خبرگزاری کار ایران

لزوم ایمن‌سازی فرد و جامعه در مقابل اعتیاد

asdasd
کد خبر : ۸۲۱۱۸۷

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: باید هنجارها و ارزش‌ها را در فرد تقویت کنیم و موجب ایجاد انگیزه در مردم جوامع شویم تا به سمت رفتارهای پرخطر همچون اعتیاد، خشونت و... نروند.

به گزارش ایلنا، حمید صرامی صبح امروز در نشست تخصصی مدیران سازمان‌های مردم‌نهاد منتخب استان‌های تهران و البرز که با هدف تبیین نقش این سمن‌ها در اجرایی شدن طرح «یاریگران زندگی» در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، با اشاره به سیر تحول سمن‌ها در ۴ نسل گفت: در نسل اول که سمن‌ها در جامعه‌جهانی شکل گرفت، سمن‌ها دارای رویکردی علمی و‌ با ارائه راهکار کوتاه مدت برای مشکلات ناشی از بلاهای طبیعی همچون جنگ، سیل و زلزله بودند.

وی افزود: در نسل دوم، این رویکرد نیکوکارانه‌ی سمن‌ها با رفع مشکلات ساختاری و اجرایی در جوامع شکل گرفت و سمن‌ها در حوزه‌های بهداشت و آموزش افراد به فعالیت پرداختند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد بیان داشت: در نسل سوم سمن‌ها که از دهه ۸۰ میلادی شروع شد، سطح مشارکت سمن‌ها به صورت «مشارکت‌محور» و برای مقتدرسازی مردم انجام شد.

صرامی با اشاره به نسل آخر ادامه داد: رویکرد معاصر و نوین در سمن‌ها که رویکردی برون‌یافته است، به مؤلفه «اجتماعات محلی» با دو رویکرد اجتماع‌گرایانه و گفتگومحور توجه دارد. شاید در این رویکرد معاصر تمامی جوامع به دنبال اجتماعی شدن آحاد جامعه در همه عرصه‌ها می‌باشند و در این اجتماعی شدن نیز دو موضوع «اجتماعی شدن فردی» و «اجتماعی شدن جامعه» مورد توجه است.

وی ادامه داد: در اجتماعی شدن فردی، باید هنجارها و ارزش‌ها را در فرد تقویت کنیم تا به سمت اعتیاد نرود و همچنین در اجتماعی شدن جامعه، باید در مردم انگیزه‌هایی پیدا شود تا برای جامعه مجبوب باشد و مردم به سمت رفتارهای پرخطر همچون اعتیاد، خشونت و... نروند.

صرامی در پایان، ایمن‌سازی فرد و جامعه در مقابل اعتیاد، نقش سمن‌ها در طرح یاریگران زندگی و کسب آگاهی از مشکلات و چالش‌های سمن‌ها را از اهداف این نشست برشمرد و گفت: در نیمه دوم سال، جشنواره ملی بهبودیافتگان از سوی سمن‌ها و با مشارکت ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار خواهد شد.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز