرد، هنوز برخی علوفه‌ها در زیرآوار مانده و آواربرداری نشده است. متاسفانه در برخی مناطق هنوز ماشینی برای آواربرداری نرفته است.

در برخی مناطق هنوز آوار برداری انجام نشده است

وی با بیان اینکه کار آوار برداری هنوز در برخی مناطق انجام نشده، تصریح کرد: در روستای مجاور ورنکش ۱۷۰ تا ۱۸۰ خانه به طور کامل با خاک یکسان شده و همه چیز از بین رفته است و هنوز نتوانسته‌ایم ماشین برای آواربرداری بفرستیم. البته دیگر الان فایده‌ای هم ندارد، چراکه همه جا را برف فراگرفته و دیگر نمی‌شود کاری کرد. تنها راه در حال حاضر این است که مسئولان با سرعت برای مردم این منطقه خانه‌های پیش‌ساخته آماده کنند. بنیاد مسکن می‌گوید هزینه آن را پرداخت کرده، اما پیمانکار کارش را تمام نکرده است. چه کسی در حال حاضر باید پاسخگو باشد، آیا من نماینده باید پاسخگو باشم یا آن روستایی بیچاره زلزله‌زده؟ بنیاد مسکن باید از پیمانکار بخواهد که پاسخگو باشد یا پول را برگرداند یا خانه‌های پیش‌ساخته را تحویل دهد یا اینکه به یک پیمانکار دیگر پول بدهد تا مشکل مردم برطرف شود. 

فرمند یادآور شد: پیمانکار وسایل خانه‌های پیش‌ساخته را گذاشته و خبری از او نیست، حتی روستاییان خودشان به حساب پیمانکار پول ریخته‌اند، اما هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وی با بیان اینکه مردم در این منطقه مشکل غذایی ندارند، خاطرنشان کرد: بیشترین مشکل مردم در اینجا سرما است. مردم حتی پتو نمی‌خواهند، چراکه در این مناطق پتو برای‌شان مناسب نیست و نمی‌خواهند که پتو را در بازار بفروشند. مردم روستایی در این مناطق لحاف و تشک پشمی دارند و برای جلوگیری از سرما از آن استفاده می‌کنند. برای حل مشکل سرما باید مسئولان به سرعت خانه‌های پیش‌ساخته پانلی را تحویل دهند. اگرچه این خانه‌ها کوچک است، اما گرم است و مردم می‌توانند در این شرایط از آن استفاده کنند.

فرمند در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وام‌هایی که قرار بود دولت به مردم پرداخت کند، گفت: دولت دستور پرداخت وام را صادر کرده است، اما روستاییان می‌گویند هنوز چیزی دریافت نکرده‌اند و به دست‌شان چیزی نرسیده است. گزارش‌هایی میدانی ما با آنچه که در تهران به ما می‌گویند، با هم همخوانی ندارد. امیدوارم زودتر خیرین و مسئولان کاری کنند که فردا اخباری از فوت کودک به دلیل یخ‌زدگی منتشر نشود. 

وی با تاکید براینکه ما جلوی زلزله را نمی‌توانیم بگیریم، اما حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که به آسیب‌دیدگان کمک کنیم تا بیش از این رنج نبرند، تصریح کرد: براساس قانون ۱۳۹۱ دولت موظف است؛ ۱۱۰ هزار خانه پیش‌ساخته داشته باشد تا در موقع زلزله مورد استفاده قرار دهد، اما این قانون کجا اجرا شده است؟ وزارت راه و شهرسازی موظف است، چنین خانه‌هایی داشته باشد‌، اما متاسفانه هنوز مشکلات ورزقان و هریس حل نشده باقی مانده که مشکلات میانه شروع شده است. این منطقه زلزله‌خیز است و باید خودمان را برای آن آماده کنیم. وقتی وضعیت بحران می‌شود، در تمام دنیا بحران را حل می‌کنند، اما در اینجا سرما هم به یک بحران بزرگتر تبدیل شده است.  

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: من بارها به بنیاد مسکن تذکر داده‌ام که این منطقه زلزله‌خیز است، اگر الان زلزله دوباره بیاید، قطعا وضع بدتر خواهد شد و خانه‌هایی که ترک خورده نیز فروخواهد ریخت. در این منطقه سه گسل سراب میانه، هشترود و تبریز وجود دارد و باید خودمان را برای حوادث احتمالی آینده نیز آماده کنیم. نمی‌توانیم مردم را از این منطقه کوچ دهیم کدام منطقه در کشور ما زلزله‌خیز نیست که مردم را در آنجا جمع کنیم و تنها قطعا تنها راهش مقاوم‌سازی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز