خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه تهران:

گزارش سیلاب‌ها به زودی به رییس‌جمهور ابلاغ می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۲۰۶۰۰

رییس دانشگاه تهران درباره گزارشی که درباره سیلاب‌ها در حال نگارش است، گفت: اکنون این گزارش در حال تهیه است و نتایج آن پس از انتشار اعلام می‌شود. در این رخداد یک عامل وجود نداشته بلکه عوامل متعددی بوده که باید وزن هر عامل را مشخص کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگاه دانش و ظرفیت سازی همکاری‌های منطقه‌ای و جنوب، جنوب برای مدیریت خطر سیل در جمهوری اسلامی ایران با حضور محمود نیلی احمدآبادی در باغ نگارستان برگزار شد.

نیلی احمدآبادی در توضیح این کارگاه تبادل تجربه توضیح داد: بنابر حکم رییس جمهور هیاتی در مورد حادثه رخداد سیل منصوب شدند تا برای مدت شش ماه یک گزارش در این زمینه تهیه کنند.

وی ادامه داد: این گروه تشکیل شده و یک گروه بسیار بزرگ است که در آن بهترین متخصصان ایران از دانشگاه‌های مختلف در آن حضور دارند‌. در راستای این طرح ما دو تعهد در این پروژه داشتیم؛ اول اینکه از همه ظرفیت‌های متخصصین ایرانی و تجارب بین المللی استفاده کنیم. امروز یکی از همان کارگاه‌های استفاده از  تجارب بین المللی است. اسکاپ در این حوزه متخصصین با تجربه و صاحب نظر را جمع آوری کرده و یک تیم بزرگ در آسیا پاسفیک دارد.

نیلی افزود: ما با کمک سازمان برنامه و بودجه این فرصت را داشتیم که این کارگاه را برگزار کنیم و امروز نمایندگان اسکاپ که متخصصان کشورهای مختلف مانند چین، هند، ژاپن و اروپا هستند در آن حضور دارند. ما در این دو روز راجع به حادثه رخداد سیل و راه‌های مقابله با آن صحبت خواهیم کرد.

رییس دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر مهم این است که ما تنها به بعد از سیل نپردازیم و فکر کنیم که باید پیش از وقع سیل چه اقداماتی انجام دهیم تا اگر این رخداد محقق شد آسیب‌های آن را به حداقل برسانیم. لذا مدیریت ریسک یکی از موضوعاتی است که در این کارگاه مورد بحث قرار می‌گیرد و ما امیدواریم این گزارش و نتیجه آن در گزارش اصلی که منتشر خواهد شد به غنای کار بیافزاید.

وی درباره گزارشی که در حال نگارش است گفت: متخصصین دانشگاه‌ها و  پژوهشگاه‌های منطقه جز تیم این هیات هستند بنابراین،  از زمان سیل در منطقه حضور داشتند و گزارش ارائه دادند. اکنون این گزارش در حال تهیه است و نتایج آن پس از انتشار اعلام می‌شود. در این رخداد یک عامل وجود نداشته بلکه عوامل متعددی بوده که باید وزن هر عامل را مشخص کنیم.

نیلی احمد آبادی گفت: قطعا خروجی این ورکشاپ برای هیات مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این ورکشاپ به سوالاتی که رییس جمهور مطرح کرده باید  پاسخ داده شود. این ورکشاپ کمک می‌کند برخی از این سوالات با توجه به تجربه کشورهای دیگر مورد بررسی قرار بگیرد زیرا ما یک حادثه سیل داریم ولی اصل آن قبل از سیل و بعد از ان است و بنا بر این باید از تجربیات کشورهای دیگر استفاده کنیم.

وی در خصوص تحقیقات اسکاپ گفت: اسکاپ یک گزارش درباره این سیل داشته و حتما سیل ایران را مطالعه کردند ولی هیچ کدام از این گزارش‌ها، اطلاعات ما را ندارند. ما در این زمینه بیشترین نظارت بر تخصص را داریم. یک سری موارد  در خصوص علم هست که پیاده سازی آن در همه جای دنیا یکسان است. یک چیزهایی در ذات علم است به عنوان مثال  زمانی که در وسط رودخانه سازه‌ای ساخته می‌شود مهم نیست که در کدام کشور باشد‌. زمانی که بستر رودخانه تصرف شدد در زمان وقع سیل اتفاق می‌افتد و اینکه وقتی بارندگی شدید می‌شود سیل رخ می‌دهد و جلوی آن را نمی‌توان گرفت. کاری که ماباید بکنیم این است که از تخریب آن جلو گیری کنیم و مانع از گسترش سیل شویم .

رییس هیات ویژه  گزارش ملی سیلاب‌ها گفت: مثلا در بالا دست باید محیط زیست و جنگل‌ها حفظ شوند و حال فرقی نمی‌کند که در ایران باشد یا سایر کشورها. آنچه که باعث تخریب و شدت سیل می‌شود در همه کشورها یکی است ولی در هر کشوری برای مقابله با این  باید حتما مسائل داخلی خود را حل کند.

رییش دانشگاه تهران درباره ارائه گزارش سیل به رییس جمهور گفت: گزارش اول که روایت سیل است به زودی منتشر می‌شود وعلت تاخیر انتشار این گزارش این است که ما قبل از انتشار گزارش آن را برای همه متخصصان عضو کارگروه می‌فرستیم و نظرات آنها را می‌گیریم تا چیزی از قلم نیفتاد. ما محتوای گزارش بر اساس آنچه که به رییس جمهور قول داده بودیم را آماده کردیم. منتها تصمیم گرفتیم قبل از انتشارط مرحله دوم گزارشات را یک بار برای متخصصان ارسال کنیم و بعد از جمع بندی نظارت آنها، خدمت رییس جمهور ارسال کنیم‌، بنابر این احتمالا از قای رییس جمهور مدت زمان کوتاهی را وقت می‌گیریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز