خبرگزاری کار ایران

زالی:

15 درصد جمعیت کارگری کشور تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستند

asdasd
کد خبر : ۸۴۱۷۳۶

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی گفت: درصد جمعیت کارگری ایران تحت پوشش این دانشگاه هستند و 3000 مدرسه با جمعیت 900 هزار دانش‌آموز منطقه خدماتی ما محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی در نخستین نشست خبری خود بعد از تصدی این سمت با اصحاب رسانه گفت: بزرگترین تولیدکننده دانش در عرصه سلامت کشور، دانشگاه شهید بهشتی است. همچنین در عرصه‌های پژوهشی و تحقیقاتی با جمعیت 5 میلیون نفر رتبه بسیار بالایی داریم. حدود 7 درصد از مردم ایران، 40.5 درصد مردم استان تهران و 66 درصد مردم شهر تهران در منطقه خدماتی دانشگاه شهید بهشتی هستند.

وی در ادامه گفت: 1044 مرکز بالینی پژوهشی و پایه در این دانشگاه وجود دارد. 17 هزار و 500 مجموعه کسانی هستند که پرسنل ما محسوب می‌شوند. حدود 20 بیمارستان مستقیم به این دانشگاه تعلق دارد و 25 بیمارستان خصوصی و خیریه تحت نظارت دانشگاه شهید بهشتی کار می‌کنند. 15 درصد جمعیت کارگری ایران تحت پوشش این دانشگاه هستند و 3000 مدرسه با جمعیت 900 هزار دانش‌آموز منطقه خدماتی ما محسوب می‌شوند. 130 هزار نفر شاغلین حوزه تغذیه، آرایشی و بهداشتی، 460 کارخانه مواد غذایی، 160 کارخانه بزرگ مواد غذایی، 900 مرکز درمان اعتیاد، 700 عطاری، 35 کارخانه تولیدی آرایشی و بهداشتی و مواد دارویی و 1800 داروخانه در منطقه نظارتی ما هستند.

زالی گفت: ما با شاخص‌های کاملا ناهمگون در مناطق کشور مواجه هستیم. مساحت تحت نظارت و خدمت‌رسانی دانشگاه از پایین‌ترین مناطق شهری و کشوری تا مرفه‌ترین آنها پخش شده است. این ناهمگونی، برنامه‌ریزی را دشوار می‌کند منظر دانشگاه در سطح جهانی جایگاه مناسبی دارد اما هدف ما ارتقا جایگاه بین‌المللی دانشگاه و کسب جایگاه علمی معتبر در عرصه بین‌المللی است.

وی در ادامه افزود: دانشگاه شهید بهشتی سعی دارد دانشگاهی کارآفرین باشد و پیشگام نسل سوم دانشگاهی در کشور باشد. ما حرکت شتابانی به سمت تحقق یک دانشگاه نسل سوم داریم، در حقیقت آنچه در بیانیه گام دوم انقلاب که مقام معظم رهبری ذکر کردند، تحقق واقعی پیدا کند. تاکیدی که ایشان بر اخلاق، جوانان و تحقق علم‌آفرینی داشتند باید محقق شود. بنابراین بسترهایی را ایجاد کرده‌ایم تا دانشجویانی چندبعدی در دانشگاه داشته باشیم. بر این اساس چهار حوزه متفاوت سیاسی و 17 کانون فرهنگی و دانشگاهی تشکیل داده‌ایم و در 16 آذر امسال سعی می‌کنیم با جشنواره چشمگیر، اهمیت تربیت دانشجویان چندسطحی را معرفی کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: 55 انجمن علمی در دانشگاه داشتیم که برای هفت سال متوالی رتبه نخست در جشنواره رازی را کسب کردند. توسعه مهارت‌های اجتماعی فارغ‌التحصیلان دانشگاه برای ما مهم است. پویش‌های خودجوش دانشجویی در رابطه با انگ‌زدایی از ایدز و کمک به کودکان کار در فصل سرما داشتیم که بسیار اهمیت دارد زیرا رشد شخصیت اجتماعی دانشجویان می‌شود.

زالی گفت: گردش تخت بیمارستانی ما به 36صدم درصد رسیده است؛ آن هم با توجه به آنکه بیماران اکثرا مزمن یا شهرستانی هستند. ما برنامه‌های عمرانی بسیار جدی را شروع کرده‌ایم. پیش‌بینی می‌کنیم 1020 متر مکعب به مراکز نظام درمانی ما اضافه شود و بیمارستانی در شرق تهران با 1000 تختخواب خواهیم ساخت و  این البته در شرایط تحریم و بودجه محدود کشور است. 8600 متر مربع در حوزه بهداشت پروژه خواهیم داشت و 90 درصد پروژه‌ها تا پایان سال انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: درآمد اختصاصی دانشگاه باید صرف خودش شود.اگر این توزیع در جای خودش هزینه نشود بطور مسقیم به مردم و جامعه آسیب می رسد. درآمد ما می بایست 560 میلیارد تومان باشد که تاکنون 60 درصد آن را دریافت کرده ایم که دلیلش کسری بودجه بیمه ها است.

وی گفت: ما یک مشکل بسیار جدی داریم. برای تعدادی از نیروهایی که جذب کرده ایم، ردیف بودجه تعیین نشده است. باید اذعان کنم که به هیچ عنوان امکان تهدید این نیروها نیست. نیروها شامل پرستاران، متخصصین بیهوشی، نیروی اتاق عمل و نیروهای اداری هستند. در آخرین تصویب بودجه به ما 300 نفر اضافه کردند که عملا صفر است. باید مجلس و دولت برای نیروهایی که نمی توانیم آنها را تعدیل کنیم بودجه مشخص شود.

زالی در ادامه گفت: بودجه 96 دانشگاه برای پرداخت حقوق پرسنل 79 درصد اعتبار دانشگاه بود. به دلیل رشد حقوق و مزایا در سال 97 به 81 درصد رسید. این مورد در سال 98 معادل 91 درصد بودجه شد.

وی در ارتباط با صندلی فروشی گفت: وقتی برای دومین بار به صندلی ریاست این دانشگاه نشستم، بنا بر شبهات، تمام اسنادی که از سال 93 در رابطه با پذیرش بود را واررسی کردیم. تمام کسانی که در این سالها از دانشگاه خارجی به شهید بهشتی معرفی شده بودند، 62  نفر بودند که همه آنها جذب نشده اند. همانند دانشجویان و اساتید ما هم با این امر مخالفیم که کسی با گذراندن چند واحد در یک دانشگاه خارجی کنار دانشجوی رتبه برتر ما بنشیند. البته من درباره دانشگاه شهید بهشتی صحبت می کنم.

وی در ادامه افزود: دانشگاه سیاست دیگری را برنامه گذاری می کند. قصد ما این است که به احداث دانشگاه برای مهاجرین خارجی اقدام کنیم. افراد غیر ایرانی که عموما دانشجویان ضعیفی هستند. اینگونه هم در کنار دانشجوی ما نمی نشیند و هم بعد از فارغ التحصیلی سفیر جمهوری اسلامی خواهند بود.

زالی گفت: در رابطه با دارو 25 درصد نسبت به سال گذشته صرفه جویی داشته ایم. 35 درصد در حوزه سلامت کاهش هزینه دادیم. پرستاران ما 9 ماه و برخی از جراحان ما تا 12 ماه کارانه نگرفته اند. باید دولت تدبیری کند تا خستگی در تن کادر درمانی نماند. واقعا در این شرایط اقتصادی زندگی دو برابر برای کادر درمانی ما سخت می شود.

وی در ارتباط با کمبود بودجه در داروخانه های خصوصی گفت: داروخانه های خصوصی باید پول خود را از بیمه ها دریافت کنند. باید نظام سنتی- اقتصادی داروخانه به نظامی نوین بدل شود. مشکلات اقتصادی داروخانه ها این امکان را از آنها سلب کرده است. داروخانه های ما نباید انبار شرکت های داروئی باقی بمانند.

زالی افزود:  عدم ثبات نقدینگی از معضلات جدی ما است. همچنین عدم امنیت شغلی در بخش های دولتی و خصوصی که تا حدی منوط به عدم نقدینگی است. با توجه به مشکلات معیشتی و بیکاری امنیت شغلی برای پرسنل درمانی بسیار مهم است. فرایند تعدیل نیرو انسانی متوقف شده است، اما این پایدار نخواهد بود. برای اینکه پایدار بماند نیاز به مصوبه دولت داریم وگرنه جز یک عمل تزئینی نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: باید بپذیریم که در تعرفه گذاری منطقی باشیم. در 4 سال اخیر افزایش تعرفه ها پایین تر از تورم بوده است. باید برای تعرفه ها فکر دقیقی کرد. این وظیفه شورای عالی بیمه است. باید توجه کنند که خیلی از منطقه عقب هستیم. در سلیمانیه عراق، ارزانترین پزشک عمومی که خیریه کار می کند، به پول ایران 45 هزار تومان ویزیت می گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز