خبرگزاری کار ایران

گویا در گفت‌وگو با ایلنا:

داروی داخلی آنفولانزا، استاندارد و اثربخش است/ واردات داروهای خارجی به دلیل وقفه در تولید «اُسِلتامیویر» به علت تحریم‌ها بود

asdasd
کد خبر : ۸۴۳۹۰۱

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، «اُسِلتامیویر» داروی داخلی آنفولانزا را استاندارد و اثربخش دانست.

«محمدمهدی گویا» رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایلنا، در رابطه با کیفیت  داروهای داخلی آنفولانزا (۷۰۰ هزار عدد کپسول «اُسِلتامیویر») که به چرخه توزیع دارویی کشور وارد شده‌اند، گفت: این دارو از نگاه مرکز بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، جزو تاثیربخش‌ترین داروهای درمان آنفولانزا محسوب می‌شود. 

گویا در پاسخ به این پرسش که داروی آنفولانزا چه مدت است که در چرخه تولید داخلی قرار دارد و آیا این دارو مرحله ارزیابی تاثیر‌بخشی و تشخیص عوارض جانبی را گذرانده است؟ گفت: ما این دارو را طی سال‌ها‌ی گذشته تولید می‌کرده‌ایم. تجربیات بالینی نشان‌‌گر آن بوده که دارو موثر است و هم استاندارد خوبی دارد. تا زمانی که ارزیابی‌های مذکور صورت نگیرد، سازمان غذا و دارو اجازه ورود هیچ داروئی را به بازار نخواهد داد. ما از تاثیربخشی این دارو بسیار راضی بودیم.

 وی در پاسخ به این پرسش که اگر چنین داروی موثری در کشور تولید می‌شده است، چرا وزارت بهداشت پیش‌تر به واردات دارو اقدام می‌کرده است؟ گفت: واردات داروهای خارجی به دلیل مشکلات تولید اُسِلتامی‌ویر وارد می‌شد، زیرا تولیدکنندگان دارویی ما برای واردات مواد اولیه دارو مشکل داشتند. ما به علت تحریم‌ها نمی‌توانستیم مواد اولیه این دارو را وارد کنیم. بنابراین تولید این دارو به دلیل تحریم‌ها با وقفه مواجه شد. 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلات کمبود داروئی با ورود این دارو به چرخه توزیع کشور حل خواهد شد؟  گفت: ما پیش از این هم مشکل کمبود دارو نداشتیم. 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تولیدات داخلی شامل واکسن‌های ضد آنفولانزا هم می‌شوند یا تنها داروهای درمانی آنفولانزا هستند؟ گفت: تولید اُسِلتآمی‌ویر تنها مربوط به درمان آنفولانزا است و تولیدات  شامل واکسن‌های ضد آنفولانزا نمی‌شود. 

گویا همچنین به آخرین آمار از ابتلایان به بیماری آنفولانزا اشاره کرد و گفت:  از روز نهم الی شانزدهم آذرماه تعداد ۸۳۳۳ نفر از هموطنان به دلیل این بیماری به مراکز درمانی مراجعه کردند که نیمی از بیماران به دلیل شدت بیماری تنفسی بیش از دو روز بستری شدند و سپس ترخیص شدند. در هفته گذشته ۲۵ نفر مرگ‌ومیر ناشی از بیماری آنفولانزا نیز داشتیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز