خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

حاکم شدن پارتی‌بازی و رفاقت‌بازی در برخی دانشگاه‌ها/ سهمیه‌ها باید تقلیل پیدا کند/ ارائه تسهیلات به اساتید با هدف ماندگاری آنها در کشور است

asdasd
کد خبر : ۸۲۵۴۵۸

عضو شورای انقلاب فرهنگی معتقد است: سهمیه‌ها باید تقلیل پیدا کند و دانشجویانی که حقشان است و برای درس خواندن زحمت کشیده‌اند، وارد گود شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کنکور به تنهایی معیار سنجش توانایی دانش‌آموزان نیست. در یک آزمون چهار ساعته هیچ ظرفیتی بررسی و شناخته نمی‌شود، بحث شناخت و بررسی ظرفیت داوطلب از یک سو و بحث پرحاشیه و همیشگی انواع سهمیه در کنکور از سوی دیگر چهره نامطلوبی از این آزمون سرنوشت‌ساز در کشور ایجاد کرده است. هر سال پس از اعلام نتایج کنکور موجی از اعتراضات داوطلبان کارشناسی و کارشناسی ارشد در خصوص بی‌عدالتی و اعمال سهمیه‎ها شکل می‌گیرد که امسال نیز این موج اعتراضات قابل توجه بوده و بعضا برخی مسئولان نیز نسبت به آن واکنش نشان دادند.

سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی در بوته نقد

در کنار اینها بحث امتیاز دهی و یا حتی ارائه سهمیه به فرزندان هیات علمی است. طرح بومی‌گزینی یکی از امتیازاتی بود که به اعضای هیات علمی داده شد به این منظور که اگر فرزندان آنها پس از شرکت در کنکور در شهری به جز شهری که والدین‌شان در آنجا هستند، قبول شدند می‎توان به محل خدمت پدر و مادرشان بروند و در همان رشته ادامه تحصیل دهند، اما اخباری که اخیرا منتشر شده نشان می‌دهد، امتیاز به فرزندان اعضای هیات علمی فراتر از طرح بومی گزینی پیش رفته است.

چندی پیش احمد توکلی، رییس هیات‌مدیره دید‌ه‌بان شفافیت و عدالت، در نامه‌ای به علی اکبر ولایتی، رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، از تحصیل ۱۳۴ نفر از فرزندان اعضا و برخی مدیران دانشگاه آزاد در رشته‌هایی غیر از رشته قبولی خود خبر داد و خواستار جلوگیری از «رانت تحصیلی» آنها شده بود. البته در پی آن معاون حقوقی وزارت بهداشت از لغو دستور موقت دیوان عدالت درباره جابه جایی دانشجویان دامپزشکی به رشته های پزشکی لغو خبر داد.

سهمیه ایثارگران مصوبه قانونی مجلس را دارد و برای هر تغییری در این سهمیه‌ها نیز مجلس باید وارد شود.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد رتبه ۲ و رتبه ۸۷۹۴۸ همکلاسی و هر دو در رشته پزشکی درس می‌خوانند که دانشجوی اولی بدون سهمیه و دانشجوی دومی با سهمیه ۲۵ درصدی ایثاگران در این رشته مشغول به تحصیل هستند. همچنین به گفته «بشیر خالقی» عضو کمیسیون بهداشت و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی امسال حدود ۷۰ درصد از دانشجویان دندانپزشکی با سهمیه در دانشگاه پذیرفته شدند.

وزیر علوم:‌
سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی حداقلِ کمک به آنهاست

«منصور غلامی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بعد از این حواشی چندی پیش در واکنش به اختصاص سهمیه برای فرزندان هیات علمی به خبرنگار ایلنا گفت: این موضوع طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و چندین سال است که اجرا می‌شود. وزیر علوم همچنین درباره تغییر رشته این افراد تصریح کرد:در این میان افرادی که از این امتیاز استفاده می‌کنند، تعداد کمی تغییر رشته داشته‌اند. سال گذشته ۱۵۰۰ دانشجو از این امتیاز استفاده کردند که اغلب از استانی به استان دیگر جابه‌جا شده و ۶۰۰ نفر نیز از این ۱۵۰۰ نفر تغییر رشته داشته‌اند.

او با ابراز تاسف از اینکه این مسئله در جامعه کمی بزرگنمایی شده است، گفت: برخی در کشور اغلب به دنبال این هستند که در موارد مختلف ایرادها و اشکالاتی پیدا کنند. این مسئله طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و چندین سال است که اجرا می‌شود. این سهمیه در واقع حداقل کمک به فرزندان اعضای هیات علمی است که در دانشگاه قبول می‌شوند.

وی همچنین درباره بازبینی انواع سهمیه در کنکور گفت: سهمیه ایثارگران مصوبه قانونی مجلس را دارد و برای هر تغییری در این سهمیه‌ها نیز مجلس باید وارد شود. البته ما نیز سال گذشته یک لایحه برای تغییر بعضی از این شرایط به مجلس ارائه دادیم که برای بررسی رأی نیاورد، امسال هم برنامه‌ای در دستور داریم که در دولت هم مطرح شده است، قصد داریم لایحه‌ای تنظیم کنیم و به مجلس ارائه دهیم.

صحبت‌های وزیر علوم درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص فرزندان هیات علمی ما را بر آن داشت که این موضوع را از یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:
دانشجویانی که برای درس خواندن زحمت می‌کشند باید وارد گود شوند

«مهدی گلشنی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره پذیرش فرزندان هیات علمی در دانشگاه‌های برتر کشور گفت: پیش‌تر قانونی (بومی گزینی) بود که اگر فرزند هیات علمی در شهرستانی قبول می‌شد و پدر و مادر در جای دیگری بودند، می‌توانست به محل اشتغال پدر و مادر منتقل شود، اما باید از نظر نمره و امتیاز، سقف مورد نیاز را کسب می‌کرد و نمی‌توانست به هر رشته‌ای که می‌خواهد، تغییر رشته دهد، مگر اینکه امتیاز و نمره مورد نظر را کسب می‌کرد و این امتیاز برای فرزندان اعضای هیات علمی است، زیرا امتیازات زیادی برای آنها در نظر گرفته نشده، ضمنا این حق‌کشی نیست که اگر  شخصی در شهرستان قبول شده بخواهد برای ادامه تحصیل در همان رشته به یک دانشگاه دیگر برود. اگر به همین شیوه پیش بروند خوب است، اما من با امتیازات بیش از این موافق نیستم.

وی ادامه داد: قانون قبلی و امتیازی که برای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده بود، معتدل بود ولی اکنون اینطور نیست، زیرا یک سری اقدامات تعادل را بهم زده و وضعیت دانشگاه‌ها را به شدت با چالش مواجه می‌کند.

گلشنی در واکنش به صحبت‌های رییس دانشگاه علوم پزشکی که گفته شده بود؛ رتبه دو و رتبه ۸۷ هزار هر دو در رشته پزشکی تحصیل می‌کنند و همکلاسی هستند و البته رتبه ۸۷ هزار با سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران توانسته در کنکور قبول شود، گفت: این اقدام کاملا اشتباه است و من اصلا با آن موافق نیستم. اینکه یک دانشجوی فوق‌العاده ضعیف را در کنار یک دانشجوی قوی بنشانند، موجب ضعیف شدن کلاس‌های درس می‌شود و من موافق این اقدام نیستم و حتی این مدل به مجموعه پزشکی هم آسیب می‌زند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به این سوال که تکلیف کسانی که حقشان ضایع شده چه خواهد شد؟ گفت: اگر حق کسی در این مورد ضایع شده، باید حق آنها را برگردانند. اگر دانشجویی واقعا خوب است و به خاطر این اقدامات فدا می‌شود، نباید بگذارند که شاهد این اتفاقات باشیم.

گلشنی تصریح کرد: اکنون که دیگر مساله جنگ مطرح نیست، به نظرم باید سهمیه‌ها تقلیل پیدا کند و دانشجویانی که حقشان است و برای درس خواندن زحمت کشیده‌اند، وارد گود شوند. یک زمانی شرایط متفاوت بود، ولی الان آن شرایط نیست، بنابراین باید وضعیت دانش‌آموزان و دانشجویان شایسته رعایت شوند.

به وضوح به افراد شایسته ظلم می‌شود

در برخی دانشگاه‌‎ها پارتی‌بازی و رفاقت‌بازی حاکم است که باید جلوی آن را گرفت.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره عدالت آموزشی در کشور گفت: عدالت آموزشی در کشور ما، همه جا رعایت نمی‌شود؛ به خصوص در برخی از دانشگاه‌ها و بعضی رشته‌ها پارتی بازی و رفاقت بازی حاکم است که باید جلوی آن گرفته شود. من بارها گفتم که وزارت علوم باید یک سیستم دادرسی تنظیم کند و اگر به هیات علمی یا دانشجویی در این زمینه ظلم شد، این مساله از این طریق  مورد رسیدگی قرار گیرد. در حال حاضر به این مساله رسیدگی نمی‌شود، من هم به وضوح دیده‌ام که به برخی از افراد شایسته ظلم می‌شود.

گلشنی تاکید کرد: در حال حاضر صحبت‌ها حاکی از آن است که در آینده نزدیک کنکور حذف خواهد شد. کنکور اشکالات زیادی داشت به عنوان مثال موجب راه اندازی کلاس‌های کنکور شد، ولی به هر حال دانشجویان خوب  و زبده قبول می‌شدند، اما اگر قرار است پذیرش دانشجو را به عهده دانشگاه‌ها بگذارند؛ از آنجا که در سال‌های اخیر رفاقت‌بازی‌های زیادی در دانشگاه‌ها حاکم شده است، من از این خوف دارم که حق یک سری از دانشجویان زبده ضایع شود.

برخی از دانشجویانِ شایسته در دانشگاه‌ها ذبح می‌شوند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: بنابراین باید اول یک سیستم بر مبنای عدالت‌رسی برقرار کنند که اگر در حق کسی ظلم شد، بتواند شکایت کند و بعد برای حذف کنکور اقدام کنند. من در دانشگاه خودمان و همچنین در دانشگاه‌های دیگر دیده‌ام که برخی از از دانشجویان خیلی خوب ذبح شدند.

دبیر هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی:
ارائه تسهیلات به اعضای هیات علمی برای ماندگاری آنها در کشور است

سهمیه به فرزندان هیات علمی تنها امتیاز به آنهاست و حالا برخی تلاش دارند، همین امتیاز را هم حذف کنند.

دبیر هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی نظر متفاوتی نسبت به مهدی گلشنی دارد. او معتقد است سهمیه به فرزندان هیات علمی تنها امتیاز به آنهاست و حالا برخی تلاش دارند، همین امتیاز را هم حذف کنند.

«جواد محمدی» دبیر هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به پذیرش سهمیه‌ای فرزندان اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های برتر کشور گفت: تصویب طرح بومی‌گزینی برای این بود که دانشجویان بتوانند در کنار خانواده‌شان باشند، از طرفی هرگز سهمیه‌ای برای خانواده اعضای هیات علمی در نظر گرفته نشده است. آن چیزی که الان وجود دارد، به این صورت است که اگر فرزند یکی از اعضای هیات علمی در جایی قبول شد، بتواند فقط در همان رشته و در کنار خانواده‌اش تحصیل کند.

محمدی بیان کرد: این طرح در واقع سهمیه نیست، مثل این است که بگوییم ما در یک رشته پنج نفر ظرفیت داریم و با وجود فرزندان هیات علمی ظرفیت این پنج نفر به شش نفر برسد نه اینکه بگوییم از این پنج نفر یک نفر باید از فرزندان هیات علمی باشد، چرا که این پنج نفر سرجای خودشان هستند و فقط یک نفر از فرزندان هیات علمی به آنها اضافه خواهد شد، آن هم به شرطی که ۸۰ درصد امتیاز دانشگاه مربوطه را کسب کند نه اینکه شخص ضعیف باشد و بدون آوردن امتیاز به راحتی وارد دانشگاه شود.

دستمزد اساتید ایرانی از کشورهای دیگر کمتر است

 باید مراقب بود و با زیر سؤال بردن شأن اعضای هیات علمی سبب دلسردی آنان نشویم.

وی ادامه داد: اگر اساتید ما به کشورهای دیگر بروند، معادل چند هزار دلار حقوق دریافت خواهند کرد، در حالی که در ایران ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار دریافت می‌کنند. من برداشتم این است که این امتیاز در واقع تسهیلاتی برای ایشان است تا کمک کند، اعضای هیات علمی شریف کشور ایران اسلامی در کشور ماندگار شوند و فرزندانشان نیز به فکر خارج رفتن نباشند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پایان گفت: بومی‌گزینی نیز به دنبال تحصیل فرزندان در کنار خانواده‌هایشان است و با این طرح هم راستا است. باید مراقب بود با زیر سؤال بردن شأن اعضای هیات علمی سبب دلسردی آنان نشویم. نتیجه این دلسردی خوشحالی دشمنان و سوء استفاده آنان خواهد شد. باید تمام تلاشمان بر حفظ اساتید در کشور و کمک آنان به پیشرفت و بالندگی علمی و فناوری در کشور باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز