خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت وزارت بهداشت مطرح کرد:

«افراد غیرکارشناس و سازمان‌های بی‌ربط» مانعی برای پیشگیری از اچ آی وی/ می‌گویند آموزش فحشا می‌دهید!/ «بیماریابی» با اختلال روبرو شده‌است

asdasd
کد خبر : ۸۴۰۱۵۰

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: من به عنوان معاون بهداشت وظیفه شرعی و قانونی در رابطه با مبارزه با شیوع ایدز دارم و هر هزینه‌ای را در این راستا پرداخت می‌کنم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش روز جهانی ایدز گفت: امیدوارم امسال بی‌پرواتر و جدی‌تر از سال‌های گذشته به ایدز و پیشگیری از آن بپردازیم. رویکرد و نگاه ما در آموزش ایدز غلط است و این موجب دردسر در جامعه سلامت کشور شده است. برخی افراد غیرکارشناس اظهاراتی داشته‌اند که متاسفانه ما را تحت تاثیر قرار داد. بیماریابی ما با اختلال روبرو شده‌است و ما در این زمینه دچار ضعف هستیم.

رئیسی در ادامه گفت: هر گاه خواستیم اطلاع‌رسانی کنیم سازمان‌های بی‌ربط در امور ما دخالت کردند. اظهارات این سازمان‌ها و افراد غیرکارشناس مانع روند درست پیشگیری از اچ آی وی شده است. من به عنوان معاونت بهداشت این وزارتخانه وظیفه شرعی و قانونی دارم تا تمام تلاش خود را در  جهت جلوگیری از ابتلا به این بیماری انجام دهم و در این راه هر هزینه‌ای را می‌پذیرم.

وی در ارتباط با دخالت‌های افراد غیرمتخصص در رابطه با اچ آی وی گفت: تناقضات بسیاری در مواجهه و بیماریابی اچ آی وی داریم بیماریابی ما در کشور ضعیف است اگر تلاش کنیم که اقدام به بیماریابی کنیم هیاهو ایجاد می‌کنند. اگر بیماریابی نکنیم از عملکردمان شکایت می‌کنند ما باید با رویکردی جدید برنامه‌‌ریزی کنیم. بحث اول در رابطه با ایدز آگاهی و پیشگیری است. پیدا کردن فرد بیمار بهترین گام در جلوگیری از شیوع این بیماری است. همچنین بیماریابی باعث آن می‌شود افراد عمر طبیعی داشته باشند و بیماری آ‌نها کنترل شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: سازمان بهداشت جهانی مبارزه با ایدز را با سه 90 آغاز کرد. نخست 90 درصد بیماران را پیدا کنید. دوم 90 درصد مبتلایان را تحت درمان قرار دهید. سوم 90 درصد بیماری‌ها را در افراد مبتلا سرکوب کنید. ما در 90 اول ضعیف هستیم ولی در دو 90 دیگر فوق العاده هستیم. ما بیمار پیدا نمی کنیم ولی توانایی درمان بسیار قوی‌ای داریم.

رئیسی گفت: در دنیا 38 میلیون نفر اچ ای وی دارند. 79 درصد از وضعیت خود آگاه هستند. 62 درصد به درمان دسترسی دارند. در 86 درصد بیماران ویروس سرکوب شده است بنابراین مرگ ناشی از اچ آی وی سیر نزولی داشته، 95 درصد ابتلا در منطقه مدیترانه شرقی و 54 درصد آن در کل جهان است. جلوگیری از ابتلا افراد سالم به ویروس اچ آی وی مربوط به حوزه آسیب‌های اجتماعی است که وزارت بهداشت در آن اختیار ندارد. باید نهادهایی که به آسیب‌های اجتماعی می‌پردازند در این امر همکاری  لازم را با وزارت بهداشت داشته باشند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: به صراحت می‌گویم؛ اگر اجازه داده نشود از رسانه‌های ملی به ویژه صداوسیما به آموزش و پیشگیری ایدز بپردازیم، اوضاع به همین منوال باقی خواهد ماند. ما برای هر گروهی برنامه آموزشی گذاشتیم، به سرعت نامه دادند که شما آموزش فحشا می‌دهید! این با هیچ منطقی جور در نمی‌آید. هیچ برنامه‌ای به اندازه آموزش در بیماری‌های عفونی به ویژه ایدز اهمیت ندارد.

وی افزود: از سال 94 تا 98 برنامه چهارم استراتژیک کنترل ایدز انجام شده است و همچنین دوره پنجم آن در حال شروع شدن است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز