خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش:

«مهارت آموزی» کلید موفقیت مدارس است

asdasd
کد خبر : ۸۲۵۷۵۶

وزیر آموزش و پرورش گفت: مهم‌ترین ماموریت آموزش و پرورش این است که یادگیری را تقویت و ساماندهی کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم بزرگداشت و آیین ملی هفته پیوند اولیا و مربیان  با حضور محسن حاجی میرزایی؛ آموزش و پرورش و حسین خنیفر؛ رییس دانشگاه فرهنگیان صبح امروز در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش در این برنامه اظهار داشت: این اجتماع مبارک و مهمی است به جهت اینکه هیچ اتفاق مهمی در آموزش و پرور نخواهد افتاد مگر اینکه در چنین بخشی و ترکیبی از جمله ترکیب اولیا و مربیان باشد. عمیقا اعتقاد دارم تحقق اهداف آموزش و پرورش در تربیت نسل نو نیازمند همکاری عمیق و گسترده اولیا و آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: این روند اجتماع مبارکی است به جهت اینکه دستاوردهای مهم تعلیم و تربیت در پرتو حضور مشارکت خانواده‌ها میسر خواهد شد. ما هر چقدر قادر باشیم این پیوند و ارتباط را عمیق‌تر بر قرار کنیم برکات بیستری متوجه آموزش و پرورش کشور خواهد شد.

حاجی میرزایی گفت: یادگیری فراگیرترین رفتار انسان‌ها است‌ به همین دلیل در تعبیر حضرت پیامبر (ص) آمده که ز گهواره تا گور دانش بجوی. انسان‌ها در شرایطی به دنیا می‌آیند که هیچی نیستند و به تدریج از مسیر یادگیری تمایزات ایجاد می‌شود. امروزه در سطح جهان تمایزات گسترده‌ای وجود دارد و از این منظر جریان یادگیری اهمیت می‌یابد. اخلال در جریان یادگیری، اختلال در حیات زندگی است. یعنی اگر در جریان زندگی اختلالی به وجود بیاید آثار آن به سادگی قابل جبران نیست. به عنوان مثال اگر اختلالی در نفس کشیدن ایجاد شود توان شخص از دست می‌رود و آسیب زا است، اتفاقا حیات اجتماعی ما نیز اینگونه است یعنی اگر اختلالی در حیات اجتماعی به وجود آید این اختلال در همه بخش‌ها نمود پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین ماموریت آموزش و پرورش این است که یادگیری را تقویت و ساماندهی کند. فرزندان ما دائما در محیط های متنوع قرار می‌گیرند و باید نقش‌های مختلفی را به عنوات یک فرزند، دوست، همکلاسی و شاگرد ایفا کنند و برای ایفای موثر این نقش‌ها نیازمند یادگیری هستند.

وی افزود: تنها فرزندان نیستند که باید بیاموزند بلکه ما نیز باید بیاموزیم. هر لحظه که جریان یادگیری دچار اختلال شود مشکل به وجود می‌آید. وقتی فرزندان ما در حال یاد گیری هستند و ما از یادگیری فاصله گرفتیم فاصله ما میان فرزندانمان افزایش می‌یابد و بعدها این جمع مستعد پذیرش آسیب‌های مختلف است.

حاجی میرزایی بیان کرد: اگر بتوانیم این جمع و این پیوند را منسجم‌تر کنیم قطعا آسیب‌ها کاهش خواهد یافت. ما تاکید کردیم باید پیوند بین مدرسه و خانواده برقرار شود. باید پیوند روحی بین مدرسه و اعضای خانواده برقرار شود. مدرسه‌ای قادر است نقش خود را ایفا کند که سمبل و نمونه عالی این پیوند باشد. مدرسه کانون یادگیری دانش آموزان و خانواده‌ها است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس تعلیمات دینی خانواده‌ها مسئول تربیت فرزندان هستند و مدرسه نیز برای این تربیت کنار آنها هستند‌. اما متاسفانه بسیاری از والدین قادر نیستند نقش خود را ایفا کنند. این‌ها مهارت‌هایی است که باید کسب شود از این رو خانواده‌ها در این زمینه تلاش کنند.

حاجی میرزای تاکید کرد: مهم ترین کاکرد انجمن اولیا و مربیان این است که ایفای نقش دانش آموزان و اولیا را به آنها آموزش دهند اگر ما نتوانیم انسجام را بین این دو قشر فراهم کنیم در اهداف تعلیم و تربیت خود موفق نخواهیم شد. در سند تحول ذکر شده که خانواده همکار آموزش پرورش نیست بلکه شریک آموزش و پرورش است.

وی اشاره کرد: امروز هم خانواده‌ها و هم دانش آموزان تغییر کردند و خانواده‌ها تحصیل کرده هستند و در مقام راهبری قرار دارند. مدرسه موفق مدرسه‌ای است که مهارت آموزی دارد و یک کانون ارتباطی مستمر است. نسل جدید ما در خانواده‌هایی رشد می‌کنند که این خانواده‌ها اغلب کوچک هستند و این خانواده‌های کوچک موجب می‌شود که تعامل دانش آموز کم باشد و بعد دانش آموز در محیط‌های بزرگتر با مشکل مواجه شود.

وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: من به موضوع ارتباط خانواده و مدرسه به عنوان یک اصل مهم از ماموریت‌های خودم نگاه می‌کنم‌. برای برقراری این ارتباط عمیق‌تر دست نیاز به سمت همه اولیا عزیز دراز می‌کنم.

حاجی میرزایی گفت: من اولین سفرهای خودم را به استان‌های زلزله زده و سیل زده اختصاص دادم و نکته‌ای که توجه مرا جلب کرد حضور پررنگ خیرین بود. امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که زمانی که مدرسه خانه دوم بچه‌هاست باید تمام ظرفیت را بکار بگیریم که محیط مناسبی باشد اما همه ما می‌دانیم که امکانات ما در قبال ۱۵ میلیون دانش آموز کم است. ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که کیفیت یکسانی را توزیع کرده‌ایم. بنابر این تاکید دارم در مناطقی که نیازمند به کمک هست خیرین و مردم نقش داشته باشند و همه بتوانند حتی با سرمایه‌های خرد در این مشارکت حضور داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز