خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان مدیریت بحران کشور:

اقدامات را شایسته انجام نمی‌دهیم

asdasd
کد خبر : ۸۲۵۲۲۰

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: زلزله‌ای به قدرت بالاتر از ۶/۵ ریشتر در تهران قطعا ۲ میلیون نفر را چه در بافت فرسوده و چه در بافت غیرفرسوده تحت تاثیر مستقیم قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسماعیل نجار در نشست تخصصی بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان های متداول شهر تهران گفت: این نشست بسیار مهمی است، تهران یک مرکز جمعیتی است و هنوز تجربه مراکز استان ها را نیز نداریم در حالی که عمده حوادث در شهرهای کوچک بوده است و اگر حادثه بزرگی رخ دهد، نمی دانیم باید چه کنیم.

معاون وزیر کشور گفت: حادثه پلاسکو یک حادثه محلی بود، اما تلاشی که صورت گرفت، آن را به یک حادثه بین‌المللی تبدیل کرد. اگر زلزله بالای ۷ ریشتر رخ دهد، تصور کنید چه حادثه ای خواهیم داشت که نه ملی، بلکه تاریخی خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به سازه هایی که امروز در تهران داریم، با این تکنولوژی بعید است که تهران در اثر حادثه کن فیکون شود.

نجار با بیان اینکه زلزله ای با قدرت بالاتر از  ۶/۵ ریشتر در تهران قطعا ۲ میلیون نفر را تحت تاثیر مستقیم  چه در بافت فرسوده و چه در بافت غیرفرسوده قرار می دهد، ادامه داد: ۸ میلیون باقی مانده ساکنان در تهران تحت تاثیر غیر مستقیم این حادثه قرار می گیرند.

وی تاکید کرد: اما در هر حادثه ای نسبت به حادثه قبلی بهتر عمل می‌شود‌.

نجار با طرح چند سوال ادامه داد: چرا امروز نگران تهران و مراکز جمعیتی هستیم؟ چرا با این همه دانش و تجربه و امکانات باز هم باید نگران زلزله باشیم؟چرا بیمارستان سرپل ذهاب نتوانست دوام آورد؟ آیا تمام منابع هزینه نشد؟ در زلزله ورزقان نیز همین اتفاق رخ داد و بیمارستانی که یک هفته به افتتاح آن مانده بود تخریب شد.

وی ادامه داد: دانش و امکانات و تجهیزات موجود است، اما نگرانیم و سوال ما این است که چرا این اتفاق رخ می دهد. وقتی سوال می‌شود می گویند ساخت و ساز درست نبوده است.

نجار گفت: نظارت هم یکی از مسائل مشکل ساز ما است که نظام مهندسی باید همواره پاسخ دهد.

وی از عدم نظارت در ساخت و ساز سخن گفت و افزود: می‌گویند، امضافروشی می شود و به مستحکم سازی توجه نمی شود، اما این مسأله چندجانبه است و وقتی کسی جان خود را در اثر حادثه از دست دهد، همه باید پاسخگو باشند.

نجار  ادامه داد: در برنامه ششم به موضوع کیفیت و استاندارد مصالح توجه شده است، اما نمی دانم این موضوع امروز اجرایی می شود یا نه؟

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ما همه چیز را در اختیار داریم اما به خودمان کم لطفی می‌کنیم و اقدامات شایسته را انجام نمی دهیم.

نجار تصریح کرد: تا امروز ۱.۸ میلیون واحد مسکونی در کشور نوسازی و بازسازی شده اما این کافی نیست، آیا همین ساختمان هایی که امروز ساخته می شود ایمن ساخته شده است؟

وی از اختصاص محلی در نزدیکی شهر آفتاب برای ساخت یک مرکز مدیریت بحران خبر داد و گفت: هدف از انتخاب این مکان این است که هم به فرودگاه نزدیک باشد هم به راه آهن و هم دسترسی های متعددی داشته باشد و به دلیل وسعت محدوده امکان برپایی حداقل دویست درمانگاه سیار در آنجا وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز