خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ایران برای استفاده از اساتید خارجی برنامه مدونی ندارد/ نخبه پروری صرف، ما را به جایی نمی‌رساند

asdasd
کد خبر : ۸۳۳۲۵۷

معاون پژوهشی و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: ما تنها با نخبه پروری به جایی نمی‌‎رسیم، نخبه پروری رویکردی مثل تعدد مدارس است که ما با آن موافق نیستیم.

«اکرم قدیمی» معاون پژوهشی و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره اینکه بحث تبادل دانشجو و استاد در کشور ما با سایر کشورها با توجه به تحریم ها چقدر محقق می‌شود و چقدر امکان آموزش‌های کوتاه مدت اساتید برجسته در ایران وجود دارد؟ گفت: برای این کار نهادهایی مثل مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی در فعال هستند به این صورت که بسته‌های حمایتی را برای ایرانیان مقیم خارج از کشور در قالب فرصت مطالعاتی پسادکتری، کارگاه و سخنرانی و... ایجاد کرده‌اند.

وی ادامه داد: برای مواردی که قرار است از کشورهای دیگر افرادی به ایران جذب یا دعوت کنیم؛ متاسفانه برنامه و سیاستگذاری به صورت مشخص نداریم. در واقع اینگونه ارتباطات به صورت مقطعی هستند به عنوان مثال این روزها مراسم جایزه مصطفی در حال برگزاری است و حدود 100 نفر مهمان خارجی آمدند، اما این مهمانان فقط برای این جشنواره به ایران آمده‌اند، بنابراین می‎توانیم بگوییم که این اقدمات هدفمند نیست.

معاون پژوهشی و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور توضیح داد: ما در این زمینه نیازمند یک سیاستگذاری و برنامه ریزی دقیق هستیم تا بتوانیم از اساتید خارجی در ایران استفاده کنیم. ما در مرکز خودمان با دفتر همکاری‌های وزارت علوم همکاری می‌کنیم تا شیوه‌نامه‌ای برای تعاملات بین المللی تدوین شود، اما لازم است که جزئیات آن را از بخش‌های بین المللی وزارت علوم جویا شد.

قدیمی بیان کرد:‌ در بعضی موارد مشکلاتی با توجه به وضعیت موجود وجود دارد که مربوط به تحریم‌ها می‌شود. به عنوان مثال زمانی که اساتید خارجی می‌خواهند با پاسپورت وارد ایران شوند این کمک برای آنها وجود دارد که مُهر ورود به ایران در گذرنامه آنها نخورد تا بعدها برای ورود به کشورهای دیگر مشکلی نداشته باشند.

معاون پژوهشی و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی گفت: به طور کل دانشکده‌های ما بعضا میزبان اساتید از کشورهای دیگر بر حسب موضوع و ضرورت هستند. در خرداد ماه یک نشست سیاستگذاری ترویج علم و فناوری داشتیم که بیش از 20 کشور جنبش غیرمتعهد در آن شرکت کردند و به ایران آمدند.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه های در نظر گرفته شده برای جذب نخبگان گفت: من فکر می‌کنم ما در جامعه‌مان به اندازه کافی نهادهایی مثل بنیان ملی نخبگان داریم که از نخبگان حمایت کند، اما واقعا تعریفمان از نخبه چیست؟ به نظرم به جای اینکه روی عده خاصی تمرکز کنیم باید جامعه هدفمان عموم مردم باشند. ما زمانی موفق خواهیم شد که کل جامعه را رشد دهیم. ما تنها با نخبه پروری به جایی نمی‌‎رسیم نخبه پروری رویکردی مثل تعدد مدارس است که ما با آن موافق نیستیم. باید شرایط برابری به وجود بیاید و عدالت آموزشی ایجاد شود.

قدیمی تاکید کرد: باید کل جامعه درگیر این موضوع شود، علم تنها راهی است که می‌توان توسط آن همه افراد جامعه را درگیر کرد. اگر آگاهی و خردورزی در جامعه رواج پیدا کند، مطمئنا در عرض مدت کوتاهی به نتایج مطلوبی خواهیم رسید. مشکل ما این است که می‌خواهیم الگوهایی از کشورهای دیگر را وارد کنیم در حالی که باید دید کشورمان به چه چیزی نیاز دارد و از الگوهای بومی و ظرفیت‌های کشور خودمان استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که علم باز برای گسترش آگاهی، نیازمند استفاده از ظرفیت‌های مجازی است؛ این امکان که دانشجویان ما به صورت زنده در کلاس درس اساتید برتر جهان بنشینند چقدر  میسر است؟ گفت: نمی دانم این روند الان انجام می‌شود یا نه، اما وجود آن غیرممکن نیست. به طور مثال الان بسیاری از پایان نامه‌ها توسط برنامه اسکایپ دفاع می‌شوند و داور نیز قضاوت را انجام می‌دهد.در حال حاضر در دنیای ما همه چیز با هم ارتباط دارند و در فضای مجازی هم گریزی از آن نیست. فضای مجازی می‌تواند ارتباطات گسترده ایجاد کند، اما می‌تواند موجب به وجود آمدن شبه علم نیز بشود. علم باز فضای خیلی گسترده‌ای دارد که یکی از ویژگی آن دسترسی به اطلاعات آزاد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز