خبرگزاری کار ایران

رئیس کارگروه خانواده معاونت زنان:

ترویج‌کنندگان چندهمسری دنبال تیشه‌زدن به ریشه خانواده‌ها هستند/ فرهنگ‌های نامتعارف در جامعه ایرانی به هیچ‌عنوان قابل پذیرش نیست

asdasd
کد خبر : ۸۳۰۳۳۶

رئیس کارگروه خانواده در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: افرادی که چندهمسری را تبلیغ می‌کنند، تیشه به ریشه خانواده در ایران می‌زنند، آنها باید به این موضوع توجه داشته باشند که این مقوله در فرهنگ ما قابل قبول نبوده، نیست و نخواهد بود.

«عالیه شکربیگی» رئیس کارگروه خانواده در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره ترویج چند همسری و برگزاری کارگاه‌هایی در این خصوص گفت: ما در جامعه تنها با یک نگرش مواجه نیستیم و برای هر موضوعی چندگانگی وجود دارد و شاهد تصمیم‌گیری واحدی نیستیم. در مسئله‌ای مانند چندهمسری هم طبیعی است، نگرش‌های متفاوتی وجود داشته باشد. البته چندهمسری برگرفته از فرهنگ مردم ایران نیست و از فرهنگ اعراب گرفته شده است.

وی ادامه داد: در کشورهای عربی مانند عربستان می‌بینیم که هر یک از مردان دارای ۳ الی ۴ همسر هستند و زنان نیز در کنار هم مسالمت‌آمیز زندگی می‌کنند و این موضوع در عرف جامعه آنان پذیرفته شده است، اما موضوع چندهمسری در فرهنگ، عرف و قانون جامعه ما تعریف نشده است. بحثی هم تحت عنوان ازدواج موقت وجود دارد که آقایان بنا به دلایلی می‌توانند، اقدام به ازدواج موقت کنند، اگرچه درباره این موضوع هم اما و اگرهای بسیاری وجود دارد و به راحتی قانون و عرف جامعه اجازه ازدواج موقت نمی‌دهد.

چند همسری به هیچ عنوان در فرهنگ و جامعه ما قابل تعریف نیست

رئیس کارگروه خانواده در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به چندهمسری در برخی خرده فرهنگ‌ها در کشور تصریح کرد: شاید در قومیت‌های مختلف مواردی را مشاهده کنیم که فردی دارای چند همسر باشد و این همسران نیز در کنار یکدیگر زندگی کنند به ویژه در استان‌های مرزی ممکن است چنین رفتاری دیده شود، اما هیچ‌گاه چندهمسری به عنوان یک رفتار مطلوب اجتماعی در فرهنگ و جامعه ما قابل تعریف نیست.

شکربیگی با اشاره به برگزاری ورکشاپ، کلاس‌های آموزشی و همچنین تبلیغات و پخش برنامه‌هایی از طریق رسانه ملی در خصوص چندهمسری، خاطرنشان کرد: اگرچه ممکن است، در جامعه ما نگرش‌ها و ایده‌ئولوژی‌هایی وجود داشته باشد که بخواهند بحث چندهمسری را به عنوان یک فرهنگ در جامعه ایران بقبولانند و در این زمینه تبلیغات گسترده انجام داده و ورکشاپ برگزار کنند تا این موضوع را برای زنان ایرانی قابل قبول کنند، اما همانطور که گفتم چندهمسری فرهنگ غالب و پذیرفته شده کشور ما نیست.  

چندهمسری باعث ایجاد تنش در خانواده می‌شود

وی همچنین با اشاره به تبلیغات چندهمسری در بین جوانان گفت: جوان ما برخاسته از فرهنگ ایرانی هستند. خانواده ایرانی دارای خاستگاه‌ها و بسترهای مختلف فکری است و به عبارت دیگر خانواده‌ها دارای ایده‌ئولوژی‌های مختلفی هستند و به همین دلیل ممکن است درصد اندکی از خانواده‌ها هم جوانان و دخترانی را تربیت کنند که این فرهنگ چند همسری را از همان دوران کودکی بپذیرند، اما ما از اکثریت مردم ایران صحبت می‌کنیم که فرهنگ چندهمسری را نمی‌پذیرند و  خواهان آن نخواهند بود.

رئیس کارگروه خانواده در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: وقتی یک دختر در خانواده فرهنگ غیرمتعارف چندهمسری را آموزش ندیده است، چگونه می‌خواهیم با برگزاری چند جلسه ورکشاپ و پخش چند فیلم و سریال از تلویزیون برای او فضایی را آماده کنیم تا همزاد پنداری کرده و زیر بار مسئله چند همسری برود. معتقدم در چنین حالتی یک حالت تضاد و تنش بین خانواده، جامعه و رسانه ایجاد خواهد شد که منجر به تنش و اختلاف در خانواده می‌شود.

طرح موضوع چندهمسری در جامعه ایرانی "آب در هاون کوبیدن" است

شکربیگی با تاکید براینکه موضوع چندهمسری قطعا در خانواده منجر به خشونت و جدال خواهد شد، تصریح کرد: به طور حتم چندهمسری منجر به یک نوع شکل‌گیری خشونت علیه زنان در خانواده و همچنین علیه تمام اعضای خانواده خواهد شد، چراکه وقتی مردی در یک خانواده قصد دارد، براساس نیاز، فرهنگ و ... همسر دیگری اختیار کند، انتخاب همسر دوم اگر موافق با نظر دیگر اعضای خانواده نباشد، قطعا خانواده را دچار تنش، از هم گسیختگی و بحران می‌کند. در واقع موضوع چندهمسری به یک بحران علیه نظام خانواده تبدیل خواهد شد و افرادی که این موضوع را تبلیغ می‌کنند، تیشه به ریشه خانواده در ایران می‌زنند، آنها باید به این موضوع توجه داشته باشند که چند همسری در فرهنگ ما قابل قبول نبوده، نیست و نخواهد بود.

وی با تاکید براینکه طرح موضوعات چندهمسری از سوی برخی افراد در جامعه ما آب در هاون کوبیدن است، گفت: خانواده ایرانی دارای ایدئولوژی و جهت‌گیری‌های خاص خود است و این افراد نمی‌توانند یک شبه راهی را که خانواده ایرانی در قرون متمادی طی کرده است، برهم زده و با برگزاری ورکشاپ و کلاس‌های آموزشی فرهنگ چند همسری را در جامعه ما غالب کنند.

چندهمسری بحران ازدواج در کشور را حل نمی‌کند

رئیس کارگروه خانواده در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا چندهمسری باعث رفع بحران ازدواج در ایران خواهد شد، تصریح کرد: معتقدم چندهمسری نه تنها نمی‌تواند، بحران ازدواج در ایران را حل کند، بلکه نهاد خانواده را با مشکل و تهدید مواجه خواهد کرد، از طرفی آیا یک جوان توانایی ایجاد امکانات لازم مطابق رسم و رسومات برای تشکیل خانواده در ایران را دارد که او را به چندهمسری تشویق می‌کنند؟ بنابراین باز هم تاکید می‌کنم، کارکرد این تفکر باعث بوجود آمدن تنش، از هم گسیختگی، ایجاد خشونت علیه نهاد خانواده، زنان و فرزندان در خانواده ایرانی خواهد بود.

شکربیگی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که آیا آنطور که تبلیغ می‌شود، موضوع چندهمسری می‌تواند جایگزینی برای دوستی‌های اجتماعی شود، خاطرنشان کرد: در جامعه امروز ما با مسائلی مواجه هستیم که مردان به طور غیررسمی علاوه بر همسران خود دارای دوستانی هستند که تحت عنوان دوست اجتماعی از آن یاد می‌کنند و فضای مجازی نیز در این موضوع به آنها کمک کرده است و در مواردی نیز ما شاهد هستیم که این دوستی‌های اجتماعی منجر به از هم گسستگی خانواده و ارتباطات عاطفی و انسانی در خانواده‌ها نیز شده است.

وی ادامه داد: بنابراین ما در جامعه امروز با فرهنگ‌های نوظهور مواجه هستیم، یعنی فرهنگ‌هایی که در طول زمان به عنوان رفتار و عادت‌واره در مردم خلق می‌شود و کم کم درونی شده و در برخی فضاها بازتولید می‌شود مانند دوستی‌های اجتماعی، البته این موضوع به مسئله چند همسری ارتباطی ندارد و اگر بخواهیم چندهمسری را به جای دوستی‌های اجتماعی قالب کنیم، باید بدانیم که اکثریت جامعه و خانواده‌های ایرانی باز هم زیر بار این تفکر نخواهد رفت. افراد در فضای مجازی و حقیقی، خانواده و اجتماع برای خود حقوقی را قائل می‌شوند و این حق را مسلم می‌دانند که به انسان‌ها نگاه انسانی داشته باشند و در این راستا در دوستی‌های اجتماعی شاهد شکل‌گیری نوعی فردیت هستیم. در حقیقت در دوستی‌های اجتماعی اینگونه نیست که اگر زن و مرد باهم ارتباط داشته باشند، حتما این رابطه به ناکجا آباد خواهد رسید و اغلب افرادی که با جنس مخالف دوستی اجتماعی برقرار کرده‌اند، معتقدند که نگاه انسانی به یکدیگر دارند، حال اینکه این نگاه چقدر در جامعه ما نهادینه شده است، مسئله دیگری است که نیاز به پژوهش دارد. شکل‌گیری نگاه انسانی و حق شهروندی باید در جامعه ما درونی شود و این موضوع ربطی به چند همسری ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز