خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش‌ و پرورش:

اولین گام استقرار سند تحول؛ قابلیت‌سازی اجرای برنامه‌های سند است

asdasd
کد خبر : ۸۳۷۶۵۹

وزیرآموزش‌وپرورش در دیدار با سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش از الزامات و دغدغه‌های وزارت آموزش‌وپرورش و شخص بنده است.

به گزارش ایلنا، محسن حاجی میرزایی در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به الزامات اجرایی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، اظهار کرد: اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش از الزامات و دغدغه‌های وزارت آموزش‌وپرورش و شخص بنده است.

وی با تأکید بر این‌که استقرار و اجرای مؤلفه‌های یک نظام بسیار پیچیده‌تر از طراحی آن است، گفت:‌ با روند موجود و با توجه به مشکلات فعلی برنامه‌ریزی بلندمدت و پایدار برای تعلیم و تربیت امکان پیگیری اندکی دارد.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: اولین گام استقرار و پیاده‌سازی این سند قابلیت‌سازی و زمینه‌سازی برای اجرای برنامه‌های سند در وزارت آموزش‌وپرورش است.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد:‌ باید روی بروندادهای برنامه‌ها و مطالباتمان توافق کنیم و بعدازآن مدارس تراز سند را به‌عنوان الگو معرفی کنیم.

وی بابیان اینکه بعد از معرفی مدارس می‌توان برای بروندادها شاخص تعیین کرد، گفت:‌ با توجه به شرایط پیش رو و امکانات فعلی وزارت آموزش‌وپرورش قبل از هر چیز باید وضعیت فعلی و وضعیت مورد انتظار مشخص‌شده باشد تا بتوان برای رفع خلأهای موجود اقدام به برنامه‌ریزی کرد.

علم و فناوری و تعلیم و تربیت باید در پیوستاری از پیش‌دبستان تا دوران اشتغال دیده شود

در ادامه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تجارب اجرایی‌سازی اهداف سند نقشه جامع علمی کشور و سند مهندسی فرهنگی کشور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ‌اظهار کرد: برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش قصد داریم که سازوکاری را در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی فعال کنیم که اجرائی سازی سند به‌صورت مستمر دنبال شود.

سعیدرضا عاملی خاطرنشان کرد: موضوع علم و فناوری را باید در پیوستاری ببینیم که از پیش‌دبستان تا دانشگاه و بعدازآن دوران اشتغال افراد را در برگیرد و از همین منظر مبحث تعلیم و تربیت نیز صرفاً مربوط به آموزش‌وپرورش نبوده باید برای آن مسیر مدونی را ترسیم کرده سازوکاری ارائه داد.

وی بابیان اینکه گزارش اجرایی شدن و به‌روزرسانی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد، گفت: آمادگی داریم تا روند اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش را در قالب مصاحبه‌های مطبوعاتی در اختیار جامعه قرار دهیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش متوجه یکسری برنامه‌های عمومی و اختصاصی است و برخی برنامه‌های مدنظر آموزش‌وپرورش در قالب برنامه‌های عمومی بوده است که ازلحاظ کیفی با سایر کشورهای جهان اشتراک دارد و تجارب موفق جهانی در زمینه‌های عمومی آموزش  باید در اختیار وزارت آموزش‌وپرورش قرارگرفته و در کشور اجرایی شود.

دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش: ۵۳۰ برنامه منطبق با سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش تدوین‌شده است

مهدی نوید ادهم با اشاره به روند تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، اظهار کرد: برای اجرایی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش سه‌گام در نظر گرفته‌ایم که گام اول آن تدوین و تصویب سند، گام دوم زمینه‌سازی و گام سوم اجرا بوده است.

وی افزود:‌ سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش دارای ۱۳۱ راهکار است و در ۶ زیر نظام تقسیم‌شده و برای هر راهکار برنامه‌ای به تصویب رسید که درمجموع۵۳۰ برنامه تدوین‌شده و سال اجرای آن مشخص‌شده و در شورای عالی آموزش‌وپرورش به تصویب رسیده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش با اشاره به برنامه‌های زیرنظام‌ها گفت: در برنامه زیرنظام تجهیز فضا، تجهیزات و فناوری که استانداردهای فضای مناسب آموزشی را در نظر دارد توسط سازمان مدیریت به تصویب رسیده و اکنون در حال اجرایی سازی در سطح کشور است.

نوید ادهم خاطرنشان کرد: ایجاد دانشکده مدیریت آموزشی در دانشگاه فرهنگیان منطبق با ضوابط مربوط به آموزش‌وپرورش از دیگر مواردی است که در دانشگاه فرهنگیان موردنظر داریم.

وی تصریح کرد: در زیر نظام مربوط به برنامه درسی ملی نیز کلیه دروس از اول دبستان تا پایان دبیرستان بازخوانی شد و همسوسازی کتب درسی با مفاهیم سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش صورت گرفته است.

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش با اشاره به برنامه ۵ ساله وزارت آموزش‌وپرورش، اظهار کرد: برنامه ۵ ساله وزارت آموزش‌وپرورش منطبق با برنامه ششم توسعه تدوین‌شده و با محوریت گسترش فرهنگ تحول‌خواهی و تحول‌آفرینی دوره‌های مختلفی برای مدیران و معلمان آموزش‌وپرورش تدوین‌شده است.

رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین : تدوین برنامه‌های ۷۲۴ منطقه آموزشی منطبق با سند تحول

رضا مددی در ادامه گفت: در سال‌های‌ ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ بیش از ۵۰۰ برنامه را ذیل ۱۳۱ راهکار و ۶ زیر نظام سند تحول را در شورای عالی آموزش‌وپرورش به تصویب رسانده‌ایم که این زیر نظام‌ها تکلیف آموزش‌وپرورش را تا سال ۱۴۰۴ مشخص کرده است.

مددی گفت:‌ برنامه‌های زیر نظام‌ها ذیل برنامه ششم توسعه تدوین شد و برش استانی زیر نظام‌ها در طول برنامه ششم توسعه مشخص‌شده که درنتیجه برنامه‌های ۷۲۴ منطقه آموزشی آموزش‌وپرورش تدوین و ترسیم‌شده آماده اجرایی و عملیاتی شدن در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ است.

رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: همه فعالیت‌های مدارس در سال تحصیلی جاری حول اهداف برنامه‌های تصویب‌شده صورت خواهد گرفت و ارزیابی ما بر این است که به‌طور متوسط در حدود ۳۰ درصد از سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش تحقق‌یافته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز