خبرگزاری کار ایران

فراهانی مطرح کرد:

تعلل شهرداری در تدوین شیوه‌نامه مبارزه با فساد

asdasd
کد خبر : ۸۳۵۳۸۰

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران از شهرداری تهران به دلیل تعلل در تدوین شیوه‌نامه‌های لازم جهت ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد گلایه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید فراهانی در نطق پیش از دستور خود در یکصد و هفتاد و ششمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در همه جا از فساد سخن گفته می‌شود و قوانین بسیاری برای آنها تصویب می‌شود، اما همیشه اخباری از کشف فسادهای جدید به گوش می‌رسد، تصریح کرد: حرف‌ها، نوشته‌ها، پژوهش‌ها، قوانین و مصوبات منجر به این نشده است که از میزان احساس فساد و فساد کم شود. البته منظور این نیست که فساد به طور کامل از بین برود، چراکه از میان رفتن کامل فساد در همه نظام‌های سیاسی و اقتصادی دنیا امری محال است.

فراهانی با بیان اینکه مطالبه مردم تهران از اعضای شورای شهر نیز کاهش فساد در شهرداری تهران بوده و هست، گفت: براساس نتایج حاصل از یک نظرسنجی مهمترین چالش‌های شهر و شهرداری در زمینه ترافیک و حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا، فساد اداری و بی‌قاعدگی ساخت و ساز بوده است که در این بین به کارگیری مدیران لایق و مبارزه با فساد اداری مطالبه جدی مردم از شورای شهر بود.

وی با بیان اینکه شورای اصلاح‌طلبان وجود رانت و فساد در واگذاری برخی از موقعیت‌ها، امکانات و سوءاستفاده از بیت‌المال و حقوق شهروندان را به عنوان یکی از مهمترین چالش‌های مربوط به اقتصاد و معیشت شهری شناسایی کرده است، تصریح کرد: این شورا وعده شفافیت، مبارزه با فساد، ارتقاء سلامت اداری و شهرداری شیشه‌ای را به مردم داده است. وعده‌هایی که با اقبال و انتخاب مردم مواجه شد و امروز ما به عنوان منتخبان مردم باید در راستای اجرا و تحقق آنها گام برداریم.

وی با بیان اینکه سابقه ذهنی ایرانیان از ولدیه، نظمیه و عدلیه تصویری آغشته به فساد دارد، اظهار داشت: در نتیجه مردم به شهرداری‌ها به عنوان یکی از سازمانهای آلوده به فساد می‌نگرند که البته این فساد ناشی از شرایط شهرداری و تماس مستقیم آن با مردم و سلیقه‌های مختلف است؛ وقتی شهروندی می‌بیند که شهرداری برای کسب درآمد به یک برج به رغم تخلفات گسترده اجازه ساخت و ساز می‌دهد اما در برابر یک ملک در بافت فرسوده امکان استفاده از مازاد طبقه را نمی‌دهد دیگر نمی‌توان از شهروندان انتظار داشت که شهرداری را یک سازمان قانون‌محور و ضدفساد بنامند. شهروندان با این تناقضات و پارادوکس‌های رفتاری از شهرداری و در مواجه با تخلفات می‌بینند به این نتیجه می‌رسند که ظاهرا شهرداری به صورت قانونی در تخلفات شریک است؛ تخلفاتی که نه تنها شائبه فساد دارند، بلکه عین فساد هستند.

فراهانی در ادامه گفت: ما باید دست یاری به سوی شهروندان در مبارزه با فساد در شهرداری دراز کنیم.

وی با اشاره به اقداماتی که در شورای پنجم در مسیر مقابله با فساد انجام شده اشاره کرد و گفت: انتخاب حسابرسان منتخب شورا، ارزیابی صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای ذیحساب و قائم‌مقام ذیحساب، بررسی کارشناسی و تعیین تکالیف در برخورد با تخلفات براساس گزارش حسابرسی صورت‌های مالی سال 93 شهرداری تهران، تصویب تکلیف قانونی برای شهرداری تهران در ماده 7 برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران از جمله موارد است.

وی ادامه داد: در تبصره ذیل این ماده شهرداری تهران موظف است در شش ماهه اول این برنامه نسبت به تضمین شیوه‌نامه‌های لازم جهت ارتقاء سلامت اداری و مقابله با فساد اقدام کرده و آن را به تصویب شورای شهر برساند که متاسفانه شهرداری در اجرای آن تعلل و تاخیر داشته است.

فراهانی ادامه داد: در راستای کمک گرفتن از مردم و مشارکت آنها در مبارزه با فساد در آذر ماه سال گذشته طرح الزام شهرداری تهران به تکمیل و اصلاح فرایند دریافت و رسیدگی به گزارشات شهروندان درباره فساد و تشویق گزارشگران تخلفات در شهرداری تهران را تقدیم هیات رئیسه کردیم که امیدواریم در دستور کار قرار گیرد و با تصویب شورا زمینه استفاده هرچه بیشتر از توان و ظرفیت مردم برای حل مشکلات در مبارزه با فساد در شهرداری تهران فراهم گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز