خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ایلنا:

تولید «پانسمان میپلکس» در کشور ممکن است، اما نیاز به توجیه اقتصادی دارد/ توقف همکاری بسیاری از شرکت‌های خارجی با ایران به دلیل فشارهای دولت آمریکا

asdasd
کد خبر : ۸۳۴۵۴۸

رئیس سازمان غذا و دارو در واکنش به چرایی عدم تولید پانسمان حیاتی بیماران ای‌بی در کشور گفت: تولید برخی از داروها برای ما صرفه اقتصادی ندارد؛ یعنی تولید آنها با توجه به میزان تقاضایشان در بازار و هزینه‌‌های مورد نیاز، از لحاظ اقتصادی غیرمنطقی است.

«محمدرضا شانه‌ساز» رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که آیا امکان تولید پانسمان میپلکس در کشور وجود دارد؟ گفت: کلیتی که باید به آن اشاره ‌کنم،  دانش بالای دانشمندان ایرانی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است. ما در این حوزه‌ها از پشتوانه علمی بسیار بالائی برخوردار هستیم و این پشتوانه به ما امکان می‌دهد، هر دارو و تجهیزات مورد نیاز را ظرفِ دو سال تولید کنیم.

تولید برخی داروها با توجه به تقاضای کم آنها منطقی نیست

شانه‌ساز در پاسخ به این پرسش که با توجه به دانش بالای دانشمندان ایرانی چرا برای تولید این پانسمان‌ها اقدام نمی‌شود؟ بیان کرد: اگر ما به تولید برخی داروها یا تجهیزات پزشکی اقدام نمی‌کنیم، دلایل مشخصی دارد. برخی داروها جدید هستند و مطالعه و تولید این دسته از داروها  نیازمند زمان است و نکته دیگر اینکه تولید برخی از داروها برای ما صرفه اقتصادی ندارد؛ یعنی تولید آنها با توجه به میزان تقاضایشان در بازار و هزینه‌ای که لازم است، از لحاظ اقتصادی غیرمنطقی است.

شانه‌ساز گفت: الحمدلله بعد از پیروزی انقلاب، پشتوانه‌های بسیار ارزشمندی در حوزه علوم پزشکی در کشور به دست آمد. آنچه در دوران دانشجوئی ما آرزو بود، امروز به تولیدات روزمره جوانان ما تبدیل شده است و از این بابت ما به هیچ‌وجه نگران نیستیم. 

تامین نقدینگی شرکت‌های داروسازی چالشی جدی است

 شانه‌ساز در ارتباط با انتقاد برخی از بیماران خاص درباره وجود سوء مدیریت در توزیع داروهای تولید داخل در کشور گفت: بحث تامین نقدینگی شرکت‌های داروسازی و توزیع دارو یک چالش جدی است. باید به این مورد توجه بیشتری شود. ما مدت‌ها است که اعلام کرده‌ایم، اگر نقدینگی به شرکت‌های داروئی نرسد، توان آنها برای تامین نیاز بازار محدود است و این واقعیتی است که وجود دارد. البته برنامه‌هایی در راستای رفع مشکلات اجرا شده است.

وی در ادامه افزود: امروز وزارت بهداشت، بیش از تهیه ارز برای داروهای خارجی، اهتمام می‌ورزد تا نقدینگی شرکت‌های داروسازی تامین شود. البته باید سازمان‌های بیمه‌ای نیز در این راستا همکاری کنند.

فشارهای آمریکا باعث توقف همکاری بسیاری از شرکت‌های خارجی با ایران شده است

شانه‌ساز در ارتباط با تحریم‌ها دولت آمریکا و با تاکید بر دروغگویی مقامات آمریکائی درباره عدم تحریم‌های دارویی گفت: این تحریم‌ نشانه رفتار غیرانسانی، زشت و ناپسند مقامات آمریکائی است. بسیاری از شرکت‌ها که سال‌ها با ما در حوزه پزشکی کار می‌کردند، به دلیل فشارهای دولت آمریکا همکاری خود را با ما متوقف کرده‌اند.  

رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه ما دارو و تجهیزات مورد نیاز کشور را تامین می‌کنیم، گفت: تمام برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته است و برای هر کمبودی جایگزین مناسب تهیه شده است.

وی در واکنش به خبر فوت ۱۵ بیمار ای‌بی به علت تحریم پانسمان میپلکس که هفته گذشته مدیر عامل خانه ای‌بی از آن خبر داده بود، اظهار کرد: اینکه می‌گویند چند بیمار فوت کرده‌اند، از نظر ما اطلاعات درستی نیست. ما نمی‌توانیم چنین گزارشی را تایید کنیم. باید از خود ایشان پرسید که از چه منبعی این اطلاعات را ارائه کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز