خبرگزاری کار ایران

تاکید ایران و اسپانیا بر توسعه همکاری‌های زیست‌محیطی

asdasd
کد خبر : ۸۴۶۰۱۹

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در حاشیه اجلاس جهانی آب و هوایی مادرید با هوگو موران فرناندز قائم مقام وزیر محیط زیست اسپانیا دیدار و گفت و گو کرد و دو طرف بر توسعه روابط زیست محیطی دو کشور تاکید کردند.

به گزارش ایلنا، دو طرف در این دیدار که امروز ۲۱ آذرماه در محل وزارت محیط زیست اسپانیا انجام شد مسائلی همچون روابط دوجانبه، لزوم تلاش برای حفاظت از محیط زیست و موفقیت های اجلاس جهانی مادرید برای مقابله با تغییرات آب و هوایی مورد تاکید دو طرف قرار گرفت. 

مسعود تجریشی که از سوی حسن قشقاوی سفیر ایران در مادرید همراهی می‌شد، پیشنهادهای مشخصی برای همکاری بین دو کشور در زمینه های مدیریت پسماندهای شهری، صنعتی و معدنی، کاهش آلودگی هوا و یا مقابله با پدیده گرد و خاک مطرح کرد که با استقبال طرف اسپانیایی مواجه شد. 

در پایان مقرر شد لیست طرح ها در هماهنگی با سفارت ایران در مادرید نهایی و با برگزاری نشست‌های مشترک با طرف اسپانیایی، شرایط برای همکاری بین شرکت های دو کشور، اعم از دولتی و خصوصی، فراهم شود.

مادرید، پایتخت اسپانیا در روزهای ۲ تا ۱۳ دسامبر (۱۱ تا ۲۲ آذر) میزبان کنفرانس جهانی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل موسوم به COP25 است.

همچنین بیانیه ایران در اجلاس آب و هوایی مادرید قرائت شد. 

در این بیانیه برضرورت پایبندی اعضا به اصول و مبانی کنوانسیون ناظر بر نقش و مسوولیت کشورهای صنعتی و توسعه یافته، به اقدام اساسی در کاهش گازهای گلخانه‌ای و تامین منابع مالی و انتقال تکنولوژی و ظرفیت سازی برای کشورهای در حال توسعه در کاهش خسارات و زیان‌ها و بحران‌های ناشی از تاثیرات تغییرات اقلیمی بر اقتصاد و معیشت و سلامت مردم و پایداری اکوسیستم تاکید شده است.

در این بیانیه آمده است:  اقدام به خروج دولت آمریکا از موافقتنامه پاریس برای کشوری که بطور تاریخی مسبب یک سوم گازهای گلخانه‌ای بوده ودر حال حاضر یک پنجم انتشار جهانی را به عهده دارد اقدامی غیر مسولانه است.

جمهوری اسلامی در چندین دهه تحت شرایط دشوار اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا در دسترسی به فناوریهای سبز و تامین سرمایه کافی برای بازسازی صنایع و سیستم حمل و نقل و کاهش گازهای فلر و بخش انرژی کشور بوده است و عملا اقدامات ما را مختل کرده است.

 به رغم شرایط تحریمی  و در اجرای اسناد بالادستی و سیاست های ابلاغی رهبری تلاش های مهمی در کشور در بهینه سازی مصرف انرژی از جمله دسترسی ۹۵ در صد از جمعیت کشور به گاز طبیعی و  افزایش سهم انرژی های تجدید شونده در سبد انرژی کشور صورت گرفته است .

 موضوع بحران آب مشکل مشترک کشورها ناشی از تاثیرات منفی گرمایش جهانی است که امنیت غذایی را تهدید می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز