خبرگزاری کار ایران

بروکراسی مانع رسیدن به شهر هوشمند است

asdasd
کد خبر : ۸۲۹۳۴۶

نشست تخصصی شهر هوشمند چهارمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید ستار هاشمی، معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات در نشست ابتدایی چهارمین دوره مراسم جایزه جهانی خشت طلایی، تحت عنوان شهرهای هوشمند، اظهار داشت: یکی از مهمترین اتفاقات در بحث شهر هوشمند نیاز به گفتمان و ادبیات مشترک است و اگر شکل نگیرد همگرایی کم می شود.

وی ادامه داد: بحث ترافیک و آلودگی های زیست محیطی یکی از ضرورت های کلی است که به عنوان یک محرک اشتغال می تواند در نظر گرفته شود و هم بخش خصوصی و هم حاکمیت باید نگاه ویژه ای به این بخش داشته باشند.

هاشمی افزود: حتی شهر هوشمند باید به گونه ای باشد که شهروندان نتیجه آن را به صورت ملموس درک کنند.نگاه به شهر هوشمند نباید در حرف معطوف شود و باید به برنامه عملیاتی نیز منتج شود.

وی با بیان اینکه شهر هوشمند موفقیت هایی نیز داشته است، تصریح کرد: یک نتیجه موفق از آن تاکسی های اینترنتی است.

هاشمی افزود: اما مشکل ما کجاست که به مطلوب نمی رسیم؟اگر گمان کنیم فناوری مشکل است نگاه کارشناسی نیست، یکی از مباحث بسیاری کلیدی و مهم زیرساخت های اداری و حقوقی است و اگر نتوانیم امکان اشتراک گذاری داده ها را ایجاد کنیم، بسیاری از اتفاقاتی که انتظار شکل گیری آن را داریم در مرحله طرح می ماند و به مرحله اجرایی نمی رسد.

وی با تاکید بر اینکه در شکل گیری شهر هوشمند فناوری صرف به تنهایی موفق نخواهد بود، تصریح کرد: نگاه ابزار، نگاه فرایند و نگاه مشارکت باید به صورت همزمان توسعه یابند.

او با بیان اینکه وزارت ارتباطات طرح "ایران هوشمند" را در حال اجرا دارد تصریح کرد: برنامه های هوشمندسازی یک برنامه فرابخشی است و باید همه دستگاه ها و ارگان ها، بخش خصوصی، دولتی و غیردولتی در آن مشارکت داشته باشند تا کار پیش رود.

پس از سخنرانی معاون وزیر ارتباطات، مهمت دومان دبیر کل UCLG MEWA اظهار داشت: در اینجا به عنوان نماینده کشور ترکیه و دبیر کل UCLG MEWA در این نشست حضور دارم. امروزه تمامی شهرها همزمان با افزایش جمعیت مشکلاتی را در خود حمل می کنند که در پی حل این مشکلات هستیم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین رویکردها در شهرها مساله هوشمند سازی شهرها و ساختارهای شهری است و این را به عنوان مهمترین رویکرد در توسعه شهرها در نظر گرفته ایم‌.

مهمت دومان به ابزارهایی که برای هوشمندسازی نیاز است اشاره کرد و گفت: در زمینه هوشمندسازی شهرها باید به مهندسی و برنامه ریزی در دانشگاه ها، شرکت های تکنولوژی، اپراتورهای خدمات تکنولوژیکی ارائه دهند و در سطوح بین المللی نیز باید به شرکت هایی که در حال فعالیت هستند توجه کرد.

وی افزود: امیدواریم با فناوری های جدید، بتوانیم رسیدن به شهر هوشمند را ارتقا دهیم.

در ادامه نشست بهاره آروین رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند تصریح کرد: بحث درباره شهرهای هوشمند گسترده است، اما ضرورت هوشمندسازی در شهرها باعث رونق کسب و کار و خلق ثروت در شهرها می شود. شهرهای هوشمند حکمرانی مبتنی بر داده را تحقق می کنند و فشارهایی برای کسب و کارهای مبتنی بر داده ایجاد می کند که باعث خلق ثروت می شود.

وی ادامه داد: هوشمند سازی باعث افزایش تحقق عدالت در شهر می شود. در بسیاری از مواقع همه شهروندان را در پرداخت هزینه ها یکسان می بینیم که عادلانه نیست و چون ابزار هوشمند را نداریم همه در پرداخت عوارضی که حتی در آن نقشی ندارند سهیم می شوند.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند ادامه داد: هوشمندسازی باعث کاهش موثر هزینه ها در مدیریت شهر می شود. اما به رغم همه این خوبی ها چرا هوشمندسازی محقق نمی شود؟ زیرا در ایران حکمروایی محلی شهری نداریم برای مثال در اکثر شهرهای دنیا، آموزش و پرورش توسط نهادهای محلی اداره می شود، اما در ایران از اختیارات شهرداری ها خارج است و یکپارچگی در مدیریت وجود ندارد.

وی ادامه داد: چالش های به اشتراک گذاری و یکپارچگی داده در ایران بیش از پیش است، در نتیجه وقتی از شهر هوشمند صحبت می کنیم نمی تواند در عمل پیاده شود زیرا از یکپارچگی برخوردار نیست.

آروین در ادامه اظهار داشت: در شورای شهر در حدود ۶ سال پیش مصوبه ای داشتیم که طبق آن باید اطلاعات آب و برق و غیره بین شهرداری، وزارت نیرو و وزارت نفت به اشتراک گذاشته می شد که هنوز و با گذشت حدود ۷ سال این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: وزارت ارتباطات و همه نهادهایی که با مدیریت شهری در اشتراک هستند، باید اطلاعات را با هم به اشتراک بگذارند و وزارت ارتباطات باید نقش تنظیم کنندگی هماهنگی را برای برگزاری نشست هایی برعهده بگیرد.

آروین تصریح کرد: رویکرد امروز جهان حکمروایی مبتنی بر داده باز هستند، بسیاری از سازمان ها از جمله شهرداری تهران داده های عظیمی دارند اما از آن ارزش افزوده خلق نمی کنند.بروکراسی شرایط استفاده از داده های باز را فراهم نکرده‌است و مانع رسیدن به شهر هوشمند شده است و وزارت ارتباطات باید با عنوان یک نهاد بالادست بتواند آن را ایجاد کند.‌

به گزارش ایلنا، چهارمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران به مناسبت روزجهانی شهرها در مرکز همایش های برج میلاد در حال برگزاری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز