خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی:

کتاب‌های درسی تا سال ۱۴۰۰ تغییر نخواهد کرد/ تغییرات جزئی در کتب به نفع دانش‌آموزان نیست

asdasd
کد خبر : ۸۴۱۹۳۶

رئیس سازمان پژوهش در واکنش به این سوال که چرایی جایگزینی اشعار برخی شاعران معاصر که در چند سال اخیر به شهرت رسیده‌اند با اشعار و داستان‌های نویسنده‌های مطرح کشور چیست؟ گفت: ما باید یک تناسب در نقل مطالب، اشعار، داستان‌ها و میراث ادبی‌مان داشته باشیم. این ترکیب در شورای برنامه‌ریزی درسی مشخص شده است.

«حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علی ذوعلم» رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره حذف یکسری از اشعار و داستان‌های غنی در کتب درسی توضیح داد: طی یک سری مراحل تغییرات در کتب درسی به طور کل کتاب پیش‌دانشگاهی حذف و یک کتابِ جدید دیگر برای پیش‌دانشگاهی تدوین شد و این مسئله مربوط به سه سال قبل است.

وی ادامه داد: کارشناسان ما در این زمینه توضیحات لازم را داد‌ه‌اند که انتخاب متون براساس یک سری شاخص‌ها انجام می‌شود و مطابق با برنامه‌های درسی است، بنابراین هیچگونه اعمال نظری در کتب درسی وجود نداشته است.

حجت‌الاسلام‌ ذوعلم در واکنش به حذف اشعار نیما یوشیج، داستان حلاج و... از کتب درسی گفت: اینها مربوط به کتاب مقطع پیش‌دانشگاهی است که آن کتاب به کل از چرخه خارج و کتاب جدیدی جایگزین شد.

ذوعلم در پاسخ به این سوال که اشعار نیما یوشیج مربوط به پیش‌دانشگاهی نبوده، اما چرا از کتب درسی حذف شده است؟ گفت: این مسئله نیز مربوط به همان سه سال گذشته است. کارشناسان ما در حوزه تربیت و یادگیری زبان و ادبیات فارسی در این زمینه مفصل بحث کردند که چرا باید این تغییرات ایجاد شود. در واقع یک شورای راهبری وجود دارد که در  این زمینه بحث می‌کنند و برای کتب درسی تصمیم می‌گیرند،‌ همچنین مجموعه گروه‌های آموزشی استان‌ها در تالیف کتب درسی نقش دارند و اینطور نیست که یک نفر در این خصوص تصمیم بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به عدم تغییر کتب درسی تا سال ۱۴۰۰  گفت: ما برای سال ۹۸ تغییراتی در کتب درسی نداشته‌ایم مگر اعمال یکسری اصلاحات جزئی. همچنین کتب درسی تا سال ۱۴۰۰ تغییر نخواهد کرد مگر اینکه طبق گفته وزیر آموزش و پرورش برای تحول تربیتی، یک سری حوزه‌های تربیتی شکل بگیرد و بخواهیم در راستای آن برنامه‌های درسی مبتنی بر مبانی نظریه تحول ایجاد کنیم که البته  تا آن زمان ما تغییری در کتب درسی نخواهیم داشت، زیرا احساس می‌کنیم تغییرات جزئی به نفع دانش‌آموزان نیست.

رئیس سازمان پژوهش در واکنش به این سوال که مسئله اصلی جایگزینی اشعار برخی شاعران معاصر که در چند سال اخیر به شهرت رسیده‌اند با اشعار و داستان‌های نویسنده‌های مطرح کشور است، گفت: ما باید یک تناسب در نقل مطالب، اشعار، داستان‌ها و میراث ادبی‌مان داشته باشیم. این ترکیب در شورای برنامه‌ریزی درسی مشخص شده و بعد در انتخاب متون طی یک فرایند خاص حرکت می‌کنند.

وی در خصوص بازار سیاه کتاب درسی گفت: ما به جز یکی دو مورد در جاهای دیگر چنین چیزی نداشته‌ایم که با همین یکی دو مورد هم برخورد شد. از این رو دفتر رسیدگی به تخلفات نظارت آموزش و پرورش این مسئله را دنبال می‌کند تا با افرادی که در بازار سیاه کتب درسی فعال هستند برخورد کند، ولی این آمار آنقدر گسترده نبوده که بگوییم تعداد زیادی از دانش‌آموزان ما از بازار سیاه کتاب تهیه کرده‌اند.

رئیس سازمان پژوهش در پاسخ به این سوال که کتاب‌های آموزش و پرورش چطور به بازار سیاه راه پیدا کرده است؟‌ گفت: کاری که سازمان پژوهش انجام می‌دهد این است که کتب درسی را براساس ثبت‌نام در سامانه به استان‌ها می‌فرستد، ولی از استان به منطقه و از منطقه به مدرسه برعهده حوزه اداره کل استان‌هاست. اگر در این مرحله از کارمند یا شخصی تخلف سر بزند مسئولیتش با اداره کل استان است. به همین دلیل همان اوایل وزیر آموزش و پرورش بخشنامه‌ای را به استانها صادر کردند که نظارت قوی در این امر ایجاد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز