خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

تدابیر شهرداری تهران برای بازیابی روانی و درآمدزایی زنان بی‌خانمان

asdasd
کد خبر : ۸۴۵۳۶۵

سرپرست سازمان رفاه،‌ خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران به تشریح تدابیر این سازمان برای بازیابی روانی و درآمدزایی زنان بی‌خانمان پرداخت.

«سید مالک حسینی» سرپرست سازمان رفاه،‌ خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص کارآفرینی برای زنان حاضر در گرمخانه‌های تهران اظهار داشت: ذات گرمخانه‌ها و برنامه‌ای که برای آنها تعریف شده، ایجاد سرپناه است تا افراد بی‌خانمان در سطح شهر بی‌پناه نمانند،‌ اما از آنجایی که سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی یک مسئولیت اجتماعی فراتر از حدود وظایف را برای خودش می‌بیند به دنبال اضافه کردن زنجیره کارآفرینی به گرمخانه‌ها است و این هدف را دنبال می‌کند.

وی تصریح کرد: زنجیره کارآفرینی از این جهت که می‌تواند افراد حاضر در این اماکن را به یک اشتغال و درآمد پایدار برساند و از طرفی کار می‌تواند این زنان را به لحاظ روحی و روانی به سطح مناسبی برگرداند و هویت اجتماعی برای آنها تعریف کند، بسیار مهم است. 

حسینی در ادامه اظهار داشت: افرادی را در گرمخانه‌ها داریم که به دلایل مالی بی‌خانمان یا بدون سرپرست شده‌اند و برای این افراد نیز سازمان رفاه و خدمات اجتماعی با کمک ان.جی.او ها و بنگاه‌های اقتصادی در حال پیگیری برای اجرای برنامه‌های کمکی است، البته هنوز برنامه‌ای را شروع نکردیم، چرا که در حال طراحی برنامه‌ای هستیم که کمترین آسیب را داشته و موفق باشد، اما داده‌ها شکل گرفته و به مرحله اجرا خواهد رسید. 

سرپرست سازمان رفاه،‌ خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با ذکر مثالی ادامه داد: در منطقه ۲۲ این ظرفیت را داریم که فعالیت‌های مرتبط با گل و گیاه را توسعه دهیم،‌ چرا که هم می‌تواند به بازیابی روانی و روحی زن‌های آسیب‌دیده کمک کند و هم برای زنان درآمدزایی کند. گلخانه‌های کوچکی که بازار هدف آنها مشخص است و صرفا به تولید نمی‌پردازد و تا بهره‌برداری و فروش نیز برای آن برنامه‌ریزی شود از جمله موضوعاتی است که برای کسب درآمد زنان توان‌یاب در گرمخانه‌ها در حال برنامه‌ریزی است.

وی با تاکید بر اینکه این مساله یک موضوع تخصصی است که باید با آن رفتار تخصصی شود، تصریح کرد: این رفتار تخصصی را آن سازمان و تشکلی که حوزه تخصصی‌اش بحث کارآفرینی اجتماعی و ایجاد اشتغال پایدار برای افراد آسیب‌دیده است، انجام می‌دهد.

حسینی در ادامه درباره دیگر برنامه‌هایی که با بنگاه‌های اقتصادی دارند و انتقاداتی که نسبت به عدم بهره‌گیری از آنها در این سازمان وجود دارد، تصریح کرد: دبیرخانه مسئولیت‌پذیری اجتماعی در سازمان رفاه قرار دارد و در آن کارهای خوبی را شروع کردیم و در مرحله عقدتفاهمنامه فی‌مابین شهرداری تهران و اتاق بازرگانی هستیم تا بتوانیم بین بخش خصوصی، نهادهای غیردولتی و مراکز خدماتی غیردولتی واسطه ایجاد کرده و پروژه‌های اساسی این حوزه را شناسایی و این دو مجموعه را به همدیگر وصل کنیم و از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کنیم. 

وی افزود: انتقاداتی وجود دارد، ‌اما برنامه‌های خوبی تدارک دیده شده و به زودی دومین جلسه ستاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی در شهر تهران برگزار می‌شود. این ستاد برنامه‌های خوبی را در پیش گرفته و شناسایی ۱۰۰ شرکت اول تهران انجام شده است و به زودی وارد مفاهمه با آنها می‌شویم.  

حسینی گفت: به صورت موردی، می‌توان به فعالیت داوطلبانه کانون وکلا که در قالب مسئولیت‌پذیری اجتماعی و فعالیت داوطلبانه با سازمان خدمات و رفاه اجتماعی در حال انجام است‌ اشاره کرد، البته در حوزه اقتصادی برنامه‌های جدی‌تری داریم و به محض نهایی شدن اعلام می‌شود.

وی در توضیح چگونگی شناسایی این ۱۰۰ شرکت اظهار داشت: مجموعه‌هایی هستند که شرکت‌های برتر را به طور سالانه اعلام می‌کنند و ما براساس همان شرکت‌ها را انتخاب و در حال ورود به مرحله فعالیت اجرایی با آنها هستیم. به طور هدفمند تا سال آینده، هر ۱۰۰ شرکت مطرح در سطح شهر تهران به یک مفاهمه کاری با سازمان رفاه و خدمات اجتماعی خواهند رسید و از مشارکت با سازمان رفاه،‌ خدمات و مشارکت‌های اجتماعی استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز