خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایلنا:

تولید پانسمان میپلکس در کشور نیاز به زمان دارد/ ادعای غیرموثر بودن تحریم‌ها بر سلامت مردم گزافه‌گویی است

asdasd
کد خبر : ۸۳۶۸۶۴

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی گفت: تولید پانسمان‌های مشابه میپلکس در کشور دور از دسترس نیست و نیاز به زمان برای تولید ملی دارد.

«علیرضا زالی» رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تولید پانسمان‌های مشابه میپلکس برای بیماران ای‌بی در داخل کشور ممکن است یا خیر؟ گفت: ما در مجموعه دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان توانمندی لازم در این زمینه را داریم. این شرکت‌ها، به ساخت دارو و تجهیزاتی می‌پردازند که در سال‌های اخیر مورد تحریم قرار گرفته است.  هم‌اکنون تلاش این شرکت‌ها به ساخت موارد تحریم شده معطوف شده است.همچنین، نتیجه تحقیقات و فرایند تولیدات در این شرکت‌ها با سرعت بسیار مناسبی پیش می‌رود. 

زالی در تشریح موضوع افزود: اما نکته قابل توجهی وجود دارد که باید آن را در نظر بگیریم؛ اینکه برخی از تولیدات نیاز به یک بازه زمانی دارند. پژوهش‌هایی که لازم است و تجهیزاتی که باید ساخته شود نیازمند زمان مشخصی است. اینکه بتوانیم پانسمان‌های مشابه میپلکس را در کشور تولید کنیم دور از دسترس نیست، اما تا دوره‌ای که این پانسمان در قالب یک تولید ملی و صنعتی شکل بگیرد، نیاز به زمان داریم.  

زالی با تاکید بر اهمیت پرداختن به تحریم‌های ظالمانه از سوی  کشور‌های متخاصم گفت: باید از رسانه‌هایی که به تحریم‌های ظالمانه دارو و تجهیزات پزشکی می‌پردازند، تشکر کنیم؛ آن دسته از تحریم‌های غیرانسانی که آثارش را به ویژه در کمبود میپلکس متبلور کرد. ما خواهش می‌کنیم به عنوان یک وظیفه اجتماعی به این مسائل پرداخته شود. اینکه گفته می‌شود، تحریم‌ها بر سلامت تاثیر ندارد، جز گزافه‌گویی نیست. 

وی در ادامه گفت: اگر ما می‌خواهیم از مهلکه تحریم‌ها عبور کنیم، لازم است به شرکت‌های دانش‌بنیان امید داشته باشیم. اگر امروز با معضلات بیماران ای‌بی روبرو هستیم، ممکن است در آینده با مشکلات دیگر از این قبیل دست و پنجه نرم کنیم و ممکن است در زمینه‌های متفاوت داروئی دچار اشکال شویم. باید متذکر شوم که در سال‌های اخیر کشور ما در بحث خودکفائی دارویی جهش‌یافته عمل کرده است. البته ما با یک وقفه زمانی مواجه هستیم تا تولیدات داخلی ما به ثمر بنشینند. 

زالی در پایان گفت: لازم است که مردم، دولت و تمام نهادهای جامعه از تولیدات ملی حمایت کنند. این موضوعی بسیار مهم است. تحقق تلاش‌های جوانان ما در شرکت‌های دانش بنیان نیازمند فرصت مناسبی است که به آنها می‌دهیم. باید مردم حمایت کنند. باید سرمایه‌گذارها مشارکت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز