خبرگزاری کار ایران

سخنگوی سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با ایلنا:

کمبود خون ارتباطی با حوادث اخیر ندارد/ سالانه به یک میلیون واحد پلاکتِ خون نیاز داریم

asdasd
کد خبر : ۸۳۸۴۴۷

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: مشکل اصلی ما بیش از کمبود خون، پلاکت خون است، زیرا پلاکت خون خارج از بدن بیش از دو روز قابل استفاده نیست.

«بشیر حاجی بیگی» سخنگوی سازمان انتقال خون کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با کمبود‌های خونی گفت: دلیل کمبودهای خونی کشور سرما و برودت هوا است. برف و بارانی که می‌بارد، باعث می‌شود مردم کمتر به مراکز انتقال خون مراجعه کنند. این مشکل هر ساله ما است. هوای سرد زمستان و روز‌های کوتاه موجب مراجعه کمتر مردم می‌شود. 

وی در ادامه گفت: این کمبود خون ارتباطی با حوادث اخیر ندارد و یک مسئله طبیعی است. مضاف براین ما بیشتر کمبود پلاکت داریم. مشکلات ما بیش از خون، پلاکت خون است. آنچه برای بیماران سرطانی و بیماری‌های خون‌ریزی دهنده ارثی لازم است. 

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با تاکید بر کمبود پلاکت‌های خونی در کشور گفت: علت این کمبود این است که ما نمی‌توانیم پلاکت را خارج بدن نگه داریم. این نگهداری برای بیش از دو یا سه روز ممکن نیست. پلاکت باید روزانه از خون استخراج و استفاده شود. همچنین پلاکت مصرف بالائی دارد، یک بیمار ممکن است یک واحد خون نیاز داشته باشد، اما درباره پلاکت خون، ممکن است یکباره ۱۵ واحد برای یک نفر نیاز باشد.

وی در ادامه افزود: برخی مریض‌های سرطانی باید روزانه ۱۰ واحد پلاکت دریافت کنند، درحالی که از یک نفر اهداکننده تنها یک واحد پلاکت استخراج می‌شود. مشکل ما بیش از خون پلاکت خونی است. ما سالانه نزدیک به یک‌میلیون واحد پلاکت خون نیاز داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز