خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران:

زلزله، محتمل‌ترین خطر تهدیدکننده تهران است

asdasd
کد خبر : ۸۲۵۲۲۶

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: اقدامات خوبی برای بافت های فرسوده در حال انجام است اما این اقدامات کافی نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد کرمی محمدی در نشست تخصصی بهسازی لرزه ای نسبی ساختمان های متداول شهر تهران گفت: باید اشاره ای به کارهای عمده سازمان مدیریت بحران کنم تا آشنایی اولیه با اقدامات این سازمان ایجاد شود.

وی  با بیان اینکه زلزله محتمل ترین خطر تهدید کننده تهران است گفت: در نتیجه سامانه تخمین سریع خسارات و تلفات زلزله شهر تهران در حال آماده سازی است. این سامانه به واسطه سنسورهای نصب شده در بخش های مختلف شهر تهران می تواند به سرعت میزان خسارت و تلفات را تخمین بزند.

وی ادامه داد: همچنین سامانه هشدار سریع وقوع زلزله نیز در دست اجرا است که می تواند تنها چند ثانیه قبل از رسیدن زلزله به شهر تهران وقوع زلزله را خبر دهد.

وی افزود: ۱۳۰ دکل مخابراتی بزرگ ارتباطی در سطح شهر تهران قرار است نصب شود که ارتباط پایدار را بعد از وقوع زلزله تامین می کند، این سیستم در مراحل طراحی اولیه قرار دارد و از سال آینده اجرایی خواهد شد.

کرمی محمدی ادامه داد: تهران ۱۳ رود دره بزرگ دارد که پتانسیل وقوع سیلاب دارند، در نتیجه یک سیستم دیگر با عنوان سامانه پیش بینی و هشدار سیلاب شهر تهران در دست طراحی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر هشت ایستگاه هواشناسی با هدف تشخیص وقوع سیلاب در ارتفاعات تهران نصب شده است و قرار است ده ایستگاه دیگر نیز نصب شود.

کرمی محمدی گفت: یکی دیگر از مشکلات شهر تهران موضوع فروریزش و فرونشست است که در تهران فروریزی اهمیت بیشتری دارد زیرا یک‌باره رخ می دهد و به تاسیسات شهری آسیب‌های زیادی وارد می کند.

وی به کمپین شهر آماده نیز اشاره کرد و افزود: این کمپین بخشهای مختلفی از جمله خانه های دوام دارد و همچنین قرار است به داوطلبان آموزش های دوره بحران داده شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات سازمان مدیریت بحران بحث مدرسه آماده است که در این طرح شناسه مدارس تهران جمع آوری شده و ۱۶۸۰ مدیر مدرسه آموزش های لازم را دیده و به ۱۲۲۰۰ دانش آموز آموزشهایی ارایه کرده اند.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خاطرنشان کرد: ۱۱۰ پایگاه مدیریت بحران در شهر تهران وجود دارد که در ۲۲ پایگاه لوازم و تجهیزات مورد نیاز وجود دارد.

وی گفت: یکی از مشکلات در بحرانها این است که نحوه مدیریت و ارتباطات میان افراد مسئول گم می شود که برای آنکه بتوانیم مدیریت صحیحی داشته باشیم نیازمند برگزاری مانورهای متعدد برای ایجاد شبکه ارتباطی بحران هستیم.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: از میان ۶۰ میلیون نفر جمعیت شهر نشین کل کشور ۱۹ میلیون نفر در محلات حاشیه نشین هستند.

کرمی محمدی خاطرنشان کرد: در تهران ۴.۵ میلیون نفر در مناطقی زندگی می کنند که اگر زلزله ای با قدرت ۶ تا ۷ ریشتر به وقوع بپیوندد این افراد زیر آوار خواهند ماند.

وی با اشاره به اینکه اگر سه مولفه ناپایداری، ریزدانگی و نفوذپذیری در کنار هم به مقادیر مشخصی وجود داشته باشد آن بافت فرسوده معنا پیدا می کنند گفت: در حال حاضر ۱.۹ میلیون نفر از شهر تهران در منطقه ای زندگی می‌کنند که بافت فرسوده است.

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران افزود: این در حالی است که امروز ۲.۹ میلیون نفر از جمعیت شهر تهران در منطقه ای ساکن هستند که ناپایداری دارد یعنی ۵۰ درصد بلوک مورد نظر مسکونی بافتی ناپایدار دارد.

کرمی محمدی گفت: در حوزه زلزله در حال حاضر در سازمان نوسازی شهر تهران اقدامات خوبی برای بافت های فرسوده در حال انجام است اما این اقدامات کافی نیست.

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: اگر در تهران زلزله ای رخ بدهد در هنگام شب ۸ میلیون نفر و در طول روز ۱۲ میلیون نفر تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و این بسیار مهم خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز