خبرگزاری کار ایران

انتقاد وزیر بهداشت از بی‌توجهی به حوزه اقتصاد سلامت

asdasd
کد خبر : ۸۳۰۳۴۲

وزیر بهداشت، درمان و‌ آموزش پزشکی گفت: 3 درصد داروی وارداتی 1700 میلیون دلار هزینه داشته است، در حالی که هزینه 97 درصد داروی تولید داخل تنها 600 میلیون دلار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید نمکی (وزیر بهداشت، درمان و‌ آموزش پزشکی) در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت و رونمایی از طرح پوشش اجباری بیمه 13 آبان 98 در محل سالن همایش‌های صدا و سیما گفت:‌ دستاوردهای حوزه سلامت در مقایسه با دیگر دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران برتری چشمگیری داشته است. ما یکی از کارآمدترین زیرساخت‌های درمانی را ایجاد کردیم و همچنین تلاش‌های کارآمدی برای پوشش همگانی انجام دادیم.

نمکی گفت: به جرات می‌توانیم بگوییم دوره ریاست جمهوری آقای روحانی از دوره‌های طلایی جمهوری اسلامی بوده است چرا که ایشان توجه خاصی به نظام درمانی کشور داشتند. طرح تحول نظام سلامت در توسعه زیرساخت‌های درمانی کشور بسیار کارآمد بود. رسیدگی به بیماران خاص، دسترسی بیماران در مناطق محروم در این دولت انجام شد. اگ چه نقاط ضعفی وجود دارد ولی خدمات بسیار کارآمد است.

وی در ادامه افزود: اتفاقی که امروز به عنوان یک گام موثر افتاده است استفاده از ظرفیت بند الف قانون 70 است. این قانون پوشش همگانی اجباری بیمه را دستور می‌دهد. بسیاری از کشورها با اجباری کردن بیمه همگانی و دریافت حق بیمه از توانمندان به نفع مستضعفان موفقیت‌های چشمگیری کسب کرده‌اند بنا بر این توجه به تجربیات جهانی، ما خواهیم توانست هشت میلیون نفر از جاماندگان بیمه‌ای را به بیمه اضافه کنیم.

نمکی در ادامه بیان کرد: اما باید چگونگی عملکردمان را بررسی کنیم باید بررسی کنیم تا زیر هزینه‌های سنگین نرویم علیرغم تمام دستاوردهای طلایی سلامت، نپرداختن به حوزه اقتصاد سلامت بسیار مورد نقد است. اولین گام تهیه سامانه الکترونیک پرونده سلامت بود که در این راستا انجام دادیم. این سامانه الکترونیک امکان ریل‌گذاری برای اقتصاد سلامت را ایجاد می‌کند و همچنین تهیه گایدلاین‌های موثر را فراهم می‌کند برخی از دوستان به ما وعده سه یا چهار سال را می‌دادند اما ما توانستیم طی سه ماه این کار را انجام دهیم. بنابراین در حوزه اقتصاد سلامت تصمیمات درستی گرفته خواهد شد و برنامه‌ریزی‌های مهم ممکن می‌شود.

وی افزود: می‌توانیم اقدامات اصلی را برنامه‌ریزی کنیم و از هزینه‌های غیرضروری جلوگیری کنیم. باید توجه کرد در هیچ جای دنیا یک نفر نمی‌تواند هر زمان که دلخواهش است به آزمایش و سونوگرافی دسترسی داشته باشد.

نمکی گفت: بحث دیگر بررسی هر خدمت و هزینه آن در نظام سلامت کشور است  ما 600 مورد را در نظام سلامت مشخص کرده ایم و گایدلاین‌های این خدمات تضمین شده است.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: مساله بعدی پرهزینه در حوزه سلامت کشور دارو است. ما باید با تولید داخل این مشکل را حل کنیم سه درصد داروی وارداتی 1700 میلیون دلار هزینه داشته است در حالی که 97 درصد داروها که در داخل تولید می‌شوند 600 میلیون دلار هزینه داشته است.

نمکی در پایان گفت:‌ خبر خوش من برای مردم این است که حتی با این شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌های شدید قول می‌دهم که در یک سال آینده هیچ شرکت داروسازی نباشد که خط تولید آن بخوابد یا یک عمل جراحی به خاطر نبود دارو یا تجهیزات پزشکی معطل بماند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز