خبرگزاری کار ایران

معاون آموزشی وزارت بهداشت:

شبکه‌های ملی تحول آموزش علوم پزشکی به زودی تشکیل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۲۹۱۰۹

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه اساسنامه شبکه های ملی تحول آموزش علوم پزشکی تدوین شده گفت: این شبکه ها به عنوان هسته های علمی در زمینه ماموریت های ویژه واسپاری شده به مناطق آمایشی کشور، بسترهای گردآوری ظرفیت های تمامی نهادهای مرتبط و همچنین ایجاد حافظه سازمانی ارزشمندی در این زمینه ها را فراهم می‌کند.

به گزارش ایلنا، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی هدف از تشکیل مناطق آمایشی کشور را ایجاد هم افزایی در بین دانشگاههای علوم پزشکی و سایر نهادهای علمی مستقر در مناطق آمایشی برای دستیابی به توسعه علمی در منطقه ذکر کرد و گفت: خوشبختانه طی سال های گذشته با تلاش های همکاران محترم در مناطق آمایشی این هدف به خوبی پیگیری شده است. 

لاریجانی با اشاره به اهمیت بحث ماموریت گرا شدن دانشگاهها، اظهار داشت: مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود بر این موضوع تاکید فرمودند و این تکلیف بالادستی در برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و در قالب مناطق آمایشی پیگیری شد. 

وی افزود: بدین منظور اسناد بالادستی کشور رصد و تکالیف مرتبط با حوزه آموزش از این اسناد احصا گردید. سپس طی نشست های کارشناسی و اولویت بندی این تکالیف، طی 2 مرحله حدود 80 ماموریت ویژه به کلان مناطق آمایشی و دانشگاههای علوم پزشکی کشور واسپاری شد. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: این ماموریت ها باتوجه به نیازها و توانمندی های بومی مناطق واسپاری شده و هدف این است که از ظرفیت های بومی برای توسعه شبکه های علمی در علوم بین رشته ای و در نهایت دستیابی به مرجعیت علمی در این حوزه ها بهره برداری شود. 

وی عنوان کرد: خوشبختانه بسیاری از این ماموریت ها به خوبی در کشور در دست پیگیری است و مناطق آمایشی متولی ماموریت با ایجاد شبکه همکاری ملی توانسته اند دستاوردهای مناسبی را در این زمینه فراهم نمایند. 

 لاریجانی با تاکید بر اینکه ماموریت های واسپاری شده به مناطق آمایشی تکالیف ملی حوزه آموزش علوم پزشکی بوده و مناطق آمایشی به عنوان نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئولیت پیگیری این ماموریت ها را در سطح ملی دارند گفت: با اقدامات مناسبی که تاکنون در مناطق آمایشی صورت گرفته لازم است ساز و کاری طراحی شود تا با ساختارمند کردن این شبکه ها، بسترهای ماندگاری و نهادینه کردن این تلاش ها در سطح کشور فراهم شود. 

وی افزود: در این راستا اساسنامه شبکه های ملی تحول آموزش علوم پزشکی در حیطه های اولویت دار ملی و مأموریتهای ویژه کلان مناطق آمایشی تدوین شده و به زودی با ابلاغ این اساسنامه، شبکه های ملی تحول آموزش علوم پزشکی در سطح مناطق آمایشی کشور شکل می گیرند. 

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: این شبکه ها در واقع یک حافظه سازمانی مشترک در خصوص موضوع یا ماموریت خود ایجاد می کنند و هدف این است که این حافظه سازمانی تا سطوح داخلی دانشگاههای علوم پزشکی نظیر دانشکده ها و گروه های آموزشی نیز نفوذ کند و تمامی سوابق مرتبط در سطح ملی را گردآوری نمایند. 

وی افزود: با ایجاد این شبکه، بسترهای همکاری تمامی گروه های علمی و مراکز تحقیقاتی مرتبط با موضوع شبکه  فراهم می شود و انتظار این است که این شبکه ها در کنار دبیرخانه ها و حوزه های معاونت آموزشی وزارت بهداشت فرایندهای مرتبط با نیازسنجی، برنامه ریزی، اجرا، ارزشیابی، اعتباربخشی و بازنگری برنامه های آموزشی و کوریکولوم های آموزشی مرتبط با موضوع شبکه را دنبال نمایند. 

لاریجانی همکاری با وزارت بهداشت برای تعیین اولویت های آموزش، برآورد نیروی انسانی مورد نیاز و گردآوری متون علمی در زمینه موضوع شبکه را از دیگر اهداف تشکیل این شبکه ها ذکر کرد و گفت: بدون شک تربیت اثربخش نیروی انسانی در حوزه ها تخصصی علاوه بر امکانات موجود در دانشگاههای علوم پزشکی مستلزم بهره برداری از سایر زیرساخت های علمی در کشور است و شبکه های ملی تحول آموزش علوم پزشکی می توانند هم افزایی چشمگیری در بین نهادهای علمی کشور برای تربیت نیروی انسانی ایجاد کنند. 

وی با بیان اینکه اساسنامه شبکه های ملی تحول آموزش علوم پزشکی تدوین شده و به زودی با نظر مسئولان حوزه آموزش دانشگاههای علوم پزشکی کشور نهایی می شود، گفت: امیدواریم با ایجاد این شبکه ها بسترهای مدون تر شدن تلاش های همکاران در مناطق آمایشی و دانشگاههای علوم پزشکی فراهم شود و بتوانیم با نهادینه سازی اقدامات صورت گرفته در زمینه ماموریت های ویژه زمینه های حرکت در مسیر مرجعیت علمی در کشور را فراهم کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز