خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

سنگینی افزایش قیمت بنزین بر روی شانه‌های مترو/ مردم به کجا پناه ببرند؟

asdasd
کد خبر : ۸۴۵۹۲۵

عضو کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شهرداری تهران تاکید دارد وقتی نقص فنی و یا هر مشکلی در مترو وجود دارد و امکان جبران آن بیش از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه میسر نیست، ‌این حق مردم است که از آن مطلع شوند و راه جایگزینی برای رسیدن به مقصد خود تعیین کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از ابتدای سهمیه‌بندی بنزین در آبان ماه سال جاری، خطوط حمل ونقل عمومی تهران شاهد رشد حضور مسافران است.

مدیران شهری از کمبود واگن، اتوبوس و نادیده گرفتن سهم ملت از سوی دولت گلایه دارند و به دلیل این کم مهری‌ها، مترو روزهای بسیار شلوغی را تجربه می‌کند. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می‌گوید حضور مسافران در متروی تهران پس از سهمیه‌بندی بنزین ۱۱ درصد رشد داشته است و طی هفته‌ گذشته در دو مرحله خبر ازدحام و تعطیلی مترو در ایستگاه‌های مختلف منتشر شد؛ در حادثه اول که صبح روز یکشنبه،‌ ۱۷ آذر ماه در خط یک متروی تهران رخ داد،‌ ابتدا اعلام شد ایستگاه میرداماد تا اطلاع ثانوی تعطیل است،‌ شنیده‌ها حاکی از حضور یک بسته مشکوک بود، اما فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا، خبر تعطیلی ایستگاه میرداماد را رد کرد و گفت: حرکت قطارها در حال انجام است و شلوغی به دلیل افزایش جمعیت پس از گرانی بنزین است.

وی همچنین تاکید کرد که از ابتدای هفته، سرفاصله حرکت قطارها در ساعات پیک جابجایی مسافر جهت رفاه حال شهروندان،‌ به ۳ و نیم دقیقه کاهش یافته است.

اما ساعاتی بعد خبر اینگونه تکمیل شد که بسته مشکوکی در داخل این ایستگاه پیدا شده و باعث تعطیلی ایستگاه میرداماد شده است، اما این بسته حاوی لباس بوده است.  

سه روز بیشتر از این اتفاق نگذشته بود که باز هم متروی تهران خبرساز شد. شلوغی و ازدحام بیش از حد در ساعات ابتدایی صبح روز چهارشنبه‌۲۰ آذر ماه، باز هم در خط یک و این‌بار در ایستگاه دروازه‌دولت نقل رسانه‌ها شد. اما این شلوغی غیرعادی به نظر می‌رسید، به‌گونه‌ای که برخی از حضور بیش از ۱ ساعت در متروی تهران برای سوار شدن به قطار صحبت می‌کردند، ‌برخی عطای مترو را به لقایش بخشیدند و ایستگاه را ترک کردند، ‌اما ترک مکان از شلوغی ایستگاه‌ها کم نکرد،‌ چرا که مسئولان مترو اعلام کردند ‌مشکلی نیست و تنها دلیل ازدحام و شلوغی جمعیت در این ساعت روز است که پس از گرانی بنزین بیشتر هم شده است.

یکی از مسافران مترو دراینباره به خبرنگار ایلنا گفت: " مسیر ۳۵ دقیقه‌ای مترو تا محل کارم، یک ساعت و ۴۵ دقیقه ‌طول کشید" وی که از شدت عصبانیت با کارمندان مترو دعوای لفظی داشت،‌ در غروب روز واقعه آمده بود تا از آنها عذرخواهی کند.

مسئولان ایستگاه با مسافران همراهی لازم را داشتند و به آنها اجازه دادند از شلوغی ایستگاه عکس بگیرند و به محل کار خود بابت دلیل تاخیر ارائه دهند.

با این وجود اختلال در حرکت قطارهای مترو باز هم تکذیب شد. محسن محمدیان، مدیر روابط عمومی شرکت بهره‌برداری متروی تهران دراینباره به ایلنا گفت: "اتفاق خاصی در این خط نیفتاده و حرکت قطارها در جریان است و شلوغی ایستگاه‌ها به دلیل افزایش میزان مسافران در ساعات پیک روز است".

در حالی که یکی از کارمندان متروی تهران خبر را اینگونه توضیح داد: امروز مترو یکی از شلوغ‌ترین روزهای خود را تجربه کرد. مردم از ساعت ۶:۳۰ تا حدود ۱۱ گرفتار بودند، حدود ساعت ۱۲ به ما نامه‌ای رسید که در آن اعلام شد کابل‌های فیبر نوری در ایستگاه علی‌آباد دزدیده شده است و نقص فنی علت این اختلال گسترده بوده است.

خبر را از اعضای کمیسیون عمران و حمل‌و نقل شورای شهر تهران پیگیری کردیم. شهربانو امانی ابتدا در پاسخ به این سوال که آیا مساله دزدی کابل‌های فیبر نوری از ایستگاه متروی علی‌آباد صحت دارد یا خیر؟ ابراز بی‌اطلاعی‌ می‌کند و فرصتی می‌خواهد تا از مسئولان مترو آن را پیگیری‌ کند و سپس می‌گوید: این مساله را از آقای نوبخت پرسیدم و ایشان خبر دزدی کابل‌های فیبر نوری را تایید نکرد‌، اما گفتند مشکلاتی بود و آن را رفع کردیم و با توجه به اینکه میزان استقبال مسافران از مترو زیاد بوده شاهد ازدحام جمعیت بودیم و برای همین نسبت به بهبود خدمات‌رسانی تلاش کردیم و موفقیت‌هایی نیز به دست آوردیم. مشکلی برای آن خط پیش آمده بود که برطرف شد.

او در پاسخ به این مساله که شرکت بهره‌برداری متروی تهران در حالی وجود اشکال و نقص فنی را تکذیب می‌کند و آن را به ازدحام این روزهای مترو نسبت می‌دهد که شلوغی صبح روز چهارشنبه مترو غیرعادی بود،‌ این شلوغی چه تفاوتی با صبح روز سه‌شنبه و یا روزهای قبل‌تر داشت و چرا این اتفاق در روز قبل آن رخ نداد؟ می‌گوید: در شرایط موجود از نظر مدیریتی و تلاش برای کاهش سرفاصله حرکت قطارها و برطرف کردن نقص‌های فنی کمک‌های مقطعی و روزانه به مترو صورت می‌گیرد، اما برای بهبود استفاده از مترو نیازمند ورود سه هزار واگن‌ جدید هستیم.

امانی در پاسخ به این سوال که اما به نظر می‌رسد احترام به حقوق شهروندان انجام نشد چراکه اگر نقص فنی و یا هر مشکلی وجود داشت که شما آن را تایید کردید، ‌باید این اطلاع‌رسانی برای مردم صورت می‌گرفت تا هرچه سریع تر ایستگاه را تخلیه و از راه‌های جایگزین استفاده کنند، با تایید این حرف می‌گوید: این مطلب درست است و باید متروی تهران این اقدام را انجام می‌داد. وقتی نقص فنی و یا هر مشکلی در خط وجود دارد و امکان جبران آن بیش از زمان معمول میسر نیست، ‌این حق مردم است که از آن مطلع شوند و راه جایگزینی برای رسیدن به مقصد خود تعیین کنند، حتما این تذکر را به مسئولان مترو خواهم داد که اطلاع داشتن از اتفاقاتی که بر شهروندان در شهر می‌گذرد حق آنها است.

حال باید در این شرایط و فشارهای اقتصادی که نه مترو توان پاسخگویی به نیازهای مردم را دارد و نه مردم توان همراه شدن با افزایش کرایه‌ها را به دلیل اصلاح قیمت بنزین دارند به کجا باید پناه ببرند؟ و از کدام حمل و نقل عمومی ارزان و متناسب با سفره‌های کوچکشان استفاده کنند؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز