خبرگزاری کار ایران

فراهانی:

مبارزه با فساد از اصلی‌ترین مطالبات تهرانی‌هاست

asdasd
کد خبر : ۸۴۵۰۶۱

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران مبارزه با فساد را از اصلی‌ترین مطالبات مردم این شهر عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یازدهمین نشست خبری سخنگوی شورای شهر تهران با حضور رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران برگزار شد.

مجید فراهانی در ابتدای این نشست گفت: مساله فساد از اصلی ترین چالش ها و مطالبات مردم شهر تهران از ما است. نظرسنجی ها نشان می دهد بعد از آلودگی هوا و ترافیک، مبارزه با فساد از اصلی ترین مطالبات مردم از شورای پنجم است.

وی افزود: به همین دلیل کاهش شاخص ادراک فساد از سرلوحه های کاری ما در شورای پنجم قرار گرفت.‌ این شاخص به طور کلی در کشور ما در دولت های مختلف بالاتر از ۱۰۰ بوده و شهرداری ها یکی از مراکز مهم در این زمینه هستند‌.

فراهانی تصریح کرد: اگر اعتقاد داریم که مردم با پرداخت عوارض و حق الزحمه شهر در صدور پروانه و غیره، تامین کننده اصلی اداره شهر هستند، از اصلی ترین وظایف ما مبارزه با فساد است.

وی با بیان اینکه شهرداری شفاف و کاهش فساد اداری و پیگیری تشکیل دیوان محاسبات شهری از اصلی ترین وعده های ما به مردم بوده است به ۸ اقدام اصلی که در این حوزه در دوره پنجم انجام شده اشاره کرد و گفت: ۸ کار اصلی در این حوزه انجام شده است. اولین مساله انتشار اطلاعات و دسترسی عموم مردم به اطلاعات مالی شهروندان بوده است. انتشار اطلاعات قراردادهای شهرداری تهران و تشکیل سامانه شفافیت در پرتال شهرداری تهران و ارائه گزارش ماهانه در سامانه شفافیت، انتشار اطلاعات بودجه پیشنهادی شهرداری در سامانه شفافیت، انتشار اطلاعات حقوق های مدیران شهری در سامانه از جمله این موارد بوده است.

وی افزود: تشکیل معاونت محاسبات و پایش عملکرد در دبیرخانه شورا؛ با توجه به اهمیت موضوع محاسبات و مبارزه با فساد با استفاده از ابزارهای نظارتی شورا از جمله نظارت بر اجرای بودجه، ذیحساب و قائم مقامان ذیحساب و حسابرسان منتخب شورا در سه مرحله پیش از خرج،حین خرج و پس از خرج برای اولین بار در تاریخ فعالیت شوراهای اسلامی کشور بر اساس مصوبه هیئت رئیسه شورا در ساختار دبیرخانه شورا ایجاد شد.در معاونت محاسبات و پایش عملکرد پیش بینی شد تا این معاونت پشتیبان و پیگیر مصوبات شورا در حوزه محاسبات و پایش برنامه و بودجه باشد که این تحول گام نخست در ایجاد دیوان محاسبات شهری و تحقق وعده لیست امید به مردم در این زمینه است‌.

فراهانی اظهار داشت: ارائه طرح «الزام شهرداری تهران به تکمیل و اصلاح فرآیند دریافت و رسیدگی به گزارشات شهروندان درباره فساد و تشویق گزارشگران تخلفات در شهرداری تهران» که اینجانب با حمایت و امضاء ۷ نفر از همکاران از جمله آقای دکتر اعطاء تقدیم هیئت رئیسه محترم شورا نمودم به زودی در دستور کار شورا قرار خواهد گرفت و با تصویب شورا زمینه استفاده هر چه بیشتر از توان و ظرفیت مردم برای حل مشکلات و مبارزه با فساد در شهرداری تهران فراهم خواهد شد.

فراهانی افزود: برای روشن شدن پایبندی شورای پنجم به مبارزه با فساد و انضباط مالی در چارچوب قانون از شما دعوت می کنم در سامانه مصوبات شورا کلید واژه گزارش حسابرسی را جستجو کنید، ببینید از ادوار گذشته چند گزارش حسابرسی در دسترس عموم است؟مصوبه حسابرسی صورتهای مالی سال ۱۳۹۳ شهرداری تهران که مصوب شورای پنجم است را با مصوبه حسابرسی صورتهای مالی سال ۱۳۹۲ که مصوب شورای چهارم است را خودتان مقایسه کنید یا به اهل فن و خبرگان بدهید تا قضاوت کنند. مصوبه تفریغ بودجه سال ۱۳۹۴ شهرداری تهران که مصوب شورای چهارم است را با مصوبه تفریغ بودجه سال ۱۳۹۵ شهرداری تهران که مصوب شورای پنجم است را خودتان مقایسه کنید یا به اهل فن و خبرگان بدهید تا قضاوت کنند.

فراهانی اضافه کرد: نتیجه قضاوتتان را منتشر کنید تا حتی اگر ما هم اغماضی داشته ایم یا کوتاهی کرده ایم جبران کنیم، اما به کوتاهی هایی که در ۲۰ سال گذشته در این حوزه شده هم نگاهی بیندازید. اهمیت گزارشگری مردم در مبارزه با فساد برای دست یافتن به شهرداری پاک،شفاف و عاری از فساد نمی توان تنها به حسابرسان، ذیحسابان و دستگاههای نظارتی اکتفا کرد، برای مبارزه با فساد در دستگاههای اجرایی اعم از شهرداری یا دولت و دیگر قوا نیازمند به مشارکت مردم در گزارشگری فساد هستیم؛تنها با گزارشگری مردم و پیگیری این گزارشات می توان به کشف فساد و ناامن کردن محیط اداری برای عناصر فاسد پرداخت.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران افزود: مؤثرترین و کارآمدترین سازوکارهای نظارتی در دنیا مبتنی بر دخیل کردن مردم در فرآیند نظارت است،بر اساس آمارهای بین‌المللی، اصلی‌ترین ابزار کشف و کاهش فساد، مردم و گزارشگری مردم است.

فراهانی گفت: همین الان هم گزارشات مردمی نقش غیر قابل انکاری در کشف فسادها و تخلفات اداری توسط دستگاههای نظارتی کشور دارند و بر همین اساس در بند د ماده ۲ آیین نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه در دستگاه های اجرایی، ما شاهد توجه دولت به گزارشات مردمی و گزارشات کارکنان در این باره هستیم و ساز و کار تشویق و پرداخت پاداش به گزارشگران رشوه در این آئین نامه پیش بینی شده است.

وی افزود: شهرداری منضبط، سالم و قابل اعتماد برای خدمت رسانی شایسته به شهروندان با اقدام حراست، بازرسی و نظارت شورای شهر ساخته نخواهد شد، ما باید دست یاری به سوی شهروندان به عنوان کلیدی ترین یاریگران و حامیان مبارزه با فساد در شهرداری دراز کنیم و با یاری مردم این مطالبه عمومی را پاسخی مناسب دهیم مطمئناً با ثبت و رسیدگی دقیق به گزارشات شهروندان درباره فساد و تخلف در شهرداری، تشویق،تقدیر و معرفی شهروندانی که گزارشگری آنها باعث کشف فساد در شهرداری شده می توان اژدهای هفت سرفساد را به زانو درآورد،اگر به گزارشات مردم رسیدگی شود اعتماد مردم جلب خواهد شد و محیط عمل برای متخلفان ناامن می گردد که دستاوردش کاهش فساد است.شهروندانی که می‌خواهند بهتر زندگی کنند، شهر و شهرداری می‌خواهند که از فقر، فساد و تبعیض به‌دور باشند.

فراهانی افزود: شهروندانی که می‌خواهند حرمت و منزلت داشته باشند، شهروندانی که خواهان عدالت و برابری اند و خواستار شفافیت، فساد ستیزی و قانون گرایی اند شهروندانی که می‌خواهند به آینده‌ی این شهر برای زندگی فرزندانشان مطمئن و امیدوار باشند و خواستار شایسته سالاری و جایگزین شدن ضابطه بجای رابطه و ترجیح منافع ملی و شهری بجای منافع شخصی و جناحی اند خواسته‌های شما به‌حق است، من و همکارانم بر اساس سوگندی که ادا نموده ایم بر عهدمان با شما پایبندیم،اما بدون همراهی،تلاش و گزارشگری شما در مبارزه با اژدهای هفت سر فساد کاری از پیش نخواهیم برد،به یاریمان بیائید تا شهر و شهرداری عاری از فساد را با هم برای تهران به ارمغان آوریم. مطمئنم که با حضور مردم هیچ مشکلی حل نشدنی نیست.

فراهانی در پاسخ به این سوال که در اصلاح ساختار قرار بود معاونت امور مناطق ادغام یا حذف شود، این که یک معاون جدید است، یعنی اراده ای برای اصلاح ساختار وجود ندارد گفت: سوالات سخت را آقای اعطا جواب می دهند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارایه گزارش حسابرسی شهرداری تهران تا سال ۹۳ انجام شده و باقی سال ها بلاتکلیف مانده، افزود: بخشی از عقب افتادگی به این دلیل است که عقب افتادگی ها قبلی پشت سر هم شده و مانند هواپیمایی که تاخیر دارد با این تاخیر مواجه است.‌کار حسابرسی سال ۹۴ و ۹۵ تمام شده و در ماه آینده کل گزارشات حسابرسی سال ۹۴ و ۹۵ به شورای شهر ارسال و در صحن قرائت می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز