خبرگزاری کار ایران

حسینی میلانی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

شهرداری سطح هشدار قرمز در بارش‌ برف ۲۵ آبان را در سطح زرد ارزیابی کرد/ ضرورت طراحی سیستم هشدار برای مدیریت برف

asdasd
کد خبر : ۸۳۸۸۹۹

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تاکید کرد: شهرداری برخی از مناطق در مسئله بارش‌ ۲۵ آبان دریافت متفاوتی از سطح ریسک داشته‌اند. یعنی هشدار در سطح قرمز بوده اما شهرداری آن را در سطح زرد در نظر گرفته است، در نتیجه باید برای مدیریت برف شهر، سیستم هشدار قوی طراحی شود و هماهنگی‌ها رخ دهد تا در موارد مشابه شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

سید آرش حسینی میلانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا‌، درباره رئوس گزارش شهرداری درخصوص برف ۲۵ آبان ۹۸ در تهران در کمیته محیط زیست شورا گفت: کمیته محیط ‌زیست و خدمات شهری جلسه‌ای با هدف آسیب‌شناسی این موضوع به ویژه از جنبه فرایندی برگزار کرد تا دلایل مشکل پیش‌آمده بررسی شود.

وی ادامه داد: در این جلسه شهرداران مناطق ۱، ۲، ۳ و۲۲ معاونان خدمات شهری مناطق مختلف شهرداری، نماینده سازمان کنترل ترافیک، هواشناسی، مدیریت بحران و اداره خدمات شهری حضور داشتند و گزارشی را در این باره ارائه دادند.

این عضو شورای شهر با اشاره به مواردی که در این جلسه بررسی شد، اظهار داشت: ابتدا درخصوص شرایط ترافیک و ساعت آغاز و پایان آن و مشکلاتی که برای شهروندان ایجاد شد، صحبت شد. همچنین هواشناسی زمان ارسال اخطاریه به شهرداری را اعلام کرد که در روز چهارشنبه و سه روز قبل از بارش‌ها این اخطار به شهرداری داده بوده است.

حسینی میلانی با بیان اینکه در این جلسه اعلام شد وقوع چنین برفی در نیمه آبان ماه نادر بوده است، تصریح کرد: بر اساس اعلام هواشناسی، بررسی آمارهای درازمدت، نادر بودن وقوع برف در این مقطع زمانی را نشان می‌دهد. از طرفی، زمان بارش‌ها از ساعت ۷ صبح که اوج ساعت ترافیکی است، آغاز شده است.

وی درخصوص وضعیت قرارداد پیمانکاران ماشین‌های برف‌روبی نیز خاطرنشان کرد: مسئولان خدمات شهری اعلام کردند که نحوه زمان‌بندی و انعقاد قراردادها با نقاط ضعف و قوتی همراه بوده است چراکه در گذشته خدمات برف‌روبی با مناطق شهرداری بوده یا در قالب قرارداد پسماند انجام می‌گرفت.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری افزود: به لحاظ حقوقی در تنظیم قراردادهای پیمانکاران، ‌ایراداتی از گذشته از سوی سازمان‌های نظارتی گرفته شد که به‌طور مثال چرا برای مدت طولانی با پیمانکار قرارداد بسته می‌شود و به آنها پول پرداخت می‌شود در حالی که برفی رخ نداده است. به همین خاطر، شهرداری تصمیم گرفت زمان انعقاد قراردادها را محدود و در مبلغ پیشنهادی سخت‌گیری کند.

حسینی میلانی با بیان اینکه تا ۱۵ آبان که مهلت پایانی بستن قرارداد با پیمانکاران برف‌روبی بود، این قراردادها در برخی مناطق منعقد نشد، ابراز داشت:‌ دو رویکرد درخصوص ارجاع قرارداد برف‌روبی وجود دارد؛ برخی معتقدند که برف‌روبی باید به اختیارات مناطق برگردد و برخی معتقدند باید در روال فعلی اصلاحاتی انجام گیرد.

وی با بیان اینکه از شهرداری خواسته‌ایم تا مقطع بودجه ۹۹ این مسئله را بررسی و نتایج را به شورا اعلام کند، عنوان کرد: قراردادهای برف‌روبی برای امسال بسته شده است که تعدادی مربوط به قبل از ۱۵ آبان و تعدادی نزدیک به ماجرای برف هفته گذشته نهایی شده‌اند.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری در پاسخ به این سوال که آیا از سوی شهرداری کم‌کاری رخ داده است؟ بیان کرد: بارش برف در آبان ماه به لحاظ هواشناسی پدیده نادری بوده و شروع بارش هم همزمان با زمان اوج ترافیک بوده است. هر مسئله‌ای زمان‌بندی خاص خود را دارد و اجرای بسیاری از اقدامات در شرایط اوج ترافیکی برای خدمات شهری مشکل است. البته اگر به لحاظ اطلاع‌رسانی دقیق هشدار، آمادگی مطلوبی در برخی از مناطق وجود داشت، حجم مشکلات کمتر می‌شد. تاخیر در عقد قراردادهای برف‌روبی و استقرار عملیاتی نیز بخشی از مشکل بوده است.

حسینی میلانی اضافه کرد: در صورت هشدار دقیق و آمادگی عملیاتی، شهرداری می‌توانست برای رفع مسئله از نمک‌پاشی استفاده کند اما اگر این کار انجام می‌شد، به شدت اثرات محیط‌زیستی داشت. شهرداری می‌گوید جایگزینی که برای نمک می‌توان استفاده کرد گران‌تر تمام می‌شود و هزینه‌ای برای شهرداری دارد، در نتیجه در معابر فرعی باید مشارکت شهروندان بیشتر شود تا به حفظ محیط زیست کمک شود.

وی تاکید کرد که مردم در برف هفته گذشته دچار مشکل فراوان شدند و یادآور شد: باید تلاش شود که با ساماندهی فرایند، احتمال وقوع چنین پدیده‌هایی به حداقل برسد. همانطور که در بررسی آلودگی هوا کمیته اضطرار و سیستم‌های مانیتورینگ داریم،‌ در بحث هواشناسی برف و یخبندان هم باید به صورت رسمی شهرداری از سیستم مدیریت هشدار به صورت سازمان یافته استفاده کند.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه انتظار ریسکی که مدیریت شهری در بخش عملیاتی داشته است با پیش‌بینی هواشناسی متفاوت بوده است، عنوان کرد: شهرداری برخی از مناطق در مسئله بارش‌ ۲۵ آبان دریافت متفاوتی از سطح ریسک داشته‌اند. یعنی هشدار در سطح قرمز بوده اما شهرداری آن را در سطح زرد در نظر گرفته است، در نتیجه باید برای مدیریت برف شهر، سیستم هشدار قوی طراحی شود و هماهنگی‌ها رخ دهد تا در موارد مشابه شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز