خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

کم‌لطفی مدیریت شهری نسبت به استارت‌آپ‌ها و ایده‌های فناورانه/ منابع درآمدی شهرداری توسط سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه بلعیده می‌شوند/ عملیات مالی، استخدام‌ها و نظام‌های تصمیم‌گیری در هاله‌ای از ابهام

asdasd
کد خبر : ۸۳۶۴۶۱

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران معتقد است؛ نسبت به حضور استارت‌آپ‌ها و ایده‌های فناورانه در مدیریت شهری به نوعی کم‌لطفی شده و باید نقش بهتر و موثرتری در شهرداری تهران داشته باشند.

«حامد مظاهریان» معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری از استارت‌آپ‌ها و ایده‌های فناورانه به منظور افزایش درآمد و خروج شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته‌اش از وضعیت فعلی حمایت نمی‌کند؟ گفت: در دو سال باقی‌مانده از این دوره مدیریت شهری یکی از محورهایی که مورد توجه قرار خواهد گرفت، توجه به استارت‌آپ‌ها است؛ این باور وجود دارد که آنها می‌توانند بسیاری از مسائل شهری در حوزه درآمد و کاهش هزینه‌ها را حل کنند و کیفیت خدمات ارائه شده را ارتقاء دهند.

نسبت به حضور استارت‌آپ‌ها و ایده‌های فناورانه در مدیریت شهری کم‌لطفی شد

وی با اشاره به بند یک ماده 63 برنامه سوم توسعه شهر تهران به عنوان سند بالادستی مدیریت شهری گفت: توجه به کسب و کارهای نوین دانش‌بنیان یکی از اقداماتی است که شهرداری در راستای ساماندهی صنوف و مشاغل در شهر باید به آن توجه کند.

مظاهریان با بیان اینکه شرکت‌های نوآفرین بیشتر از این می‌توانند در مدیریت شهری حضور داشته باشند، تاکید کرد: به نظر من نسبت به حضور استارت‌آپ‌ها و ایده‌های فناورانه در مدیریت شهری به نوعی کم‌لطفی شد و باید نقش بهتر و موثرتری در شهرداری تهران بگیرند.

به گفته معاون شهردار تهران، توجه به شرکت‌های نوآفرین بیشتر خواهد شد و امیدواریم در دو سال آینده این اتفاق بیفتد.

«محمد سالاری» رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها برای خارج کردن سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران از این وضعیت استفاده نمی‌شود تا زودتر از سلسله مراتب طولانی حسابرسی ‌امکان رسیدن به درآمد برای آنها فراهم شود؟ گفت:  شرکت‌های تابعه شهرداری می‌توانند مبتنی بر رویکردهای نوینی که اکنون در دنیا و کشور در حوزه‌های استارت‌آپی و دانش بنیان وجود دارد، با سازوکارها و مکانیزم‌های شفاف با مجموعه‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی مشارکت داشته باشد.

شورای شهر برای حضور استارت‌آپ‌ها در سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری ورود کند

عضو شورای شهر تهران ادامه می‌دهد: شورای شهر باید در این حوزه به سرعت تصمیم‌گیری کند، زیرا زمینه فراهم است که این شرکت‌ها از روال سنتی خارج و مبتنی بر رویکردهای خلاقانه و نوآورانه و مبتنی بر ایده‌های نوین اداره شوند و از این طریق شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری را از حیات خلوتی خارج کنیم و به محلی برای تولید درآمد در شهرداری تبدیل کنیم.

سالاری تاکید می‌کند: فارغ از حمایت مالی،‌ حمایت معنوی از این شرکت‌ها بسیار مهم است، این شرکت‌ها می‌توانند با رویکرد شرکت‌های دانش بنیان  در دنیا و جهان به این سمت حرکت کنند و این باید از اولویت‌های جدی شورای شهر تهران باشد.

سازوکار عملیات مالی، استخدام‌ها و نظام‌های تصمیم‌گیری در هاله‌ای از ابهام

وی در ادامه با اشاره به ریشه مشکلات سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران افزود: سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران در راستای هدفی که قانون برای تشکیل آنها مشخص کرده، عمل نمی‌کنند و به جرات می‌توان گفت که غالب سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران به حیات خلوت شهرداری تبدیل شده‌اند، به نوعی که هم سازوکار تصمیم‌گیری در آنجا و هم سازوکار عملیات مالی، استخدام‌ها، حسابرسی و اساسا مجموعه نظام‌های تصمیم‌گیری سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران در هاله‌ای از ابهام است.

او ادامه داد: بسیاری از این شرکت‌ها و سازمان‌ها تشکیل شدند تا فارغ از مقررات حاکم بر شهرداری بتوانند مبتنی بر قانون اداره شرکت‌ها و موسسات تجاری در کنار شهردار تهران به عنوان یک نهاد عمومی قرار گیرند و به تامین منابع مالی و ایجاد درآمدهای بیشتر کمک کنند، اما عملا در یک برآورد کلی این سازمان‌ها و شرکت‌ها نه تنها در این ماموریت موفق نبوده‌اند، بلکه حتی موجبات ایجاد مشکلاتی برای شهردار نیز شده‌اند. این شرکت‌ها بخشی از منابع درآمدی شهرداری را می‌‌بلعند و اداره این شرکت‌ها و سازمان‌ها به یک چالش اساسی تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی تاکید کرد: باید در ساماندهی شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری تهران تصمیم‌گیری بنیادی انجام شود و برای بازگشت آنها به ریل اصلی و تجمیع برخی از این شرکت‌ها با یکدیگر اقدام شود.

بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه باید منحل یا تجمیع شوند

سالاری خاطرنشان کرد: مشکل مدیریت شهری این است که نیروی انسانی بسیار گسترده‌ای دارد که در این سازمان‌ها متمرکز است و تعدیل آنها تبعات سوئی برای آنها و خانواده‌هایشان ایجاد می‌کند. اگر این مشکل را نداشتیم بسیاری از این سازمان‌ها و شرکت‌ها باید در یک جلسه شورا منحل یا تجمیع می‌شدند.

 سالاری با اشاره به رای شورای شهر مبنی بر عرضه سرمایه شرکت‌های تابعه شهرداری در بورس به منظور شفاف‌سازی فعالیت‌ها گفت: سرمایه این شرکت‌ها در بورس در شفاف‌سازی تصمیم‌گیری‌های این سازمان‌ها و شرکت‌ها،‌ فرایندهای عملیات مالی و از طرفی چابک‌سازی آنها و مهمتر از همه رقابتی کردن و ایجاد یک بستر برای ارزیابی درست عملکرد انجام شده است. اگر تمهیدات لازم برای ورود آنها به بورس فراهم شود،‌ تمام نظام‌های تصمیم‌گیری آنها در یک فضای شفاف و رقابتی صورت می‌گیرد و در این صورت به عنوان شورای شهر و شهرداری می‌توانیم ارزیابی درستی از عملکرد مدیران این سازمان‌ها و شرکت‌ها داشته باشیم.

اما از بین سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران،‌ تنها سهام شرکت‌ها در بورس عرضه می‌شود و سازمان‌ها از این عرضه مستثنی هستند،‌ یعنی حرکت بر روی ریل شفافیت و چابک‌سازی تنها برای شرکت‌های وابسته به شهرداری است و سازمان‌ها از آن مستثنی هستند.

حسابرسی سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران شفاف نیست

سالاری درباره که چرا تنها سهام شرکت‌ها در بورس عرضه می‌شود و سازمان‌ها از این عرضه مستثنی هستند، گفت:  امکان ورود سازمان‌های شهرداری به بورس را حذف کردیم، زیرا حسابرسی آنها مشکلاتی دارد و حداقل یکی از الزامات این است که دو دوره حسابرسی شفاف توسط حسابرسان سازمان حسابرسی کشور داشته باشند و مقرارتی از این دست وجود دارد که اگر بخواهند به آنها برسند چندین سال زمان می‌برد. در نتیجه با توجه به مقرراتی که برای ورود به بورس و فرابورس وجود دارد، تنها ‌امکان ورود شرکت‌های شهرداری به بورس را فراهم کردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز