خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

سرنوشت علمی دانشجویان را با مسائل خارج از حوزه آموزش گره نمی‌زنیم/ فشار بیرونی بر اساتید فقط ادعاست

asdasd
کد خبر : ۸۲۲۴۴۳

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران درباره تحصن سها مرتضایی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه در اعتراض به عدم پذیرش در مقطع دکتری گفت: دانشگاه هیچ زمانی سرنوشت علمی دانشجویان را با مسائل دیگری خارج از حوزه آموزش و پژوهش گره نزده و نخواهد زد.

مجید سرسنگی (معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ‌درباره وضعیت سها مرتضایی دانشجویی که به دلیل عدم پذیرش او در مقطع دکتری روز شنبه ٢٠ مهر ماه مقابل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران تحصن کرده بود، گفت: البته این مسئله به یک موضوع آموزشی برمی‌گردد و بهتر است همکاران ما در حوزه آموزش در این زمینه پاسخ دهند تا تمام جوانب دیده شود. در عین حال بر مبنای اطلاعاتی که بنده دارم؛ خانم مرتضایی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق و علوم سیاسی در دانشگاه تهران بود که پس از اتمام دوره ارشد، در دو رشته مقطع دکتری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران شرکت کرد.

وی ادامه داد: پس از اعلام نتایج دکتری، خانم سها مرتضایی طی نامه‌ای به رئیس محترم دانشگاه ادعا داشت که در جریان مصاحبه نمره قبولی را آورده، اما استادانی که با وی مصاحبه کرده‌اند بر اثر فشار حراست دانشگاه وی را مردود اعلام کرده‌اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران اضافه کرد: دکتر نیلی احمدآبادی پس از وصول این نامه به معاون آموزشی دانشگاه دستور دادند، این موضوع سریعا بررسی شود، زیرا موضوعات آموزشی در دانشگاه بسیار مهم است و به خصوص شکایاتی این چنینی با دقت و سرعت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

سرسنگی گفت: در ادامه این جریان معاون آموزشی دانشگاه تهران طی نامه‌ای از معاون آموزشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی خواست تا نظر دانشکده در این رابطه و نیز مستندات لازم، از جمله جدول نمرات مصاحبه به دانشگاه ارسال شود. معاون آموزشی این دانشکده نیز طی نامه‌ای پاسخ داد که ادعای مطرح شده درست نیست. همانگونه که گفتم ضمن اعلام نظر استادانی که مصاحبه را انجام داده بودند – که همگی از استادان برجسته این رشته هستند – جدول نمرات را نیز ارسال کردند. بر مبنای این جدول و امتیازهای داده شده از سوی استادان محترم متاسفانه خانم مرتضایی کف امتیازات لازم را در هر دو رشته کسب نکرده بودند.

وی اشاره کرد: من طی یک جلسه از خانم مرتضایی دعوت کردم و تمام مدارک و مستندات را به ایشان نشان دادم. به طور کل مساله به این صورت نبود که دانشگاه بخواهد با وجود فشارهای بیرونی از ثبت نام و پذیرش او ممانعت به عمل آورد. امکان وقوع چنین چیزی در دانشگاه تهران، تا جایی که بنده می‌دانم و با وجود استقلال علمی استادان این دانشگاه کاملا منتفی است.

سرسنگی با تکذیب ادعای فشارهای بیرونی درباره پذیرش سها مرتضایی در مقطع دکتری گفت: امکان ندارد اساتید برجسته و باتجربه‌ای که مسئولیت مصاحبه دانشکده حقوق و علوم سیاسی را داشته‌اند، تحت فشار نیروهای بیرونی قرار گرفته باشند و کسی بخواهد حق این دانشجو را تضییع کند. موضوع فعالیت‌های سیاسی و صنفی ایشان یک چیز است و مساله اخذ نمره قبولی در آزمون دانشگاه چیز دیگری! دانشگاه هیچ زمانی سرنوشت علمی دانشجویان را با مسائل دیگری خارج از حوزه آموزش و پژوهش گره نزده و نخواهد زد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: ما تمام مستندات را به خانم مرتضایی نشان دادیم و متاسفانه ایشان در دو رشته‌ای که شرکت کرده‌ بود نمره قبولی نیاورده است، اما وی اصرار دارد که من نمره کافی را آورده‌ام، ولی دانشگاه تهران مرا نمی‌پذیرد. در همین راستا ایشان روز شنبه در دانشگاه تهران اقدام به تحصن کرده و با یک نوشته اعتراض خود را اعلام کرد. در همین روز هم معاون آموزشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی تمام موضوع را به شکل شفاف در رسانه‌ها تشریح کرد.

سرسنگی در خاتمه سخنان خود افزود: البته ما بسیار متاسفیم که برخی از دانش آموختگان دانشگاه نمی‌توانند در مقاطع بالاتر دانشگاه تهران قبول شوند، اما به دلیل اقبال افراد به این دانشگاه و به خصوص برخی رشته‌ها، از جمله حقوق و علوم سیاسی که متقاضیان بسیاری مایل به ورود به آن‌ها هستند، این یک واقعیت ناگزیر است که همه علاقمندان در نهایت وارد این دوره‌ها نمی‌شوند. البته به خانم مرتضایی توضیح داده شده که اگر از پاسخ دانشگاه قانع نشده می‌تواند از طریق مراجع مربوط مانند سازمان سنجش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موضوع را پیگیری کند و دانشگاه هم با کمال میل در زمینه در اختیار گذاشتن مستندات همکاری خواهد کرد؛ اما متاسفانه ایشان این راه را برای رسیدن به پاسخ خود برگزیده‌اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود؛ دانشگاه خانم مرتضایی را تهدید کرده که در صورت ادامه این روش مدرک کارشناسی ارشد وی را صادر نخواهد کرد، گفت: مخاطب ما جامعه‌ای فرهیخته است. این گونه شایعات که ریشه در رفتارهای غیردانشگاهی و مغایر با اخلاق حرفه‌ای دارد، قطعا تاثیری بر دانشگاهیان ندارد؛ چون به خوبی از ساز و کار دانشگاه آگاه هستند. هر چند مدت، نکات خلاف واقعی از این دست مطرح می‌شود تا بلکه دانشجویان را ناخشنود کرده و فضا را ملتهب کند. بی‌شک چنین موضوعی از بنیان نادرست است و بهترین کسی که می‌تواند پاسخ شما را بدهد، خود خانم مرتضایی است.

سرسنگی در پایان اظهار داشت: تا جایی که من اطلاع دارم در این دو روز، دانشگاه در عین حالی که اینگونه روش‌ها را برای رسیدن به یک پاسخ آموزشی نمی‌پسندند و آن را در شان دانش‌آموخته دانشگاه تهران نمی‌داند، هیچ بی‌احترامی به ایشان نکرده است. امیدوارم ایشان با پیگیری موضوع از مجاری درست و مربوط خود به این نتیجه برسند که استادان برجسته دانشگاه هیچ‌گاه و تحت هیچ شرایطی زیر بار عدول از موازین علمی و اخلاقی نمی‌روند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز