خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان بهزیستی خبر داد:

۹۷ درصد مستمری‌بگیرانِ بهزیستی بسته حمایت معیشتی را دریافت کرده‌اند/ افزایش ۲/۵ برابری حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی

asdasd
کد خبر : ۸۴۰۲۰۳

رییس سازمان بهزیستی از افزایش ۲/۵ برابری حق پرستاری افراد دارای معلولیت ضایعه نخاعی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وحید قبادی دانا در نشست خبری خود به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت با ارایه گزارش اقدامات انجام شده در خصوص اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت گفت:  برای بودجه سال ۹۸ مبلغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش بینی کرده بودیم که هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در قانون در نظر گرفته شده و از این مبلغ ۵۳۳ میلیارد تومان برای ۶ ماه تخصیص داده شد که از این میزان نیز دو ماه مهر و آبان و برای هر ماه ۸۹ میلیارد تومان تخصیص داده شد.

او ادامه داد: مبلغ حق پرستاری معلولان دارای ضایعه نخاعی ۲/۵ برابر افزایش یافته و به کارت آنها شارژ شد. براین اساس مبلغ ماهیانه ۲۰۰ هزار تومان به ۵۵۴ هزار تومان افزایش یافت و این مبلغ برای ۲۶هزار نفر معلول پرداخت شد.

وی با اشاره به اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت ادامه داد: ما برای اجرای این ماده به ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشتیم اما بودجه در قانون ۲۹۱ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود. از طرفی طبق قانون و براساس ماده ۲۷ باید به افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید حداقل حقوق پرداخت شود. باتوجه به کمبود اعتبار ما مخیر بودیم که این مبلغ را پرداخت کنیم از همین رو تصمیم گرفتیم که افراد دارای معلولیت بسیار شدید را در دهک های ۱،۲ و ۳ شناسایی کنیم.

قبادی دانا خاطرنشان کرد: ۱۹۱ هزار خانوار شناسایی شده و علاوه بر مستمری که دریافت می کنند هر سه ماه ۳۶۰ هزار تا ۴۸۰ هزار تومان براساس بعد خانوار دریافت خواهند کرد در حال حاضر نیز برای ماه‌های مهر ،آبان و  آذر پرداخت شده است.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به پرداخت بسته حمایت معیشتی به مددجویان سازمان بهزیستی گفت: یک میلیون و 88 هزار خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که از این تعداد یک میلیون و 32 هزار خانوار بسته حمایت معیشتی را دریافت کرده‌اند. یعنی 95 درصد خانوارهای مستمری‌بگیر بسته حمایتی معیشتی را بعد از تغییرات قیمت بنزین دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه 5 درصد خانوارهای مستمری‌بگیر بهزیستی هنوز بسته حمایت معیشتی را دریافت نکرده‌اند، گفت: براساس بررسی‌هایی که داشتیم یک درصد از این خانوارها توسط معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یارانه‌شان قطع شده است. همچنین 2 درصد از این خانوارها از گذشته یارانه دریافت نمی‌کردند. 25000 خانوار مستمری‌بگیر به دلایل مختلفی از جمله عدم تکمیل پروسه ثبت‌نام تاکنون یارانه دریافت نکرده‌اند.

رئیس سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: با تلاش‌هایی که انجام داده‌ایم مقرر شد این 2 درصد خانوار که شامل 25000 خانوار می‌شوند، بسته حمایت معیشتی دریافت کرده اند. همچنین از ستاد هدفمندی یارانه‌ها نیز پیگیری‌های لازم را انجام دادیم تا یارانه این خانوارها برقرار شود.

وی ادامه داد: 2 درصد دیگر مستمری‌بگیران سازمان بهزیستی هستند و با وجود اینکه یارانه دریافت می‌کنند اما بسته حمایت معیشتی به آنها تعلق نگرفته است. ما از این خانوارها خواسته‌ایم که به وزارت کار مراجعه کرده و مانند دیگر اقشار جامعه اعتراض خود را در وزارت کار مطرح کنند و ما نیز پیگیر این موضوع هستیم.

قبادی دانا در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به یارانه‌ای که برای مراکز نگهداری معلولان پیش‌بینی شده بود، گفت: براساس قانون به مراکز شبانه‌روزی که از افراد معلول، سالمندان، بیماران ذهنی و حرکتی و همچنین بیماران روانی نگهداری می‌کنند، یارانه پرداخت می‌شود. در حال حاضر نیز 47000 نفر در این مراکز نگهداری می‌شوند.

وی ادامه داد: در سال 97 مبلغ 640 هزار تومان بابت هر نفر به این مراکز یارانه پرداخت می‌شد که در انتهای سال 97 به 770 هزار تومان رسید که مقرر شده از آبان ماه امسال به ازای هر نفر 920 هزار تومان یارانه به این مراکز پرداخت شود. همچنین برای افراد مجهول‌الهویه نیز این مبلغ به یک میلیون و 40 هزار تومان رسیده است.

او با اشاره به افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی تصریح کرد: یک میلیون و 500 هزار خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که از این میزان 13 درصد دارای معلولیت شنوایی، کم‌شنوا و ناشنوا، 11درصد دارای معلولیت بینایی، کم‌بینا و نابینا و 39 درصد دارای معلولیت جسمی حرکتی، 24 درصد دارای معلولیت ذهنی و 5 درصد شامل معلولان صوت و گفتار می‌شود. همچنین 8 درصد از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی دارای اختلالات روانی مزمن هستند.

او با بیان اینکه هدف ما این است تا فرد دارای معلولیت با مشارکت موثر در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی در سطح جامعه و خانوار باشد، خاطرنشان کرد: 1370 مرکز روزانه و 1350 مرکز شبانه‌روزی و خدمات پرستاری در منزل در حال فعالیت هستند. مبلغ یارانه مراکز خدمات در منزل چهار ماه پرداخت نشده بود که با توجه به تخصیص‌های صورت گرفته، این مبلغ طی امروز یا فردا پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: پنج آیین‌نامه مربوط به مواد 3، 9، 12، 13 و 25 از قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در این مدت یعنی از هفته بهزیستی در تیر ماه تا به امروز در کمیسیون اجتماعی و هیات وزیران آماده شده و ابلاغ می‌شود که در صورت ابلاغ این مواد، شرایط خوبی برای ارائه خدمت به معلولان فراهم خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به ماده 9 حمایت از افراد دارای معلولیت گفت: براساس این ماده، آموزش عالی رایگان برای افراد معلول در نظر گرفته شده و هزینه شهریه برای افراد معلولی که در حال تحصیل در دانشگاه هستند، تا پایان مقطع ارشد پرداخت خواهد شد. همچنین برای افراد دارای معلولیت که در مقطع دکترا تحصیل می‌کنند چهار میلیون تومان هر ترم کمک‌هزینه پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه برای افراد دارای معلولیتی که در دانشگاه پیام نور تحصیل می‌کنند، 60 درصد کمک‌هزینه پرداخت می‌شود، تصریح کرد: طبق آیین‌نامه ماده 9 مصوب هیات وزیران، به همه معلولانی که در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و شبانه تحصیل می‌کنند، کمک‌هزینه پرداخت خواهد شد. تاکنون به افرادی که در دانشگاه‌های غیردولتی تحصیل می‌کردند کمک‌هزینه تحصیلی پرداخت نمی‌شد که مقرر شده است امسال این مبلغ برای آنها واریز شودو انشاالله این کار از همین هفته آغاز خواهد شد. البته این عدد با توجه به مقاطع تحصیلی افراد دارای معلولیت متفاوت خواهد بود.

قبادی دانا با اشاره به ماده 12 نیز خاطرنشان کرد: کمک‌هزینه کارایی به کارفرمایانی که برای افراد دارای معلولیت شغل ایجاد کرده‌اند نیز 30 تا 50 درصد پرداخت خواهد شد. همچنین براساس ماده 13 معافیت از حق بیمه کارفرمایی و خویش‌فرمایی نیز از این به بعد توسط سازمان بهزیستی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد. تا پیش از این کارفرمایان باید حق بیمه و سهم کارفرما را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کردند و سازمان بهزیستی این مبلغ را به آنها پرداخت می‌کرد اما طبق آیین‌نامه جدید، این معافیت برای کارفرمایان و افرادی که از بیمه خویش‌فرمایی استفاده کرده‌اند کامل می‌شود و حق بیمه از طریق سازمان بهزیستی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی به ماده 25 قانون حمایت از افراد دارای معلولیت اشاره کرد و گفت: سرپرست خانوارهایی که دارای افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید هستند نیز از پرداخت 50 درصد مالیات معاف می‌شوند.

وی ادامه داد: برای اجرای کامل این قوانین کمیته حمایت از افراد دارای معلولیت تشکیل شده تا نظارت کافی بر عملکرد دستگاه‌های مسئول از طریق این کمیته انجام شود.

قبادی دانا خاطرنشان کرد: در تمامی استخدام‌های جدید که از طریق آزمون استخدامی صورت گرفته، در مراکز دولتی، انقلابی و سازمان‌ها 3 درصد از سهم استخدام به افراد دارای معلولیت اختصاص پیدا کرده است. در آزمون استخدامی، افراد دارای معلولیت با خودشان رقابت می‌کنند و حتی اگر این 3 درصد در یک سال به طول کامل پر نشود، این حق برای معلولان باقی خواهد ماند و در آزمون بعدی قابل استفاده خواهد بود و به هیچ وجه افراد غیرمعلول از این 3 درصد استفاده نخواهند کرد.

وی همچنین درباره مناسب‌سازی فضاهای اداری، تجاری، آموزشی و غیره گفت: ستاد مناسب‌سازی در این خصوص فعالیت شده و مسئول این ستاد وزیر کشور است و جلسات مختلفی تاکنون در این خصوص برگزار شده است. ما امیدواریم دستگاه‌های مختلف اقدامات مناسب را در خصوص مناسب‌سازی فضاهای اداری، تجاری و آموزشی کنند.

قبادی دانا در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص پیشگیری از معلولیت گفت: در این زمینه نیز تاکنون قدم‌های خوبی برداشته شده، از جمله اینکه یک میلیون و 200 هزار نفر برای غربالگری شنوایی تحت نظر قرار گرفتند. همچنین در خصوص تنبلی چشم برای کودکان سه تا شش سال اقدامات لازم در حال انجام است و امیدواریم به عدد 3 میلیون و 400 هزار نفر برسیم.

وی ادامه داد: در خصوص غربالگری ژنتیک نیز در این رابطه از گذشته در خصوص افرادی که قصد ازدواج یا بچه‌دار شدن داشتند، انجام می‌شده است و این اقدامات در حال حاضر کمافی‌السابق از مهر ماه نیز برای خانواده‌های دارای معلولیت نیز آزمایش‌های ژنتیکی انجام شده و این خانوارها از لحاظ ژنتیک مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ این طرح چهار ساله و به صورت رایگان است و ما امیدواریم برای یک میلیون و 500 هزار نفر پرونده تشکیل داده و این افراد تحت آزمایش قرار بگیرند تا بتوانیم بانک ذخیره ژنتیک افراد دارای معلولیت را در پایان این طرح ایجاد کنیم. این بانک اطلاعاتی در داخل کشور تهیه و باقی خواهد ماند.

وی ادامه داد: همچنین طرح آگاه‌سازی دانش‌آموزان در پایه‌های دهم و یازدهم در حال انجام است و یک میلیون و 500 هزار دانش‌آموز در این طرح حضور دارند.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به جمعیت سالمندان گفت: در آینده‌ای نزدیک ما با افزایش تعداد سالمندان مواجه خواهیم بود. در 30 سال آینده 26 درصد افراد جامعه سالمند هستند. رشد جمعیت در حال حاضر 1.2درصد است در حالی که رشد جمعیت سالمندی 3.6 درصد است از همین رو ما یک سند چشم‌انداز برای سالمندان تدوین کرده‌ایم.

قبادی دانا در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص مسکن مددجویان گفت: از ابتدای فعالیت سازمان بهزیستی 116 هزار مسکن در نظر گرفته شده که 92 هزار واحد مسکونی برای افراد دارای معلولیت بوده است. همچنین از ابتدای دولت یازدهم 80 هزار واحد مسکونی تحویل داده شده است که 64 هزار واحد برای افراد دارای معلولیت بوده است. همچنین 48 هزار واحد مسکونی در حال ساخت است که از این تعداد 36 هزار واحد مسکونی برای افراد دارای معلولیت است.

وی با بیان اینکه 93 درصد فعالیت‌های سازمان بهزیستی به بخش خصوصی و غیردولتی و خیریه‌ها واگذار شده است، گفت: 8500 موسسه غیردولتی و خیریه با سازمان بهزیستی همکاری می‌کنند همچنین سازمان بهزیستی در سراسر کشور 23 هزار کارمند دارد.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی یک سازمان دولتی است و از اعتبارات دولتی استفاده می‌کند و اعتبارات آستان‌های مقدس و دیگر نهادها به این سازمان نمی‌رسد از همین رو این دستگاه دولتی طبق اصل 44 قانون اساسی اقدام به واگذاری به بخش خصوصی و کاهش تصدی‌گری کرده است.

قبادی دانا ادامه داد: در ادامه این روند بخشی از افراد بازنشسته سازمان بهزیستی در قالب خیریه متولی بخشی از فعالیت‌های این سازمان در بخش خصوصی شده‌اند.

وی با بیان اینکه 44 هزار مرکز دولتی تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، گفت: برای اینکه منافع حداکثر جامعه هدف ما با خطر مواجه نشود ما یک بخشنامه اعلام کردیم و به مدیران، کارشناسان مسئول و ناظر که در حال حاضر در سازمان بهزیستی در نقاط مختلف کشور در حال فعالیت هستند و همچنین اقدام به تاسیس یک مرکز غیردولتی کرده‌اند اعلام کردیم تا ظرف فرصت سه ماه یا استعفا دهند و یا مرکز را به یک خیریه که از قبل مجوز داشته واگذار کنند. این بخشنامه شامل 100 تا 200 مدیر از سازمان بهزیستی می‌شود که 400 تا 500 مرکز غیردولتی را مدیریت می‌کنند.

رئیس سازمان بهزیستی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه طبق قانون قرار بود مستمری مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی 30 درصد افزایش پیدا کند اما در مبلغی که در بودجه سال 98 در لایحه تقدیمی دولت به مجلس ارسال شد، برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد 7000 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که نسبت به سال 97 افزایش نداشت اما با تلاش‌هایی که انجام دادیم توانستیم این مبلغ را 20 درصد را افزایش داده و به 8400 میلیارد تومان برسانیم. البته 300 میلیارد تومان از این مبلغ برای بیمه زنان سرپرست خانوار کسر می‌شود.

وی ادامه داد: در سال 97 تعداد مستمری‌بگیران سازمان بهزیستی افزایش یافته و تقریبا دوبرابر شد و مددجویان سازمان بهزیستی از 540 هزار نفر به 1050 نفر رسید. ما برای پرداخت مستمری به این افراد به 25 درصد بیش از این مبلغ در نظر گرفته شده احتیاج داشتیم تا بتوانیم میزان مستمری سال 97 را پرداخت کنیم و اگر قصد داشتیم میزان مستمری را افزایش دهیم باید 200 هزار نفر را از گردونه دریافت مستمری خارج می‌کردیم که این اقدام امکانپذیر نبود. همچنین 187 هزار خانوار داشتیم که سرپرست آنها معلول بوده اما مستمری یک نفر را دریافت می‌کردند در حالی که باید به بعد خانوار برای آنها مستمری پرداخت می‌شد.

قبادی دانا ادامه داد: در نهایت با لطف و حمایت سازمان برنامه و بودجه و رئیس جمهور علاوه بر مبلغ تعیین شده، 340 میلیارد اضافه شد و ما توانستیم کل مبلغی را که روی کارت مددجویان در سال 98 پرداخت می‌کنیم، به 2760 میلیارد تومان برسانیم.

او با بیان اینکه مستمری مددجویان از دو طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها و اعتبارات سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود، گفت: ما از شهریور ماه افزایش میزان مستمری را اعمال کرده و این مبلغ از اعتبارات سازمان بهزیستی پرداخت شد. در صورت تخصیص دیگر اعتبارات، ما می‌توانیم مابه‌التفاوت مستمری مددجویان را از ابتدای سال تا شهریور ماه نیز پرداخت کنیم.

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره جمع‌آوری کودکان خیابانی گفت: کودکانی که در سطح خیابان فعالیت می‌کنند با عنوان کودکان کار خیابان شناخته می‌شوند. اگر کودکان کار را مانند یک کوه تصور کنیم، کودکان کار خیابان در نوک قله هستند.

او ادامه داد: چند عامل در خصوص این کودکان موثر است. البته باید بدانیم که 90 درصد این کودکان اتباع غیرایرانی و 10درصد از این کودکان را اتباع ایرانی شامل می‌شوند. همچنین 55 تا 65 درصد از کودکان کار خیابانی که اتباع خارجی هستند، مجوزهای لازم برای حضور در کشور را ندارند و یکی از عوامل حضور این کودکان در کشور موضوع قاچاق کودکان است که توسط باندهای مختلف انجام شده و این کودکان برای کار به کشور ما قاچاق می‌شوند و از این کودکان بهره‌کشی شده و به عنوان زباله‌گرد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به مراکز نگهداری کودکان کار گفت: ما در این مراکز آموزش‌های لازم را به کودکان می‌دهیم تا مورد سوءاستفاده قرار نگیرند. همچنین در خصوص تغذیه و بهداشت در این مراکز اقدامات کافی برای این کودکان انجام می‌شود اما موضوع مهم مقابله با باندهای قاچاق است و اگر از ورود غیرقانونی اتباع جلوگیری نشود، با توجه به اینکه این کار مبلغ مالی خوبی را برای قاچاقچیان به همراه دارد، تعداد این کودکان افزایش پیدا خواهد کرد.

او همچنین درباره کودکان زباله‌گرد نیز گفت: در این خصوص کارگروهی بین اداره کل آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی و معاونت اجتماعی شهرداری تشکیل شده و قرار است شهرداری به پیمانکاران که در خصوص بازیافت زباله فعالیت می‌کنند تذکرات لازم را داده تا از استفاده کودکان از زباله‌گردی جلوگیری شود. همان‌طور که گفتم این اقدامات چندبخشی بوده و در حال انجام است. ما باید موفق‌تر در این زمینه عمل می‌کردیم اما متاسفانه همچنان شاهد حضور کودکان در عرصه خیابان هستیم.

در انتهای این نشست از بسته بتابهزیست (بسته توانبخشی اوتیسم بهزیستی) و همچنین بسته آموزشی فعالیت‌های روزمره زندگی ویژه افراد دارای آسیب نخاعی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز