خبرگزاری کار ایران

معاون نظارت سازمان نظام پزشکی:

"حدود تغییر قیافه افراد در جراحی‌های زیبایی" باید با همکاری علما و حقوقدانان بررسی شود/ لزوم ایجاد محدودیت قانونی برای عمل‌های زیبایی نامتعارف در صورت

asdasd
کد خبر : ۸۲۰۶۲۳

معاون نظارت و برنامه‌ریزی نظام پزشکی کشور با تاکید بر اینکه قانونی در رابطه با ایجاد محدودیت برای عمل‌های زیبایی نامتعارف در صورت وجود ندارد، گفت: اینکه یک نفر تا چه حدودی حق دارد، تغییر قیافه بدهد، باید با همکاری علما، حقوقدانان و همکاران مورد بررسی قرار بگیرد.

محمد جهانگیری (معاون نظارت وبرنامه‌ریزی سازمان نظام‌پزشکی) در گفت‌و‌گو با خبرنگا ایلنا، درباره جراحی‌های پلاستیک غیرمتعارف در صورت و در پاسخ به این سوال که آیا محدودیتی برای پزشکان در این زمینه در نظر گرفته نشده است؟ گفت: در تمام درمان‌ها کدهای اخلاقی پزشکی منظور می‌شود. اخلاق حرفه‌ای، اخلاق بالینی و  مسائل اجتماعی نیز در نظر گرفته می‌شود. در بحث جراحی‌های زیبائی یا پلاستیک افراد تا حدودی اختیار دارند، اما از یک حدودی بالاتر اختیارات باید محدود شود که این موضوع در قانون ما مصرح نیست.

وی افزود: این مبحث باید با همکاری علما، حقوقدانان و همکاران مورد بررسی قرار بگیرد. اینکه یک نفر تا چه حدودی حق دارد تغییر قیافه بدهد، صرفه نظر از امکانات پزشکی باید دید آیا قوانین اجتماعی این اجازه را می‌دهد یا خیر؟

هیچ جای قانون، اختیارات در جراحی پلاستیک ذکر نشده است

جهانگیری با تاکید بر خلاء قانونی درباره حدود جراحی پلاستیک، گفت: هیچ جای قانون اختیارات در جراحی پلاستیک ذکر نشده است و همچنین هیچ جایی اقدامات اینچنینی نیز رد نشده است. 

معاون نظارت وبرنامه‌ریزی نظام پزشکی بیان کرد: در محدوده نظارت بر جراحی‌های زیبائی، اعمال زیبائی که به درخواست خود فرد و با رضایت‌نامه آگاهانه باشد، منوط به تبحر علمی پزشک بلامانع است. این کلیت قانون است.

وی افزود: بنده تا‌کنون یک مصوبه قانونی ندیده‌ام که این اقدامات را رد کند، اما از لحاظ اخلاق اجتماعی اقدامی که مغایر سلامت فرد یا عرف است، نباید انجام شود. حتی وقتی فرد درخواست عمل زیبایی نامتعارفی کند، گرچه اینجا به سلامت فرد آسیبی نرسیده است، ولی قطعا در آینده به سلامت روان فرد آسیب خواهد زد.

ورود به مقوله عمل‌های زیبایی نامتعارف بدون شکایت امکانپذیر نیست

جهانگیری گفت: در صورتی که شکایتی درباره عمل‌های زیبایی نامتعارف مطرح شود، نظام پزشکی و مراجع قانونی ورود می‌کنند، اما بدون شکایت خصوصی منع قانونی در این زمینه وجود ندارد. در این موارد تنها خود فرد باید شکایت کند. در این موارد نظام پزشکی مجاز نیست، بدون شکایت ورود کند. البته شاید با شکایت مدعی‌العموم ممکن باشد، اما دادستان هرگز در مسائل شخصی افراد ورود نمی‌کند.  

معاون نظارت و برنامه‌ریزی نظام پزشکی ادامه داد: این امور یا به وزارت بهداشت یا به نظام پزشکی گزارش می‌شوند، اما بدون وجود شاکی امکان مداخله وجود ندارد. البته وظیفه نظارت‌ با وزارت بهداشت است.

سلیقه افراد را نمی‌شود محدود کرد

جهانگیری با بیان اینکه زیبائی تعاریف متعددی دارد و قوانین هم در مورد جراحی زیبائی مشخص نیست، گفت: ما عمل‌های زیبایی در رابطه سوختگی‌های دست، پا و... داریم که اینگونه اقدامات پزشکی زیبائی بسیار پسندیده‌ هستند، اما بیشتر جراحی‌های زیبایی به صورت برمی‌گردد. عملی که روی بینی انجام می‌شود به کسی آسیب نمی‌زند.

وی با اشاره به عمل زیبایی بینی افزود: این اقدامات عادی هستند؛ البته ممکن است عوارضی هم داشته باشد، اما محدود به عوارض درمانی و پزشکی است. ممکن است بافت عضلانی شل شود که مربوط به عوارض جراحی است. در هر صورت در این مورد نمی‌شود، محدودیتی قرار داد و سلیقه افراد حکم می‌کند که جراحی چگونه باشد. کسی دوست دارد بینی سربالا داشته باشد و کسی دوست دارد بینی سر پایین داشته باشد. هرکسی جوری دوست دارد. همچنین جراحی چشم یا لب هم بستگی به سلیقه فرد دارد. تنها شرایط لازم توان علمی پزشک و رضایت آگاهانه فرد است.

جهانگیری گفت: اینکه صورت فرد تغییر ماهیت بدهد یا مواردی از این قبیل صورت بگیرد، نیاز به بررسی‌های حقوقی دارد. خیلی وقت‌ها این گونه مسائل معضلات اجتماعی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز