خبرگزاری کار ایران

خیر اندیش:

آنتی‌بیوتیک‌ پرمصرف‌ترین دارو در کشور است

asdasd
کد خبر : ۸۲۰۶۸۰

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا گفت: در بیش از ۴۸درصد نسخ، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود.

به گزارش ایلنا،‌ مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه انواع آنتی‌بیوتیک در بیش از ۴۸درصد نسخ ایرانیان تجویز می‌شود، گفت: بر ایناساس، آنتی‌بیوتیک‌ها پرمصرف‌ترین دارو در کشور محسوب می‌شوند.

مهرناز خیراندیش با اشاره به اینکه سرانه مصرف عددی دارو طی سال‌های ۹۶-۹۱ به ترتیب از ۵۰۷ به عدد ۵۲۱ رسیده است، اظهار کرد:  این در حالی است که جمعیت کشور در سال ۱۳۹۱ به ۷۶ میلیون نفر می‌رسید و  در سال ۱۳۹۶،  ۸۱ میلیون نفر بوده است.

وی افزود: بررسی بیش از ۱۰۶ میلیون نسخه بیمه تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۷  و شاخص‌های نسخه‌نویسی نشان می‌دهد که در بیش از ۴۸درصد نسخ، انواع آنتی‌بیوتیک تجویزشده است. بنابراین پرمصرف‌ترین داروها در کشور آنتی‌بیوتیک‌ها هستند.

مترونیدازول، سفیکسیم و کپسول آموکسی پرمصرف‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ها

به گفته مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو در گروه آنتی‌بیوتیک‌ها، به ترتیب قرص مترونیدازول، قرص سفیکسیم و کپسول آموکسی سیلین تجویز بالاتری داشته‌اند.

شیوع تجویز داروهای تزریقی کورتون

وی بابیان اینکه داروهای تزریقی در بیش از ۵۶ درصد نسخ یافت می‌شود، عنوان کرد: بیش از ۱۶ درصد نسخ حاوی داروی کورتیکوستروئید (کورتون) هستند که تجویز داروهای کورتون، مخصوصا فرم تزریقی آن‌ها در ایران شایع است؛ بطوریکه درصد نسخ حاوی داروهای کورتیکوسترویید و سردسته آن‌ها آمپول دگزامتازون، بتامتازون و بتامتازون LA پر تجویزترین داروهای دسته کورتون‌ها هستند، همچنین مصرف فرآورده‌های تزریقی مانند سرم ۳/۱-۳/۲و سرم نرمال سالین۰.۹٪تجویز بالاتری دارند.

بنا بر اعلام ایفدانا، خیراندیش بابیان اینکه برخی فرآورده‌های دارویی نیز وجود دارند که به لحاظ اهمیت و بار اقتصادی بالایی که به نظام سلامت تحمیل می‌کنند، گفت:  یکی از این فرآورده‌ها، آلبومین است که به‌عنوان یکی از ده داروی پرهزینه در سطح بستری شناخته می‌شود،  بررسی مقایسه‌ای مصرف آلبومین در ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ نشان داد که مصرف آلبومین در ایران در سال موردبررسی از متوسط جهانی- ۲۲۳ کیلوگرم در یک‌میلیون نفر- کمتر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز