خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شورای شهر تهران خبر داد:

اجرای مصوبه خانه باغ از هفته آینده

asdasd
کد خبر : ۸۲۵۷۵۳

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: مصوبه خانه باغ که طرح آن در شورای پنجم به تصویب رسید از هفته آینده به جریان می‌افتد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نهمین نشست خبری سخنگوی شورای شهر تهران در سالن عباس شیبانی شورای شهر تهران برگزار شد.

علی اعطا در ابتدای این نشست گفت: از معاونت خدمات شهری شهرداری برای فعالیت ارزشمند آنها در ستاد ملی اربعین، برای خدماتی که به عزاداران حسینی ارائه‌ داده‌اند، تشکر می‌کنم.

وی گفت: در چند هفته گذشته بحث طرح تفصیلی منطقه ۲۲ در جریان است و پس از طرح موضوع در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری، در شورای شهر با اشاره به بند ۳۴٬ ماده ۸۰ قانون شوراها، مقرر شد طرح هادی تفصیلی قبل از تصویب  به تایید شورای شهر برسد و نقطه نظرات کمیسیون‌ها مطرح شود. به همین منظور امروز جلسه ای تشکیل خواهد شد و مجموعه پیشنهادات طرح تفصیلی منطقه ۲۲ آماده و بررسی خواهد شد.

اعطا به یکی از مواردی که در این طرح قرار است مورد بررسی قرار بگیرد اشاره کرد و گفت: یکی از موارد موضوع tod است که در این منطقه آنگونه که مورد انتظار است انجام نشده و باید بر مبنای این مسأله حمل و نقل عمومی در منطقه ۲۲ بازنگری شود.

وی درخصوص جلسه کمیسیون تلفیق گفت: روز گذشته کمیسیون تلفیق جلسه‌ای داشت و در این جلسه مقرر شد این کمیسیون جلسات فشرده‌ای در یکی دو هفته آینده تشکیل دهد و سه اولویت اصلی هر کمیسیون در شورا معین و سازمان همکار و اجرایی معین و برای تعیین اولویت‌ها با شهرداری جلساتی برگزار شود. از آنجایی که برخی از مدیران شهرداری شاید نسبت به احکام اهتمام کافی به خرج نمی‌دهند و به همین دلیل این اقدام را در دستور کار قرار دادیم.

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه خبر اجرای مصوبه خانه باغ را از هفته آینده مطرح کرد و گفت: مصوبه خانه باغ که در شورای پنجم به تصویب رسید از  هفته آینده به جریان می افتد. زیرساخت های اجرای این مصوبه  توسط معاونت شهرسازی فراهم شده و مالکین باغ می‌توانند از هفته آینده مراجعه و براساس فهرست فعالیت‌های  پیش‌بینی شده فعالیت خود را انجام دهند‌‌.

وی همچنین به بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده که در مجلس در جریان است نیز اشاره کرد و گفت: تا ماده ۲۷ این لایحه در صحن مجلس بررسی شده است و با توجه به اختلاف نظرها به کمیسیون اقتصادی بازگشته است. ماده ۹ و ۱۰ این لایحه نیز که مشخصا بر حوزه شهری اثر گذاشته به کمیسیون اقتصادی بازگشته است.

اعطا گفت: ما سه مطالبه اصلی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده داریم؛ مجموعه شوراها انتظار دارند اختیار وضع عوارض از شوراها گرفته نشوند . این یکی از اختیارات اصلی شوراها است که در قانون شوراها پیش بینی شده است. با سلب این اختیار شوراها را از حیز انتفاع ساقط می کنیم.

اعطا ادامه داد: نحوه توزیع مالیات بر ارزش افزوده نکته دومی است که در این لایحه در حال بررسی است، آنگونه که پیش می رود با تصویب این لایحه مالیاتی که برای تهران اخذ می شود برای شهروندان تهرانی صرف نمی شود٬ بلکه برای شهرهای دیگر نیز مصرف می شود و این نوع قانون گذاری مدیریت شهری را با مشکل مواجه خواهد کرد.

سخنگوی شورای شهر تهران افزود: مورد سوم نوع معافیت هابی است که در این طرح در نظر گرفته شده است. در این لایحه و اگر به مجموعه مواردی که ذکر شده است جمله هتل ها، لیزینگ ها و غیره تعمیم یابد، مدیریت شهری را با مشکلاتی مواجه می کند.

اعطا درپاسخ به سوالی در خصوص گزینشی بودن ورود اطلاعات به سامانه شفافیت و عدم درج مسافرت آقای شهردار به اروپا در این سامانه اظهار داشت: سامانه شفافیت به سازوکار جدی تری در شهرداری نیاز دارد. شهرداری باید برای این سامانه یک سازوکار بین بخشی پیش بینی کند که به روز شدن این سایت به موقع صورت بگیرد. بخشی از این موارد را که اشاره کردید به این دلیل است که به موقع به روز رسانی انجام نشده است.

وی ادامه داد: این امر نشانه این است که سازوکار مشخص بین بخشی برای درج اطلاعات در سامانه شفافیت وجود ندارد تا این سامانه را تبدیل به مرکزی کند که به موقع بتواند اطلاعات را دریافت و در اختیار شهروندان قرار دهد.

اعطا از شهرداری درخواست کرد که یک سازوکار مشخص برای درج اطلاعات در سامانه شفافیت در نظر بگیرد و گفت: این موضوع را همینجا به عنوان یک مطالعه از شهرداری مطرح می کنم.

وی با تاکید بر اینکه در ورود اطلاعات به سامانه شفافیت برخورد گزینشی وجود ندارد افزود: اما تایید می کنم که مقاومت هایی وجود دارد، کما اینکه یکی از معاونین شهردار اخیرا این مطلب را تایید کردند و گفتند مقاومت بازدارنده نیست و من نیز این مسأله را تایید می کنم.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص واگذاری مجموعه های بهاران اظهار داشت: در قانون برنامه ششم توسعه در تقسیم کار، بخشی از موضوع از جمله تامین تجهیزات به شهرداری واگذار شده، ما نیز با اصل موضوع نه اعلام موافقت و نه اعلام مخالفت کرده ایم.

اعطا با اشاره به موضع رسمی شورای شهر درخصوص مراکز بهاران گفت: موضع رسمی شورا این است که این کار یک فرآیند و تشریفات قانونی دارد، استاندار محترم چندبار این طرح را مطرح کردند و ما اعلام کردیم هنوز شهرداری لایحه را ارسال نکرده تا مدتی پیش که این لایحه ارسال شد.

وی افزود: در رابطه با مواردی که واگذار شده، مطلع شدیم علاوه بر مراکز بهاران، شهرداری چند مورد دیگر نیز بدون مصوبه شورا در ماه های گذشته واگذار کرده است که این به این معنا است که تشریفات قانونی طی نشده است، در حالی که براساس مصوبه شورا این واگذاری ها حتما باید با اخذ مجوز از شورا انجام شود. این موارد یا باید بازپس گرفته شود و یا مجوز شورای شهر را دریافت کند.

اعطا با بیان اینکه شورای شهر پنجم تنها برای دو مورد واگذاری مصوبه داشته، با اشاره به این دو مورد گفت: یک مورد برای موزه خانم درودی و دیگری زمین شورای عالی استان ها است. پیش از این رویه ای بوده و علی رغم قانون شهرداری‌ها، به اخذ مجوز از شورا توجه نمی شده، اما در این دوره سخت گیری شد و موضوع با یک اینرسی در حال پیش روی است. اگر املاک برای واگذاری به شورا ارائه شود حتی ممکن است شورای شهر با آنها مخالفتی نداشته باشد، اما باید تشریفات قانونی طی می شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص انتصاب امرودی در سازمان فرهنگی و هنری به رغم مخالفت اعضای شورای شهر اظهار داشت: هنوز حکمی صادر نشده است. تعداد قابل توجهی از اعضای شورا با این انتخاب مخالفت کردند، اما شهردار اعلام کردند موضوع همچنان تمام شده نیست و قابل مذاکره و پیگیری است. علاوه بر اینکه هیات امنا باید به پیشنهاد مطرح شده رای دهد، اما این سازمان مجموعه ای است که توجه ویژه ای به آن می شود و هنوز حکمی صادر نشده است.

سخنگوی شورای شهر تهران در مورد مطالبات مردم از طریق تماس با شماره‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ گفت: معمولاً آمار قابل ملاحظه‌ای از نارضایتی در این زمینه نداریم موضوعات پیگیری می‌شود و شورا نظارت‌هایی انجام می‌دهد البته ممکن است برخی موانع وجود داشته باشد که نتوان به درخواست و مطالبه مردم پاسخ داد.

وی ادامه داد: بالاترین تماس ها درخصوص خدمات شهری است و تقریبا با سرعت به این مطالبات پاسخ داده می‌شود،اما گاهی شکایت به گونه ای است که نمی‌توان کاری برای مردم انجام داد به طور مثال شخصی شکایت دارد که چرا ساختمان مجاور محل سکونت من اجازه ساخت ۶ طبقه داشته و اکنون من ۵ طبقه بیشتر مجوز ندارم.

سخنگوی شورای شهر تهران در مورد اینکه گفته می‌شود تخلفات ساخت و ساز در برخی از مناطق ۶ و ۷ به وقوع پیوسته است اظهار داشت:‌ شخصا در این مورد اطلاع دقیق ندارم اما شورای شهر پیگیر نظارت بر این موضوعات است. البته ما نمی‌توانیم مستقیما برخی از این مشکلات را حل کنیم و  مجلس باید ورود کند.

اعطا گفت:‌قانون تعاریف که به موضوع حریم برمی‌گردد نیاز به اصلاحیه دارد و در حال حاضر تداخل حریم تهران با اطراف را داریم که باید وضعیت آن مشخص شود.

 سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درخصوص عدم رعایت طرح تفضیلی و جامع در ساخت و سازها اظهار داشت:‌در حال حاضر شهرداری با دقت زیادی پروانه‌ها را صادر می‌کند و عمده مشکل تهران اکنون بافت ناهمگون آن است پایتخت تبدیل به شهری با ساختمان‌های ناهنجار شده که حاصل ارائه مجوزهای غیرقانونی کارشناسی و یا تخلف است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مجوزها با سختگیری‌های شورای شهر و شهرداری ارائه می‌شود اظهار داشت: آخرین مجرای این نوع تخلفات را به شدت کنترل کرده‌ایم و صدور پروانه الان مشکل عمده‌ای ندارد.

اعطا در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه مالکان برج‌باغ در صورتی که ملک‌شان را به خانه‌باغ تبدیل کنند چه مشوق‌هایی برای آنها ارائه می‌شود گفت:‌تراکمی که به ملک این افراد تعلق می‌گیرد پایین‌تر از حد تراکم معمولی است و عوارض برای آنها یا صفر یا بسیار پایین در نظر گرفته می‌شود و با توجه به اینکه تراکم صادر شده کم است، عمدتاً برای مالک و سرمایه‌گذار تخریب و نوسازی به صرفه نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز