خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه ترکیه در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا، اخلاق سیاسی و تمدنی ندارد/ امنیت توریست‌ها در ایران بیشتر از ترکیه و کشورهای اروپایی است/تحریم‌ها ایران را در بخش نظامی خودکفا کرد

asdasd
کد خبر : ۸۲۱۴۷۰

استاد تاریخ مذاهب اسلامی، زبان فارسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اولاداغ ترکیه درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: اگرچه تحریم‌ها بد است، اما برای ایران خوبی‎هایی هم آورده که موجب شده این کشور به نوعی خودکفا شود.

مهمت چلنگ (Mehmet Celenk) استاد تاریخ مذاهب اسلامی، زبان فارسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اولاداغ ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره اعمال تحریم‌های علمی آمریکا علیه ایران گفت: این تحریم‌ها از لحاظ علمی، کمی مشکل‌ساز است، ولی از نظر اخلاقی، بداخلاقی محسوب می‌شود. علم، هنر، فلسفه و بهداشت باید از سیاست جدا باشد. آمریکا هیچ اخلاق سیاسی و تمدنی ندارد، بنابراین اگر در صدد اعمال تحریمی است، همه چیز را تحریم می‌کند که این از لحاظ انسانی خوب نیست.

تحریم‌های آمریکا، ضداخلاقی، ضد بشیریت و ضد انسانی است

وی ادامه داد: من یک دوست ایرانی داشتم که برای تحصیل در مقطع دکتری به ترکیه آمد، همسر او نیاز به دارو داشت که آن داروی مورد نظر در ایران نبود و در ترکیه هم پیدا نشد. من درخواست کردم که دارو را از اوکراین تهیه کنیم، اما در اوکراین هم این دارو موجود نبود. پس از آن من در ماه جولای در بوسنی هرزگوین بودم که توانستیم دارو را در آنجا پیدا کنم. دارو را با خود به استانبول آوردم و بعد با هواپیما به ایران فرستادم. طبیعتا یک شهروند معمولی نیاز به دارو دارد و به علت تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند آن را پیدا کند. این اقدام ضداخلاقی، ضد بشیریت و ضد انسانی است.

جهانیان اقدامات آمریکا در راستای تحریم‌ها را هرگز فراموش نخواهند کرد

استاد زبان فارسی در دانشگاه ترکیه گفت: این بدی‌ها و سختی‌ها برای آینده آمریکا خطرناک است، زیرا جهانیان بعدها اقدامات آمریکا در راستای تحریم‌ها را خواهند نوشت و هرگز آن را فراموش نخواهند کرد. شاید روزی بیاید که علیه آمریکا هم تحریم‌هایی انجام شود. البته من نیز تحریم‌هایی برای ‌آمریکا دارم به عنوان مثال تا به حال دعوت‌های علمی، هنری و مسافرتی از سوی آمریکا را نپذیرفته‌ام به این علت که آمریکا از تروریست‌ها پشتیبانی کرده و مردم جهان را اذیت می‌کند.

مهمت چلنگ ادامه داد: ما یک ضرب‌المثل ترکی داریم که این چنین است؛ «خرگوش قهر کرده، ولی کوه نشنیده است»؛ این یعنی اگر یک شهروند یا یک شخص معمولی ناراحت شود، شاید جهانیان به آن توجه نکنند، اما من این را از دیدگاه اخلاقی و انسانی قبول ندارم.

آمریکا بدنبال تغییر نظام ایران از طریق مردم بود

وی در واکنش به اینکه برخی کشورهای خارجی به دنبال تحریم‌های آمریکا، اساتید تراز اول ایرانی را تحریم کرده‌اند و به آنها اجازه تدریس در دانشگاه‌ را نمی‌دهند، گفت: همانطور که گفتم این اقدام از لحاظ علمی خوب نیست، آمریکا می‌خواست که مردم ایران ناراحت شوند و علیه رژیم‌شان شورش کنند. سیاست‌های آمریکا نیز به این بستگی دارد؛ آنها تنها منظورشان این نیست که دولت ایران را ضعیف کرده یا از علم جدا کنند، بلکه می‌خواهند ایرانیان ناراحت شوند، شورش کنند و در نهایت غوغا و هیاهو برپا شود.

ایران از نظر علم، هنر، فلسفه و فرهنگ بهترین کشور جهان اسلامی است

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اولاداغ ترکیه گفت: به نظر من ایران از نظر علم، هنر، فلسفه و فرهنگ بهترین کشور جهان اسلامی است. این را بارها در کلاس‌هایم به دانشجویانم گفته‌ام. اگرچه تحریم‌ها بد است، اما برای ایران خوبی‎هایی هم آورده که موجب شده این کشور به نوعی خودکفا شود.

تحریم‌ها ایران را در بعد نظامی قوی‌تر کرد

وی اضافه کرد: ایران برای تامین اسلحه یا موارد دیگر توانست، تولیدات خاص خود را داشته باشد. اگر این تحریم‌ها وجود نداشت؛ مثل ترکیه یا کشورهای دیگر فقط می‌توانست این تسهیلات را از خارج خریداری کند. این تحریم‌ها از یک جهت ایران را ضعیف و از جهت نظامی قوی می‌کند.

استاد دانشگاه ترکیه در پاسخ به این سوال که تعاملات علمی- دانشگاهی ایران با ترکیه را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: متاسفانه روابط ایران و ترکیه به لحاظ دانشگاهی خوب نیست. طبیعتا این روابط باید پیشرفت کند، زیرا یک سری نکات هست که ما داریم و می‌توانیم به شما ارائه کنیم و از طرفی یک سری موارد هست که ما نداریم و شما می‌‎توانید آنها را به ما ارائه کنید.

امنیت توریست‌ها در ایران بهتر از ترکیه و حتی بیشتر از کشورهای اروپایی است

 چلنگ در ادامه تصریح کرد: روابط دو طرفه ایران و ترکیه برای هر دو کشور بسیار مهم است، زیرا هر دو کشور در جهان اسلامی به نوعی ادعای ریاست دارند! قبل از بحران تورم در ایران، حدود سه میلیون نفر از ایرانیان به ترکیه می‌آمدند، اما اکنون این آمار خیلی کم شده است. ترک‌ها نسبت به ایرانیان شاید پنج درصد به ایران می‌آیند و از ایران می‌ترسند، زیرا شبکه‌های تلویزیونی تصویر بدی از ایرانیان نشان می‌دهند و می‌گویند که در ایران امنیت و آرامش نیست، اما به نظر من امنیت برای توریست‌ها در ایران بهتر از ترکیه و حتی بیشتر از کشورهای اروپایی است.

وی با بیان اینکه من 15 بار به ایران سفر کرده‌ام و خوشبختانه شرکت‌های مسافربری هم خیلی پیشرفت کرده‌اند، گفت: ما از لحاظ روابط دانشگاهی باید تلاش کنیم، به طور مثال ما در ترکیه چند رشته داریم که بدون زبان فارسی تدریس آنها دشوار خواهد بود. به عنوان مثال تاریخ سلجوقیان کاملا به زبان فارسی است یا حتی  رشته عرفان نیاز به آموزش با زبان فارسی دارد. نکته مهم دیگر این است که زبان ترکی شاید دارای ده‌ها هزار کلمه فارسی باشد.

استاد تاریخ مذاهب اسلامی دانشگاه ترکیه تاکید کرد: ما باید روابط خوبی با هم داشته باشیم البته این بستگی به کار و کوشش اساتید دو کشور دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز