خبرگزاری کار ایران

پیروز حناچی:

شهرداری‌های ما دستگاه‌های درآمد-هزینه‌ای هستند/به اهداف سند چشم‌انداز پایبند نبودیم

asdasd
کد خبر : ۸۳۲۸۵۵

شهردار تهران در مراسم بزرگداشت ملی روز جهانی شهرسازی بر اهمیت تصویب لوایح منابع مالی پایدار و مالیات بر ارزش افزوده در راستای تلاش‌های نظام مدیریت شهری تأکید کرد.

به گزارش ایلنا، پیروز حناچی که عصر امروز یکشنبه با حضور در ایوان شمس در مراسم بزرگداشت ملی روز جهانی شهرسازی شرکت کرد، با اشاره به قانون برنامه چهارم توسعه کشور گفت: بندهای خوبی در آن سند نوشته شد که تعدادی از آنها هم به اجرا درآمده است. به عنوان مثال تا قبل از آن حمل‌ونقل اتوبوسی کشور در اختیار شرکت‌های واحد بود اما الان ۶٠ درصد اتوبوسرانی تهران به تعاونی‌ها و بخش خصوصی وابسته است. ای کاش سند چشم‌انداز و برنامه‌های پنجم و ششم هم در همان مسیر ادامه پیدا می‌کردند.

شهردار تهران افزود: اگر بپرسند مقصد این اتوبوسی که همه سوار آن هستیم کجاست، احتمالا نمی‌توان با دقت و روشنی به آن پاسخ داد. واقعیت این است که ما به اهداف سند چشم‌انداز آن‌طور که باید پایبند نبودیم.

حناچی گفت: امروز از نظر حرفه‌ای روز خوبی است چراکه دوفوریت لایحه منابع مالی پایدار که هم اکنون در مجلس است، رإی آورد. ضمانت اجرایی تمام برنامه‌ها درباره تراکم‌فروشی، شهرفروشی و...به این لایحه بستگی مستقیم دارد. اگر ما بهترین طرح‌های شهرسازی و چشم‌انداز را تهیه کنیم اما تکلیف شهرداری‌هایمان روشن نباشد که از طریق چه منابعی باید اداره شوند، نمی‌توانیم به اهداف‌مان برسیم. واقعیت این است که شهرداری‌های ما عملا دستگاه‌های درآمد-هزینه‌ای هستند؛ درست است که کمی از کمک دولت استفاده می‌کنند، اما مابقی را خودشان باید تأمین کنند.

شهردار تهران اضافه کرد: اگر هزینه‌های جاری داشته باشیم و همزمان آمال و آرزوهای بزرگ نیز در سر بپرورانیم، حتما شرایط ناپایدار به وجود می‌آید.

حناچی تاکید کرد: اگر ما بتوانیم هزینه‌های اداره شهر را از طرق درست و اصولی تامین کنیم، مقدمه حقوق شهرسازی محقق می‌شود. علاوه بر این، لایحه مالیات بر ارزش افزوده نیز در مجلس مطرح است. این دو لایحه ضمانت اجرای مأموریت‌های نظام مدیریت شهری است. امیدوارم این لوایح با همین جدیتی که تعقیب می‌شد، به نتیجه نیز برسند. وقتی طرحی که اعلام وصول شده مجدد به رأی گذاشته می‌شود و دوفوریت آن به تصویب می‌رسد، یعنی تعداد زیادی از نمایندگان مجلس درمورد آن حساسیت بالایی دارند.

وی در پایان گفت: بسیاری از نقشه راه زندگی آینده ما در ادبیات و فرهنگ ماست. اگر ادعا می‌کنیم کشور تاریخی هستیم و سهم زیادی در ایجاد تمدن جهانی داریم، که هستیم و داریم، باید رد و اثر آن را در این فرهنگ و ادبیات جستجو کنیم. فرازونشیب‌های مسیر رشد ما در جای‌جای ادبیات‌مان وجود دارد. به‌عنوان مثال ما ٧٠٠ سال است به‌طور روزانه از خرد، حکمت و ادبیات سعدی استفاده می‌کنیم. ما هم باید به گونه‌ای کار کنیم که در آینده از ما به خوبی یاد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز