خبرگزاری کار ایران

نمکی:

باید دیدگاه‌مان را نسبت به دانشگاه‌ها تغییر دهیم

asdasd
کد خبر : ۸۲۳۷۶۸

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: امروز یکی از کشورهای برتر منطقه در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی هستیم.

به گزارش ایلنا، سعید نمکی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور با حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران، اظهار داشت: روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور دغدغههای ذهنی زیادی دارند و کوچکترین عدم رسیدگی یا دیر رسیدن به بیمار، علیرغم خدمات صادقانه اما از سوی دادستان، برخی نمایندگان و برخی افراد غیرمسئول و جریانات خاص، مورد تعدی، فشار و بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: ۴۰ میلیون بیمه شده تامین اجتماعی در کشور وجود دارند اما این سازمان حدود ۱۷ ماه است که مطالبات دانشگاه های علوم پزشکی را پرداخت نکرده است و نمی توانیم در پذیرش بیماران، لحظه ای درنگ کنیم و گاهی این گرفتاری ها و از سوی دیگر شرایط جنگ اقتصادی، فشار زیادی به همکاران ما وارد می کند.

وزیر بهداشت یادآور شد: شاید خیلی ها ندانند که ما چگونه داروی مورد نیاز مردم و بیماران را تهیه می کنیم و چگونه تلاش می کنیم تا لحظه ای، اتاق عملی تعطیل نشود و با زحمت و مشقت های زیادی این وضعیت را اداره می کنیم تا شرمنده مردم نشویم.

‌نمکی با بیان اینکه باید دیدگاه مان را نسبت به دانشگاه‌ها تغییر دهیم، افزود: دانشگاه ها در عرصه های مختلف باید بازنگری شوند. نباید دانشگاه را محل درآمد تصور کنیم که به این دلیل دانشجویان شهریه پرداز پذیرش کنیم چون این افراد، تفاوت علمی فاحشی با دانشجویان رتبه های برتر دارند و متاسفانه به دلیل درآمدزایی، نگاه مان را به سمت پذیرش دانشجویان با سطح پایین تر و با درآمد ظاهرا بیشتر برای دانشگاه ها برده‌ایم.

وی گفت: مرحوم تئودور شولتز رییس انجمن علمی اقتصاد آمریکا معتقد است که دانشگاه محلی است که هر هزینه‌ای که در آن شود، سرمایه گذاری است به شرط اینکه اثرات این سرمایه گذاری را در اقتصاد ملی در دوره‌های ۵ تا ۱۰ ساله مشاهده کنید.

وزیر بهداشت اضافه کرد: در دانشگاه‌ها هزینه‌های زیادی کرده ایم و در سازمان برنامه و بودجه به مسئولان وقت دانشگاهی گفتم که دوره های فوق تخصصی را بعضا ۱۰۰ برابر افزایش داده ایم اما اثرات این افزایش را در اقتصاد ملی نتوانسته ایم مشاهده کنیم و سهم دانشگاه را در GDP به غیر از شرکت های دانش بنیان، نمی توانیم به خوبی اندازه‌گیری کنیم چون به یک سوال پاسخ نداده ایم که چه کسی را با چه سطحی از مهارت در چه دوره ای توسط چه کسی با چه هزینه ای و برای کدام جایگاه نظام ارائه خدمت باید تربیت کنیم.

نمکی خاطرنشان کرد: متاسفانه آموزشگاه‌های بهورزی را تعطیل کرده ایم اما در رشته های مختلف از جمله پرستاری، دکترا تربیت می کنیم. بنده منکر تربیت دکترای پرستاری نیستم و قطعا موافقم که باید دکترای پرستاری را برای تقویت آموزش و پژوهش تربیت کنیم اما کدام دکترای پرستاری در کنار تخت بیمار، خدمت ارائه می کند؟ چرا باید تعداد زیادی تخت بیمارستانی داشته باشیم اما نیروی پرستاری و بهیاری به قدر کافی نداشته باشیم؟ 

وی اظهار داشت: دانشگاه ها اقدام به پذیرش فراوان دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی می کنند و دانشجویان نخبه پس از فارغ التحصیلی، انتظار اشتغال دارند و ما برای آنها شغل ایجاد نکرده‌ایم چون از همان روز اول که این دانشجو را پذیرش کردیم، به جایگاه ارائه خدمت او فکر نکرده‌ایم که یکی از گرفتاری‌های امروز ما است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امروز ۴۴ درصد از بیکاران کشور را افراد دارای مدرک کارشناسی به بالا تشکیل می‌دهند، افزود: در ساختار تربیت نیروی انسانی باید بازنگری کنیم.

نمکی تصریح کرد: متاسفانه دانشگاه از جامعه بریده و جدا است. ۳۳ سال پیش طرح جامعه محور کردن آموزش پزشکی را نوشتیم و دانشجو به جای اینکه در کنار تخت بیمارستانی آموزش ببیند، باید با توجه به مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت، در جامعه حضور داشته باشد و آموزش ببیند. فقدان رابطه عالمانه بین دانشگاه و جامعه یکی از گرفتاری‌هایی است که باید با همکاری همدیگر، آن را حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: انتظار است که شان و منزلت دانشگاه، استاد و دانشجو را دریابیم. امروز متاسفانه حداقل پرداختی را به اساتید دانشگاه ها داریم. یک معلم فارغ التحصیل باهوش نخبه دانشگاه، مطلقا نمی تواند با حقوق های پرداختی کنونی در یک شهر بزرگ زندگی کند و پاکدست ترین افراد یک جامعه، معلمان دانشگاه‌ها هستند و باید به معیشت آنها توجه بیشتری کنیم. 

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم تقویت فضای نشاط و شادابی در دانشگاه ها، گفت: در حال حاضر دانشگاه ها، دانشجویان و اساتید نیازمند وجود یک فضای با نشاط هستند و کوچک ترین تحرک فرح بخش را با تنگ نظری، نگاه های غلط و بسته، به حساب برخی مسائل دیگر می گذاریم و بارها مقام معظم رهبری در خصوص برگرداندن فضای نشاط، امید و شادی به دانشگاه‌ها تاکید کرده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز