خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

صنعت مونتاژکار نیازی به فارغ التحصیلان دانشگاهی ندارد/ استفاده از نخبگان در رشته‌های علوم انسانی

asdasd
کد خبر : ۸۳۶۶۷۸

معاون خط مشی‌گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: از زمانی که مقام معظم رهبری بیانیه گام دوم انقلاب را ارائه دادند روند به کارگیری جوانان و نخبگان بیشتر شده، زیرا گام دوم انقلاب روی جوانان تمرکز کرده است.

«ابراهیم سوزنچی کاشانی» معاون خط مشی‌گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره عدم استفاده صنعت از نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گفت: در حال حاضر صنایع ما رقابتی و در فضای دانش نیستند، به همین دلیل نیازی به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی احساس نمی‌کنند. بحث ما این است که صنایع را رقابتی کنیم و یا به تعبیر دیگر صنایع ما وارد فضای رقابتی شوند، چرا که آن وقت است که به دانش نیاز پیدا می‌کنند و وقتی احساس نیاز کنند به سمت جذب فارغ‌‌التحصیلان دانشجویان می‌‍روند.

وی در واکنش به این سوال که بعضا صنعت این ادعا را دارد که دانشگاهیان آن طور که باید دانش لازم را ندارند و به این دلیل از آنها بهره نمی‌گیرند، گفت: خیر، اینطور نیست. دانشگاه می‌تواند به صنعت دانشمند بدهد، اما صنعت ما نیاز به دانشمند ندارد و بیشتر تکنسین‌ها در آنجا کار می‌کنند.‌ زمانی که صنعت اصلا واحد R&D (واحد تحقیق و توسعه) ندارد، فارغ‌التحصیل دانشگاهی را برای چه کار می‌خواهد؟!

سوزنچی درباره چرایی بهره‌ نبردن صنعت خودروسازی از طرح‌های نخبگان گفت: بخاطر اینکه نیازی ندارند و در میان آنها فضای رقابت و دانش وجود ندارد و اغلب مونتاژ می‌کنند. حتی رهبری هم به این مساله اشاره کردند و فرمودند؛ عدم ارتباط صنعت و دانشگاه در سال‌های اخیر شاید بیشتر ما را به سمت مونتاژکاری سوق داده است. وقتی که مسئله، مسئله مونتاژکاری است نوآوری دیگر خیلی معنا پیدا نمی کند. وقتی نوآوری وجود نداشت، پس تحرک علمی و کار علمی وجود ندارد.

معاون خط مشی گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تناسب بین رشته‌ها بیان کرد: بیشتر تناسب رشته با اشتغال در صنایعی است که ما به آنها  science based می‌گوییم مثل داروسازی همچنین رشته‌های professional یا تخصصی مثل وکالت بیشترین تناسب را دارند.

وی با بیان اینکه در یک سری از حوزه‌ها از نخبگان به خوبی استفاده می‌شود، گفت: به عنوان مثال در زمینه بودجه تا جایی که من می‌دانم سازمان برنامه و بودجه از اساتید بسیار نخبه‌ای استفاده می‌کند. یکی از همکاران ما در این سازمان روی موضوع ساختار بودجه کار می‌کند و از هیات علمی دانشگاه شریف است. این شخص نخبه است و در خارج از کشور تحصیل کرده و به سختی در اصلاح ساختار بودجه تلاش می‌کند. علاوه بر اینها از فارغ التحصیلان و نخبگان رشته‌های علوم انسانی نیز استفاده می‌شود.

سوزنچی در ادامه توضیح داد: به کارگیری نخبگان و نتیجه دادن اقدامات و تلاش‌های آنان خیلی زمان‌بر است. تحولات اجتماعی به هر حال زمان می‌برد، برخلاف اینها مهندسان در برنامه‌‎های مهندسی زودتر به نتیجه می‌رسند. البته شاید صنعت ما خیلی تقاضای مهندسی نداشته باشد و مثلا آنطور که باید در این رشته از نخبگان خیلی استفاده نشود اما در علوم انسانی استفاده از نخبگان وجود دارد. به خصوص با وجود بیانیه گام دوم این مساله تشدید شده و در حوزه‌های مختلف از نخبگان استفاده می‌شود. از زمانی که رهبری بیانیه گام دوم انقلاب را ارائه دادند روند به کارگیری جوانان و نخبگان بیشتر شده زیرا گام دوم انقلاب روی جوانان تمرکز کرده است.

معاون خط مشی گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان اظهار داشت: اگر شخصی ایده خوبی برای ارائه داشته باشد از او استفاده می‌شود. البته این مساله در مهندسی چندان اتفاق نمی‌افتد زیرا تقاضا برای آن وجود ندارد به جز بخش‌های نظامی که در زمینه تکنولوژی تقاضای‌های زیاد دارند، شاید صنعت ما نسبت به نخبگان احساس نیاز نکند، اما حالا قرار است آن هم با سند اقتصاد دانش بنیان که ما در حال تدوین آن هستیم و تغییر پارادایم‌های لازم، صنایع به سمت استفاده از نخبگان بیایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز