خبرگزاری کار ایران

قبادی دانا خبر داد:

پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به ۲۵۰۰ دانشجوی معلول

asdasd
کد خبر : ۸۴۲۴۳۰

رئیس سازمان بهزیستی کشور از پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به ۲۵۰۰ دانشجوی معلول خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست صمیمی با نخبگان معلول کشور به مناسبت هفته معلولان گفت: خواسته معلولان ما این است که تبعیضی برای آنها در جامعه با دیگران قائل نشویم. این جامعه اقلیت که ۱۰ درصد جامعه ما را تشکیل می‌دهند، باید در شرایطی باشند که اجحافی در حق آنها صورت نگیرد. باید شرایط را برای دیده شدن آنها در اجتماع و مشارکت موثر آنها فراهم کنیم.

وی در ادامه افزود: البته ما در جامعه فراتر از این قرار گرفته‌ایم. شعار روز جهانی معلولیت این است که باید شرایط معلولان به پایداری برسد. امروز موضوع ما این است که معلولان کشور جزو لیدرهای جامعه باشند و نقش پیش‌قراولی آنها را در جامعه مشاهده کنیم. زمینه این حضور اجتماعی، تحقق برخورداری مناسب شغلی برای آنها است.

قبادی دانا در ادامه گفت: ما قوانین و دانش بسیار ارزنده و پیش‌رویی در کشور داریم، اما متاسفانه اجرای این قوانین با استفاده از آن دانش ضعیف و ناکارآمد است. حداقل اگر بتوانیم لایحه حمایت از معلولان را اجرا کنیم بسیاری از مشکلات معلولان ما حل خواهد شد. مطالبه‌گری حق معلولان است تا به حقوق خود برسند. ماده ۹ قانون حمایت از معلولان اذعان دارد که معلولان می‌توانند به آموزش رایگان دسترسی داشته باشند. افرادی که در ۷ دهک پایین جامعه هستند، مشمول این ماده واحده می‌شوند. باید تمامی دانشگاه‌ها این ماده قانون را مدنظر و مورد اجرا قرار بدهند. برای تحقق هرچه بیشتر این قانون و در جهت از میان برداشتن محدودیت‌های تحصیلی دانشجویان دارای معلولیت، برای دانشجویانی که در دانشگاه‌های سراسری تحصیل می‌کنند و تاکنون کمک‌هزینه‌ای دریافت نمی‌کردند، یارانه‌ای منظور می‌شود که در هر ماه و به صورت پایدار به حساب شخصی آنها واریز خواهد شد. این یارانه برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از ۴۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان شارژ می‌گردد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: جای نخبگان دارای معلولیت در سازمان بهزیستی کشور خالی است. امروز ۵۰۰ هزار نفر دانشجوی نخبه که رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ دانشگاه‌های سراسری را تشکیل می‌دهند در کشور وجود دارد. باید به این پتانسیل برای نقش لیدری جامعه توسط معلولان توجه کنیم. باید کانونی در سازمان بهزیستی تاسیس شود که از پتانسیل دانش و توان معلولان استفاده شود.

قبادی دانا بیان کرد: افرادی که باید در سازمان‌ها استخدام شوند، از سایت گزینش سازمان‌های دولتی جذب خواهند شد. اینطور نیست که بندی در فرم استخدام سازمان‌های دولتی درج شده باشد که افراد دارای معلولیت نباشند. ماده ۱۵ حمایت از معلولان مشخص کرده که ۳ درصد از استخدامی‌ها باید معلولان باشند. بنابراین افراد معلولی که در سامانه استخدام دولتی فرم پر می‌کنند با جمعیت معلولان رقابت می‌کنند نه جمعیت افراد دیگر.

وی در ادامه گفت: معلولانی که شدید و خیلی شدید محسوب می‌شوند و فرزندان آنها در دانشگاه تحصیل می‌کنند، از مستمری و کمک‌هزینه برخوردار خواهند شد. سازمان بهزیستی معتقد نیست که خدماتش عالی بوده است یا قرار است عالی بشود اما آنچه تکلیف ما است را بر حسب بودجه‌ای که در اختیار داریم، انجام می‌دهیم. از این پس ۲۵۰۰ نفر از دانشجویان دارای معلولیت در دانشگاه‌های سراسری کمک‌هزینه دریافت خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز