خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تاکید کرد:

شکل‌گیری طرح فراگیر مشارکت یاران در حوزه دانش‌آموزان استثنایی

asdasd
کد خبر : ۸۳۶۶۸۰

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بر گسترش و توسعه مناسبت‌ها در زمینه احداث و تجهیز فضاهای آموزشی توانبخشی و ورزشی مورد نیاز دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تاکید کرد.

به گزارش ایلنا،‌ سید جواد حسینی در پنجمین جلسه کارگروه خیرین مدرسه ساز مدارس استثنایی کشور بر اهمیت اجرایی کردن سیاست‌های شش‌گانه درباره توسعه مشارکت که شامل توسعه جذب خیرین مدرسه ساز، تشکیل بانک جامعه اطلاعات خیرین داخل و خارج کشور، آماده سازی طرح آمایش سرزمینی، فضا و تجهیزات، ایجاد کارگروه خیرین مدرسه‌یار، فرهنگ‌سازی و نهادینه‌سازی فعالیت‌های مشارکتی و خیریه‌ای در جامعه و تشکیل کارگروه تسهیل خدمات به خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار اشاره و بر اجرایی شدن نتایج نشست هم‌اندیشی خیرین مدرسه‌ساز کشور که در مشهد مقدس برگزار شد تاکید کرد.

او همچنین گسترش قلمرو مشارکت اضلاع همه جامعه اعم از دولتی، بخش خصوصی، جوانان، متخصصین، خیرین، نهادهای دولتی، عمومی و غیردولتی را در طرح فراگیر مشارکت یاران دانش‌آموزان با نیازهای ویژه خواستار شد و بر تدوین اجرای آن تاکید کرد.

حسینی ضمن تاکید بر بهره‌برداری سریعتر از مجموعه آبی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مشهد، علاوه بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های اداری و دولتی، تدوام مشارکت خیرین را در ادامه بهره‌برداری و انجام مطلوب فعالیت‌های آن خواستار شد.

او با تاکید بر توسعه کمی و کیفی مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده دانش‌آموزان با نیازهای ویژه گفت: در حال حاضر ۱۱ مرکز، در سطح کشور مشغول فعالیت و ارائه خدمت به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه بوده و ۱۱ مرکز دیگر نیز مراحل دریافت مجوز جهت راه‌اندازی و فعالیت را طی می‌کنند.

حسینی ادامه داد: نکته قابل تامل این است چگونه می‌توانیم ضریب نفوذ فعالیت‌هایمان را به صورت کمی و کیفی گسترش بدهیم و اثرگزاری آن‌ها را بیشتر کنیم.

او همچنین برخورداری از ظرفیت مراکز علمی تخصصی در حوزه علوم توانبخشی از صدور مجوز و راه‌اندازی مدارس وابسته به آن‌ها که امکان برخورداری دانش آموزان با نیازهای ویژه را از امکانات تخصصی و توانبخشی آن‌ها فراهم می‌سازد نیز اشاره کرد.

حسینی با بیان اینکه تشکیل کارگروه‌های تخصصی امر بسیاری ارزشمندی است، افزود: هر یک از اعضا مسئولیت تشکیل یک کارگروه را به عهده بگیرند، به عنوان نمونه با تشکیل کارگروه مدرسه‌یاری، می‌توانند موجب گسترش فرهنگ یاری‌رسانی و مددرسانی در جامعه شوند.

او در ادامه از کارگروه بانوان خیر، جوانان خیر و رسانه خواست برای فرهنگ‌سازی به گونه‌ای عمل کنند که ضمن بیان انتظارات و نیازهای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، باور جامعه را به سمت قابلیت‌ها و توانمندی‌های آنان سوق دهند و در ارتقای فراگیرسازی مشارکت یاران به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه اثرگذار باشند.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: کارگروه علاوه بر بهره‌مندی از مشارکت‌های خیرین، استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی و نهادهای عمومی را در برنامه‌های خود لحاظ کند.

حسینی بر تهیه و تدوین شیوه‌نامه‌ای که تمامی ظرفیت آئین‌نامه کارگروه را به فعالیت برساند تاکید کرد.

او به ظرفیت‌سازی و گسترش قلمرو کمی و کیفی امور مشارکت‌ها و خیرین در قالب مجمع خیرین مدرسه‌ساز در استان‌ها اشاره کرد و گفت که این ظرفیت، نه تنها برای آموزش و پرورش استثنایی بلکه برای کل کشور می‌تواند قابل توجه باشد.

حسینی در پایان گفت: در حال حاضر انجام دو اقدام ظرفیت‌سازی با حضور همه اعضا و آماده‌سازی طرح آمایش سرزمینی فضا و تجهیزات با لحاظ کردن جنسیت، گروه و مقطع دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سراسر کشور باید در اولویت برنامه‌های کارگروه قرار گیرد.

در این جلسه افتتاح بزرگترین مجمع آبی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مشهد مقدس در مساحت بالغ بر ۵ هزار متر مربع، راه‌اندازی یک مرکز بزرگ توانبخشی و راهنمایی و مشاوره خانواده در تهران توسط خیر نیکوکار و راه‌اندازی و احداث دو مجتمع آموزشی در استان‌های کردستان و خراسان شمالی توسط خیرین مورد تاکید و تصمیم‌گیری قرار گرفت.

در این نشست مهندس مادرشاهی، رئیس کارگروه دیدگاه‌ها و نظراتی درباره توسعه مشارکت در امر مدرسه‌سازی و مدرسه‌یاری بیان و تاکید کرد باید از ظرفیت فضای مجازی، سازمان صدا و سیما و شهرداری‌ها برای بیان انتظارات و معرفی بیشتر قابلیت‌ها و توانمندی‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه بهره گرفت.

او همچنین استفاده از ظرفیت‌های علمی، تخصصی و مهارتی دانشگاه‌ها و نیز تشکیل کارگروه‌های تخصصی مانند کارگروه فنی، روابط عمومی و رسانه را نیز پیشنهاد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز