خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

افزایش کرایه سرویس‌های آزادبر مدارس در مناطق محروم/ دستور ویژه وزیر به مدیران استان‌ها برای ممانعت از ترک تحصیل دانش‌آموزان

asdasd
کد خبر : ۸۳۸۴۳۸

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش گفت: بعد از گرانی بنزین رانندگان خودروهای آزادبَر که تحت پوشش سپند نیستند، از خانواده‌ها کرایه بیشتری درخواست کردند. ما به آزادبَرها دسترسی نداریم، زیرا طرف قرارداد مدرسه نیستند و فقط با خانواده‌ها ارتباط دارند.

 «نورعلی عباسپور» مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به افزایش کرایه سرویس مدارس در برخی مناطق محروم کشور و ناتوانی خانواده دانش‌آموزان در پرداخت این هزینه‌ها گفت: ما برای جلوگیری از هر گونه مشکلات در روستاها کارگروه‌هایی را با مسئولیت معاونت استاندار تشکیل دادیم که همه تمهیدات در آنجا پیش بینی می‌شود. در همین کارگروه اعلام کردیم هر کسی در حوزه حمل و نقل حتی آنهایی که تحت پوشش نیستند، برای تخصیص سهمیه‌ای که پیش بینی شده، مدارک و معاینه فنی خود را در سامانه سپند بارگذاری کنند تا تحت پوشش شهرداری یا بخشداری قرار بگیرند و به آنها سهمیه پرداخت شود. البته پیش از گرانی بنزین ۵۰ درصد هزینه سرویس مدارس در مناطق روستایی توسط آموزش و پرورش پرداخت می‌شد.

وی ادامه داد: از هر استانی که به ما گزارش دهند، سریعا مسائل را به وزارت کشور منعکس می‌کنیم و آنها نیز اقدامات لازم را از طریق استانداری انجام می‌دهند. سرویس مدارس زیر نظر انجمن اولیا و مربیان است و اگر مشکلی در استان‌ها باشد، بلافاصله به ما گزارش داده می‌شود. علاوه بر این وزیر آموزش و پرورش دستور ویژه به مدیران کل استان‌ها داده که اگر احیانا موردی موجب ترک تحصیل دانش‌آموز می‌شود سریعا مورد پیگیری قرار بگیرد.

عباسپور عنوان داشت: بعد از گرانی بنزین رانندگان خودروهای آزادبَر که تحت پوشش سپند نیستند، نگران شده و از خانواده‌ها کرایه بیشتری درخواست کردند. ما به آزادبَرها دسترسی نداریم، زیرا طرف قرارداد مدرسه نیستند و فقط با خانواده ارتباط دارند، اما به جهت اینکه برای خانواده‌ها و راننده‌های آزادبر مشکلی پیش نیاید، این فرصت در نظر گرفته شده تا در سامانه سپند ثبت‌نام کنند. در کنار آن برای دهیاری‌ها یک اعتبار ویژه در نظر گرفته شد تا در زمان مواجهه با مشکلات از این اعتبار استفاده کنند. به عنوان مثال در یکی دو هفته قبل از طرف استان خوزستان مشکلاتی در این زمینه مطرح و بلافاصله در کارگروه استان مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به تاکید وزرات آموزش و پرورش ما مرتبا با استان‌ها در ارتباط هستیم تا مشکلاتشان را برطرف کنیم.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که در مناطق روستایی دور افتاده و محروم که دسترسی به اینترنت وجود ندارد، متقاضیان چطور باید در سامانه سپند ثبت نام کنند؟ گفت: متقاضیان اسامی‌شان را به آموزش و پرورش منطقه می‌دهند و بعد آموزش و پرورش منطقه ثبت نام را انجام می‌دهد.

آزادبرها هم مشمول حمایت دولت از رانندگان سرویس مدارس خواهند شد

«رضا صباغی» معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی استان سیستان و بلوچستان در واکنش به افزایش کرایه سرویس مدارس این استان که موجب شده برخی دانش‌آموزان نتوانند به دلیل افزایش کرایه‌ها به مدرسه بروند، گفت‌: بحث افزایش قیمت بنزین قطعا بر خیلی از موضوعات سایه انداخته است، اما در مواجهه با این موضوع آموزش و پرورش سکوت نکرده، چرا که در غیر اینصورت به بحران بر می‌خوردیم و ما سعی بر مدیریت این مساله داشتیم. از همان روز اول گران شدن نرخ بنزین کارگروهی تشکیل شد که اولین قدمش این بوده، مدیران ادارات آموزش و پرورش به این مساله ورود کنند.

 صباغی اضافه کرد:‌ مدیران ادارات آموزش و پرورش با فرمانداران جلسه‌های متعددی داشتند تا به بحث روستامرکزی کمک و در خصوص آن تصمیم‌گیری کنند. ما قریب به ۱۲۰۰ وسیله نقلیه برای روستامرکزی داریم که ۶۵۰ خودرو گازسوز و ۵۵۰ خودرو بنزین سوز هستند. همه تلاش‌ها بر این شد خودروهای بنزین سوز به گونه‌ای عمل کنند که مورد حمایت دولت واقع شوند که همین اتفاق هم افتاد. برای این کار مدیران آموزش و پرورش مستقما ورود کرده و با فرمانداران و روسای آموزش و پرورش تشکیل جلسه دادند تا از ظرفیت شهرستان‌ها استفاده شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی استان سیستان و بلوچستان اضافه کرد: متعاقب این موضوع ما کل اطلاعات کسانی را که خارج از قراردادهای روستامرکزی اقدام به سرویس‌دهی مدارس می‌کردند را جمع‌آوری می‌‎کنیم تا از ظرفیت‌های استانی و کشوری برای رفع مشکلات کمک بگیریم. مرتبا جلساتی با شهرداری، فرمانداری و استانداری با ریاست آقای بیجار، معاونت اجتماعی استاندار تشکیل و نتیجه بر آن شد؛ مدیران مدارس رانندگان مورد تاییدشان را ترغیب کنند تا در سامانه درون شهری(سپند) ثبت‌نام کنند و در کنار آن مشخصات رانندگان را به ما بدهند تا در بانک اطلاعی ذخیره کنیم. از این طریق آزادبرها نیز مشمول حمایت دولت از رانندگان سرویس مدارس خواهند شد. اگر حمایت دولت شامل این افراد نشود، شاید دغدغه‌ای تهدیدآمیز به وجود بیاید، اما در حال حاضر مدیران ادارات به این مساله ورود پیدا کردند تا مشکل را حل کنند.

وی افزود: ما باید مولفه دانش آموزان و همکاران فرهنگی را مورد توجه قرار دهیم. استان ما دارای پراکندگی‌های زیادی است و معلمان ما  زیاد جا به جا می‌شوند. بخشی از همکاران ما نیروهای حق التدریس و خرید خدماتی هستند که حقوقشان پایین‌تر از نیروهای رسمی است و باید از آنها نیز دفاع شود.

نگرانی‌ها خانواده‌‌ها از وضعیت تحصیل فرزندانشان در پی گرانی کرایه سرویس مدارس

صباغی در پاسخ به این سوال که آن دسته از دانش‌آموزانی که به علت افزایش کرایه نتوانستند به مدرسه بروند از کدام شهرستان‌ها بوده و چه تعداد مدارس با این مشکل مواجه شده‌اند؟ گفت: در حال حاضر هیچ شهرستانی گزارشی مبنی بر اینکه دانش‌آموزان به علت گرانی کرایه سرویس مدارس از تحصیل بازمانده‌اند به ما نداده است. طبیعتا این مساله نگرانی‌هایی برای خانواده‌ ایجاد کرده، از این رو ما به خانواده‌ها کمک خواهیم کرد و پیگیر مسائل فرزندان آنها هستیم. ما به والدین می‌گوییم که آنها را تنها نمی‌گذاریم و دنبال حمایت دولت از شما هستیم. حتی از مدیران آموزش و پرورش خواسته‌ایم که رانندگان سرویس مدارس را چهره به چهره ببیند و بشناسند تا از این  مشکل عبور کنیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی استان سیستان و بلوچستان در واکنش به عدم وجود نفت در زابل و ایجاد مشکل در کلاس‌های درسی که بخاری نفتی دارند و اینکه دانش آموزان به علت سردی بیش از حد به سختی در کلاس درس حاضر می‌شوند، گفت: نفت به واحد‌های آموزشی تخصیص داده  شده است و بر اساس چارچوب خاصی که شرکت نفت دارد با موافقت آموزش و پرورش این تخصیص‌ها دنبال می‌شود، البته بخش اعظم واحدهای آموزشی ما از سال قبل سوخت ذخیره دارند.

وی بیان کرد: پیش‌تر واگذاری سوخت به واحدهای آموزشی به صورت تجمیعی بوده یعنی آموزش و پرورش سوخت را تحویل می‌گرفت و بعد بین مدارس توزیع می‌کرده است، اما اکنون مدیران مدارس باید شخصا وارد سامانه‌ای که از امسال طراحی شده و در سال گذشته به صورت پایلوت در برخی مناطق اجرا شده بروند و ثبت نام کند، پس از تایید سهمیه سوخت آنها توسط آموزش و پرورش و وزارت نفت، مدارس می‌توانند سوختشان را بگیرند. در این فراز و نشیب مدیران مرتبا درگیر کار هستند، البته این موضوع یک سازماندهی خوبی به برنامه‌ها می‌دهد، اما اگر این برنامه در تابستان به مدیران اطلاع رسانی می‎شد، آنها زودتر می‌توانستند ثبت‌نام کنند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی استان سیستان و بلوچستان در پایان اظهار داشت: ما در نشستی که با  اداره مبارزه با کالای قاچاق و سوخت داشتیم تاکید کردیم در سوخت‌رسانی به مدارس تسریع به عمل بیاید. البته درخواست کردیم ما امسال نیز سوخت را به صورت تجمیعی مثل سال قبل دریافت کنیم تا راحت‌تر به دست مدارس برسد و از سال آینده مدیران مدارس از طریق سامانه ورود کنند. ضمن اینکه ما با شروع سرما نامه‌ای به همه ادارات آموزش و پرورش زدیم تا از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند تا هیچ کلاسی سرد نماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز