خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

نیازی به جدایی ری از تهران نیست/ ایجاد حوضچه برای جلوگیری از سیلاب در پایتخت/جابجایی ۷ منزل مسکونی در مسیر رودخانه

asdasd
کد خبر : ۸۳۰۰۹۸

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران از ایجاد حوضچه برای جلوگیری از سیلاب در پایتخت خبر داد.

«محمد تقی‌زاده» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها و موضوع روان‌آب‌ها در پایین‌دست گفت: با توجه به شیب و توپوگرافی شهر تهران اختلاف سطح زیادی بین شمالی‌ترین و جنوبی‌ترین نقطه استان وجود دارد. و بدیهی است؛ شیب تندی که در مسیر سیلاب از شمالی‌ترین نقطه استان یعنی شمیرانات تا جنوبی‌ترین نقطه استان وجود دارد یک سری مشکلات طبیعی را ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از راهکارها برای جلوگیری از این مشکلات ایجاد حوضچه‌های آرامبخشی است که باید در مسیر راه احداث شود و توسط این حوضچه‌ها بخشی از سرعت آب‌های سطحی و روان‌آب‌ها گرفته شود و با شدت کمتری به نقاط پایینی سرازیر شود به طور مثال در برخی از روددره‌ها مانند کن حدفاصل مناطق ۲۲ و ۵ در بالای بزرگراه همت حوضچه آرامش ایجاد شده است و این حوضچه‌ها بسیار موثر بوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه‌هایی که در بلندمدت دنبال خواهیم کرد، طراحی کانال‌هایی است که بتوانیم از طریق آن آب‌ها را به مناطقی در دشت‌های تهران هدایت کنیم. یکی از عارضه‌های جدی که در استان با آن مواجه هستیم فرونشست زمین است و یکی از راهکارهای مقابله این است که بتوانیم از طریق کانال‌ها، سفره‌های آب‌های زیرزمینی را تغذیه کنیم.

تقی‌زاده با اشاره به ساخت و ساز‌های غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها گفت: دستگاه‌ها باید وظیفه ذاتی خود را انجام دهند و با ساخت و ساز غیرمجاز مقابله کنند. در شهر قرچک ورامین ۷ مسکن که متعلق به اقشار ضعیف جامعه هم بود در مسیر رودخانه به صورت غیرمجاز واقع شده بود و مقرر شد در مسکن مهر در همان منطقه به این افراد منازلی داده شود و منازلی که در بستر رودخانه ساخته شده بود تخریب شود. البته ما تکلیف قانونی در برابر این افراد نداریم، اما ما ملاحظاتی را با توجه به شرایط اجتماعی، اقتصادی و ... در نظر می‌گیریم.

وی ادامه داد: در برخی موارد نیز با انجام اقدامات قانونی کار قلع و قمع منازلی که در بستر رودخانه قرار گرفته‌اند، انجام شود و براساس قانون توزیع عادلانه آب، هیچ استثنایی در این خصوص وجود ندارد و در مناطقی مانند جاجرود و شمیرانات اقداماتی در این خصوص انجام شده است و قطعا با دیگر ساخت‌ و ساز‌های غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه برخورد خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران در پاسخ به این سوال که برخی از دستگاه‌ها مانند راهور و یا آب‌منطقه‌ای نقاطی را به عنوان نقاط حادثه‌خیز در سیلاب و تصادفات اعلام می‌کنند، اما شهرداری تلاشی برای اصلاح آنها نمی‌کند، آیا استانداری تهران در این خصوص ورود خواهد کرد، گفت: در این مدت اخیر از سوی دستگاه‌هایی مانند راهور و آب‌منطقه‌ای لیستی از مناطق حادثه‌خیز مشاهده نکردیم، استاندار نیز اخیرا به این دستگاه‌ها اعلام کرده است تا اگر نقاط حادثه‌خیز را احصاء کرده‌اند، لیست آن را برای ما ارسال کنند و چنانچه این نقاط برای ما ارسال شود. ما به سرعت شهرداری را مکلف خواهیم کرد تا نسبت به رفع این موارد اقدامات لازم را انجام دهد.

تقی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به درخواست برخی از اعضای شورای شهر مبنی بر جداشدن ری از تهران گفت: ما در کارگروه پسماند استان درخصوص آرادکوه به طور مفصل مباحثی را مطرح کردیم و شهرداری تهران را مکلف کردیم تا ظرف ۶ ماه آینده مطالعات خود را در خصوص آرادکوه انجام داده و به ما اعلام کنند. شهرداری تهران باید نسبت به ساماندهی آرادکوه و مسائل و مشکلات آن راهکاری را ارائه کنند تا مشکلات مردم در این منطقه کمتر شود. معتقدم مشکلات مردم شهر ری در خصوص آرادکوه با ارائه راهکارها از سوی شهرداری برطرف خواهد شد و برای حل این مشکل نیازی به جدا شدن ری از تهران نیست.

وی درباره تغییر وضعیت روستاشهرها به شهر در استان تهران گفت: سیاست ما تکثر شهرها نیست و تکثر شهرها می‌تواند تنوع مدیریتی ایجاد کند که گاهی در هماهنگی، با مشکلاتی همراه است البته مشکل به مفهوم مدیریتی در حیث ارائه خدمات یکپارچه است. البته اگر براساس قانون شرایط شهر شدن را داشته باشد، باید مراحل لازم را طی کنند و اقدامات لازم برای شروع به کار مدیریت شهری در آنجا قطعا اتفاق خواهد افتاد. تلاش ما این است که از جزیره جزیره کردن جلوگیری کنیم، اما چنانچه شهری براساس مصوبه هیات وزیران امکان شهر شدن را داشته باشد، قطعا شهرداری در آنجا دایر خواهد شد. یک الی دو مورد البته در تهران بیشتر نداشته‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز