خبرگزاری کار ایران

میرلوحی در گفت‌وگو با ایلنا:

۳۸۰۰ واحد ملکی شهرداری همچنان در اختیار غیر است!/ انتشار لیست تمام استفاده‌کنندگان از املاک شهرداری در سایت شفافیت/ آغاز تحقیق و تفحص از هفته آینده

asdasd
کد خبر : ۸۲۴۷۱۸

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران با اعلام اینکه ۳۸۰۰ واحد ملکی شهرداری همچنان در اختیار غیر است، از انتشار لیست تمامی استفاده‌کنندگان از املاک شهرداری بر روی سایت شفافیت خبر داد.

سید محمود میرلوحی (رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص تاخیر در روند بررسی پرونده املاک نجومی گفت: بحث املاک نجومی شهرداری تهران همزمان با حقوق‌های نجومی مطرح شد، اما مساله حقوق‌های نجومی به مبلغ ۳۲ میلیارد تومان ظرف مدت محدودی به خزانه کشور بازگشت و با اقدامات دولت و تصویب آیین‌نامه‌‌ای، دیگر به آن صورتی که در گذشته حقوق پرداخت می‌شد، تا جایی که خبر دارم، پرداختی نداریم.

سکوت برخی رسانه‌ها در قبال پرونده املاک نجومی

وی ادامه داد: اما برخی رسانه‌های خاص هستند که هنوز دست از مساله حقوق‌های نجومی بر نمی‌دارند و سعی می‌کنند، آن را در افکار عمومی تازه نگه دارند، اما وقتی بحث املاک نجومی می‌شود، سکوت می‌کنند.

میرلوحی با اشاره به سرانجام پرونده املاک نجومی تصریح کرد: بازپرس برای این پرونده قرار منع تعقیب صادر کرده بود و از دید ایشان ظاهرا مساله حل و فصل شده بود. با توجه به اینکه بازپرس شعبه عوض شده است‌، از دفتر حقوقی شهرداری تهران درخواست کردم تا بتوانیم اعتراض دوباره داشته باشیم و این پرونده مجددا در جریان قرار گیرد و همچنین با توجه به بند ۱۲ ماده ۸۰ قانون، نظارت بر دعوای شهرداری تهران توسط شورای شهر انجام شود و در ضمن از آقای حناچی و همکاران ایشان خواستم توضیح دهند که این پرونده به کجا رسیده است.

ارتباط بین پرونده املاک نجومی با پرونده کارگزاری رساتجارت

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر با اشاره به ارتباط بین پرونده املاک نجومی با پرونده کارگزاری رساتجارت و قائم مقام اسبق شهردار تهران، تصریح کرد: مواردی در آن پرونده مطرح بوده که با پرونده املاک نجومی در ارتباط بوده است که بخشی از آن املاک مسترد شده و یا فهرست آن در پرونده رسا تجارت موجود است.

او با ابراز امیدواری درخصوص استرداد بخش‌های دیگر املاک در این پرونده با تحویل کیفرخواست شریفی، قائم مقام اسبق شهردار تهران به دادگاه، اظهار داشت: امیدوارم این بخش از املاکی که در پرونده رساتجارت به افراد داده شده نیز ‌مسترد و تکلیف پرونده در این کیفرخواست روشن شود. 

او ادامه داد:  در بررسی دادگاه آقای شریفی،‌ مساله پرونده املاک نجومی مجددا به جریان می‌افتد، اما با توجه به تغییر بازپرس، شورای شهر  باید پیگیری کند و مجددا سه پرونده مهم شهرداری را به جریان اندازیم. 

میرلوحی درخصوص این سه پرونده اظهار داشت: پرونده املاک نجومی،‌ پرونده شمس الشموس و پرونده یکی از معاونین اسبق شهرداری تهران سه پرونده‌ای است که در تلاش هستیم تا مجددا به جریان افتد.

۳۸۰۰ واحد ملکی شهرداری همچنان در اختیار غیر است!

میرلوحی ادامه داد: اما بخشی از مساله املاک نجومی، ‌املاک دیگری است با رقم حدود ۳۸۰۰ واحد ملکی در ۱۹۰۴ پلاک ثبتی که در اختیار افراد غیر قرار دارد. بخشی از این املاک حتی بدون عقد قرار داد یا اجاره‌نامه‌ای در اختیار افراد قرار دارند و اصلا مشخص نیست بر چه مبنایی بدون قرارداد و هیچ سندی املاک در اختیار آنها گذاشته شده است و آیا قرار بوده مانند املاک نجومی به افراد واگذار شود یا خیر؟!

او اظهار کرد: هنوز هم بخشی از املاک شهرداری بدون اجاره‌نامه، قرارداد و بدون رابطه تعریف شده حقوقی و پرداخت ریالی اجاره در اختیار برخی افراد قرار دارد و در شورای شهر در تلاش هستیم که این املاک را پس بگیریم.

"شهردار تهران" گزارش املاک را در اختیار شورا قرار دهد

میرلوحی افزود: در پرونده رساتجارت نیز تعدادی ملک در اختیار افراد غیر در شهرداری تهران قرار داشته، که در حال پس‌گرفتن آنها هستیم. امیدوارم شهردار تهران گزارش املاک را در اختیار ما قرار دهند و ما نیز آن را در دسترس افکار عمومی قرار می‌دهیم.

او با بیان اینکه اینگونه نیست که شورای شهر تمایلی برای اولویت‌دهی به پرونده املاک شهرداری نداشته باشد، افزود: شورای شهر تردیدی برای باز‌پس‌گیری املاک ندارد، اگر گاها احتیاط‌ می‌کند،‌ صرفا با این هدف است که اموال را برگرداند. افکار عمومی این ظرفیت را ندارد که بخواهیم مرتبا برای آنها دغدغه ایجاد کنیم، مهمترین کار "استرداد اموال" است که در حال اجرای آن هستیم. سیاست شورا مخابره اخبار در حد کلی است و تا اینجا فشار افکار عمومی و رسانه‌ها موثر افتاده و کار را جلو انداخته است.

لیست استفاده‌کنندگان از املاک شهرداری بزودی در سایت شفافیت قرار می‌گیرد

میرلوحی با اعلام اینکه به زودی لیست تمامی کسانی که از املاک شهرداری تهران استفاده می‌کنند، در سایت شفافیت اعلام می‌شود، گفت: صبر شورای شهر اندازه‌ای دارد و هرچه زودتر باید املاک بردگردانده شود.

او با اشاره به بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها ادامه داد: اگرچه شهردار تهران می‌تواند براساس بند ۶ ماده ۵۵  با ارائه تعدادی از املاک به شورای شهر و اخذ مجوز از شورا تعدادی از آنها را واگذار کند، اما این واگذاری در ارقام محدودی خواهد بود. از ۱۹۰۲ پلاکی که باید در شورای شهر بررسی شود، در نهایت با واگذاری بیشتر از ۲۰۰ پلاک به افراد موافقت نخواهد شد.

میرلوحی ادامه داد: من فهرست املاک را دیده‌ام و در شورای شهر نیز معتقد نیستیم، نیازی باشد بیشتر از این تعداد، ملک در اختیار غیر قرار گیرد، اما سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران ظاهرا نظر دیگری درخصوص املاک دارد و اخیرا اعلام کرده که ۶۰۰ فقره از املاکِ در اختیار غیر باید بازپس‌گرفته شود و فکر می‌کنند، اگر برای دو سوم املاک باقیمانده از شورای شهر درخواست مجوز کنند نیز با موافقت شورا روبرو شود، اما بعید می‌دانم چنین اتفاقی رخ دهد. 

او افزود: ما ناگزیر نیستیم، یک ساختمان کامل با چند واحد ملکی را در اختیار یک سازمان مردم نهاد کوچک قرار دهیم، درست است که کار خیریه و فرهنگی انجام می‌دهند،‌ اما ملک باید با فعالیت آنها تناسب داشته باشد.

از هفته آینده تحقیق و تفحص از املاک شهرداری آغاز می‌شود

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر درخصوص آمادگی مجلس برای تحقیق و تفحص از املاک شهرداری اظهار داشت: ما در شورای شهر این مساله را رها نمی‌کنیم و پرونده در جریان است و فرصت‌های چندباره‌ای که به شهرداری داده‌ایم به اتمام رسیده است و از هفته آینده خودمان تحقیق و تفحص را شروع می‌کنیم.

میرلوحی به بدهی مدیریت شهری پیشین اشاره کرد و با بیان اینکه مساله بدهی ۶۹ هزار میلیاردی شهرداری از‌ سوی مدیریت اسبق ظاهرا پذیرفته شده است، گفت: مدیران اسبق شهری که منکر بدهی‌های شهرداری بودند به جز یک مورد ثبت نشده،‌ اکنون مبلغ بدهی‌های دوره قبلی مدیریت شهری از جمله بدهی‌های بانکی و پیمانکاری را پذیرفته‌اند و مانند قبل نمی‌گویند؛ شهرداری با ۱۴ هزار میلیارد تومان موجودی خزانه را تحویل دوره مدیریت شهری جدید داده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز