خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

برگزاری اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه در تهران به معنای شکست سیاست‌های خصمانه علیه ایران است

asdasd
کد خبر : ۸۲۱۶۵۳

نشست خبری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ارتباط با برگزاری شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در تهران، امروز (شنبه) در محل وزارت بهداشت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید نمکی (وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) در نشست شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت گفت: امسال ما یکی از مهمترین نشست های سازمان بهداشت جهانی را برگزار می کنیم. مهلت کوتاهی داشتیم، اما توانستیم در زمان کوتاه مدیریت مناسبی را شکل بدهیم. 

وی افزود: در طول این سالها اجلاس های مختلفی در منطقه برگزار شده است، اما این اجلاس یکی از ممتازترین اجلاس‌های منطقه است. این اجلاس در اوج ایامی است که ما را به عنوان یک کشور متخاصم مطرح می کنند.

او خاطرنشان کرد: برگزاری چنین نشستی با اقبال کشورهای منطقه و مسئولان ارشد سازمان جهانی بهداشت در تهران نشان از شکست سیاست های خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران است.

نمکی تاکید کرد: حضور وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی در تهران، می تواند نشان از مدیریت نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد اهداف سلامت باشد.

وی با بیان اینکه نشست وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی در تهران به ما فرصت می‌دهد تا افتخارات دارویی کشور را به گوش جهانیان برسانیم، گفت: کشوری مانند ایران در منطقه وجود ندارد که ۹۷ درصد داروهای مورد نیازش را خودش تامین کند.

وزیر بهداشت با اشاره به محور مورد بررسی در اجلاس گفت: ما مشکلات مهمی در ارتباط با بیماری‌های واگیردار انسان و دام با کشور پاکستان و افغانستان داریم. این مورد در اجلاس مطرح می شود و همکاری های لازم در این زمینه با این دو کشور انجام می شود.

وزیر بهداشت گفت: در بین کشورهای منطقه قدیمی‌ترین واکسن ساز بودیم. ما با باکو و هند در مورد واکسن های جدید همکاری می کنیم و همچنین در رابطه با یکی از واکسن ها برای سرطان رحم کارهای بزرگی انجام شده است.

نمکی در رابط با همکاری ایران و آذربایجان گفت: ما مراودات خوبی با آذربایجان چه در زمینه صادرات دارو و چه در زمینه انتقال تجارب داریم. همچنین در بحث توریسم درمانی مراودات خوبی داریم. این دو کشور همدلی زیادی در همکاری با یکدیگر دارند.به شهرهای مرزی اختیارات زیادی در مورد احداث و تجهیز بیمارستانها داده شده است.

به گفته نمکی اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت فرصتی است تا مظلومیت مردم کشور را برای تامین غذا و دارو به گوش جهان برسانیم و جهانیان بدانند با وجود ادعای آمریکا مبنی بر اینکه برای تامین غذا و دارو محدودیتی برای ایران ایجاد نکرده است، ما چه راه‌های غیرمعمولی را در پیش می‌گیریم تا غذا و دارو را فراهم کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: مدارک  و مستندات حرف‌هایمان در این راستا را ارائه خواهیم کرد، چرا که باید بتوانیم دیگران را قانع کنیم که ملت ایران مظلوم واقع شده است.

او تصریح کرد: برای گشایش راه‌های دیپلماتیک در عرصه اقتصاد با از کمک های سازمان های بین المللی کمک بگیریم تا بتوانیم دارو و تجهیزات پزشکی را تامین کنیم، در برخی موارد به دلیل وجود فشارهای آمریکا، مجبوریم داروها را از تجار بین المللی تهیه کنیم که ممکن است در استانداردهای آن ابهاماتی وجود داشته باشد که البته قبل از واردات به کشور، کنترل و بررسی می‌شود. 

وی با اشاره به بیماران تالاسمی و اثرات تحریم بر دسترسی آنها به دارو گفت: تاکنون نگذاشته ایم که هیچ مشکلی درباره داروهای خاص ایجاد شود.

او افزود:‌ اگرچه ما به عنوان مدیران نظام سلامت، سختی های زیادی را تحمل می کنیم، اما  هیچ بیمار تالاسمی به دلیل توجه و حمایت از تولید داخلی و واردات دارو با مکانیزم های مختلف، با مشکل جدی روبرو نیست.

نمکی تاکید کرد: ما کشوری نیستیم که دنیا بتواند آن را نادیده بگیرد یکی از مهمترین کشورهای منطقه در عرصه درمانی شرق مدیترانه‌ایم و در رابطه با دارو و تجهیزات پزشکی علی‌رغم تحریم‌ها و ادعای کاذب آمریکایی‌ها مشکل خاصی نداشتیم. اما باید ادعای کاذب آنها و تحریم دارو و تجهیزات پزشکی را به گوش جهانیان برسانیم.

وی با اشاره به اینکه این اجلاس ویترینی برای توانایی‌های جمهوری اسلامی ایران به خصوص بعداز انقلاب اسلامی است، گفت:  باید کشورهای دیگر را متقاعد کنیم که در این تحریم‌ها مردم ما مظلوم واقع شده‌اند و ما در نظام سلامت در رابطه با تامین دارو در بیماری‌های خاص آسیب‌پذیر هستیم و در انتقال ارز مشکلات جدی داریم.ما می‌توانیم به عنوان یک ملت به صلح جهانی کمک کنیم و این همگرایی می‌تواند با به اشتراک گذاشتن تجارب درمانی اتفاق بیفتد.

سعید نمکی گفت: محورهای این نشست منتهی به صدور بیانیه تهران می‌شود. همچنین مهمترین موضوعات آن سلامت مردم ایران و سلامت مردم ممالک مختلف به ویژه منطقه است. بخش دارو یکی از زمینه‌های اصلی این اجلاس خواهد بود. این موضوع بخصوص درباره بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، کودکان و نوزادان مطرح خواهد شد. بحث واکسن و سرعت بخشیدن به تولید دا خلی آن در کشورهای منطقه بسیار مهم است باید تمام کشورها به واکسن‌های مورد نیاز دسترسی سریع داشته باشند در تمام منطقه، ایران در این زمینه رتبه اول را دارد. همانگونه که رهبر معظم انقلاب اظهار کردند هر گونه ارتباط بین المللی نیک است اگر عزت مردم ایران حفظ شود و اگر عزت مردم کشورهای دیگر حفظ شود؛ چنانکه هیچ کس زیان نبیند. در حالی که آمریکا ما را تحریم کرده است  دبیرکل سازمان بهداشت جهانی به خاطر موفقیت‌های دارویی به رهبر ما تبریک گفت و این برای تمام دشمنان ایران تحقیرآمیز بود.

وزیر بهداشت، درمان و‌ آموزش پزشکی ادامه داد: بحث بهداشت محیط و بهداشت بیمارستان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین اشتراک تجارب ملت‌های مختلف در این زمینه بسیار اهمیت دارد. کنترل بیماری‌های غیرواگیردار به ویژه کنترل فشار خون که طرح آن چندی پیش انجام شد از افتخارات ایران است. انتقال این تجربه به جهان مهم است ما توانستیم 31 میلیون نفر را پوشش دهیم، در حالی که برآوردمان 20میلیون نفر بود. موضوع بعدی پزشکی خانواده است که یکی از مسائل مهمی است که اشتراک تجارب کشورهای مختلف را لازم دارد. در رابطه با بیماری‌های واگیردار و کنترل آنها از جمله اچ آی وی بحث‌های مفصلی در این اجلاس خواهد شد.

وی در رابطه با توریسم سلامت گفت: آیین‌نامه مشترکی در رابطه با توریسم سلامت با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در وزارت بهداشت امضا کردیم کشورهای منطقه نیازمند خدمات ارزان و باکیفیت هستند ایران یکی از بهترین کشورهایی است که برای حصول به این خدمات آمادگی دارد. همچنین باید به ورود و خروج توریست‌‌های کشورهای شرقی به ویژه در مراسم اربعین توجه خاصی بشود.

وزیر بهداشت درباره صادرات دارو گفت: بازار عراق و افغانستان یکی از بازارهای جدی صادرات داروی ما بوده است . در نشستی که با وزیر بهداشت عراق داشته‌ام و مکاتباتی که صورت گرفت توانستیم اعتماد آنها را جلب کنیم. همچنین توانستیم کیفیت داروهای خودمان را به آنها بشناسانیم بنابراین متقاعد شده‌اند که از بازار ما خرید کنند. درباره افغانستان نیز بحث به همین منوال است. صادرات دارو تنها یک اقدام مالی نیست، باید توجه کرد که ظرافت‌های خاصی در مناسبات بین المللی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز