خبرگزاری کار ایران

فخاری مطرح کرد:

ادامه همکاری شهرداری با پیمانکاران متخلف در حوزه پسماند

asdasd
کد خبر : ۸۲۰۲۷۹

رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: در جمع‌آوری پسماند همچنان به شکل پنهانی از کودکان استفاده می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، الهام فخاری در نشست خبری پیش از ظهر امروز که در سازمان گنجینه اسناد ملی برگزار شد، به عنوان مسئول کمیته اجرایی "تهران، شهر کودک" با اشاره به روز جهانی کودک گفت: تهران از جمله پایتخت‌هایی است که در سال ۸۹ – ۸۸ به الگوی شهر دوست‌دار کودک پیوسته و در سال ۹۴ از طریق مصوبه شورای شهر تهران برنامه اجرایی شهر دوستدار کودک توسط شهردار وقت ابلاغ شده است. اعتبار مرحله اول برنامه اجرایی تا تابستان سال ۹۷ بود که به پایان رسیده و ما در ابتدای مرحله دوم این طرح هستیم.

فخاری با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه، دو کمیته برای تهران، شهر دوستدار کودک طراحی شده، گفت: در کمیته اجرایی که باید یک عضو از اعضای کمیته فرهنگی شورا در آن قرار داشته باشد و دیگری کمیته نظارت که شامل اعضای شورای شهر از کمیسیون‌های مختلف هستند. آنچه باید انجام می‌شد شامل محورهای مختلفی از جمله زیرساخت‌های شهری، همکاری‌های اجتماعی، مشارکت‌های مدنی، تعامل‌ها و غیره  است که باید در این کمیته‌ها دیده و بررسی می‌شد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه اظهار داشت: در دوره شورای سوم شاهد برگزاری یک جلسه، در شورای چهارم یک جلسه و در دو سالی که شورای پنجم مستقر شده این کمیته سه جلسه رسمی و ۱۰ جلسه هم‌اندیشی و تدوین راهبردهای نظارتی با فعالان و متخصصان برگزار کرده است.

فخاری ادامه داد: به نظر می‌رسد اقدامات صورت‌گرفته در زمینه تهران، شهر کودک بیشتر ناظر بر زیرساخت‌ها بوده است و  مناسب‌سازی محوطه بازی، تعمیر وسایل، کم‌خطر کردن آنها و غیره از جمله این اقدامات است اما در محورهای تعامل اجتماعی، مشارکت مدنی و فعالیت‌های محلی نیاز به کار بیشتری داریم.

فخاری درخصوص بازگشایی مرکز پیام پس از دو سال گفت: اولویت ما در مرکز پیام ارائه خدمات سلامت و همکاری بین نهادی است ضمن اینکه توافقات خوبی با بیمارستان‌های محدوده منطقه ۱۱ و ۱۲ صورت گرفته تا در زمینه غربالگری و نظام ارجاع برای درمان و پوشش محله همکاری کند. نگاه ما در بخش اول سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و در بخش دوم مهارت‌آموزی است و اگر طبق برنامه متناسب با این دو فاز پیش برویم می‌توانیم اقدامات ویژه‌ای برای کودکان و زنان تعریف کنیم.

فخاری تأکید کرد: معتقدیم مرکز پیام متعلق به مردم محله بوده و ما این مرکز را بار دیگر به مردم بازگرداندیم.

وی درخصوص تفاوت مرکز پیام و بهاران نیز گفت: بر اساس دستورالعمل، مجموعه بهاران وظیفه توان‌افزایی و مهارت‌آموزی را برای افراد بهبودیافته دارد نه معتادان لذا مرکز پیام، مجموعه بهاران نیست.

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات استاندار تهران در خصوص واگذاری مراکز بهاران به بهزیستی گفت: ما نشست‌های کاری و حقوقی بسیاری با مجموعه‌های مختلف برگزار کردیم و روال کار ما این بوده که مسائل کاری و حقوقی را پیش از آنکه به نتیجه برسد رسانه‌ای نکنیم.

فخاری تصریح کرد: استاندار تهران دیدگاه‌های خود را مطرح کرد اما ما پاسخ حقوقی به اظهارات ایشان داریم.ماده ۸۸ قانون  می گوید شهرداری موظف است در موضوع آسیب، همکاری کند. این همکاری به این معنا نیست که ساختمان‌های خود را به مجموعه‌های دیگر واگذار کند.

 عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: نکته دیگر این است که این به آن معنا نیست که شورا و شهرداری از انجام وظایف خود طفره رفته‌اند. شهرداری فراتر و بسیار بیشتر از دیگر دستگاه‌ها متناسب با احکام بالادستی کار کرده و اقدامات این دستگاه نیز بسیار مؤثر بوده است.

فخاری افزود: متوجه نگرانی استاندار نسبت به مسائل اجتماعی هستیم اما تأکید می‌کنیم اگر قرار است کاری صورت گیرد از مجرای قانونی باشد؛ در این زمینه هم هنوز لایحه‌ای از شهرداری به شورا نیامده که ما آن را بررسی کنیم.

فخاری درپاسخ به سوالی درمورد آمار کودکان کار و خیابان گفت:‌ آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد، اما بر اساس برخی از بررسی‌ها حدود ۱۲ هزار مورد در تهران و محدوده آن است که زباله‌گردی با کودک کار متفاوت بوده و شکل پنهانی دارد و در بسیاری مواقع انکار می‌شود بنابراین آمار دقیقی در مورد آنها نیست.

وی افزود: بخشی از آمارها در این زمینه را فعالان مدنی و برخی را وزارت کشور ارائه می‌دهند که من فکر می‌کنم جدای از مسئله آماری باید مطالبه کنیم که هر چه سریع‌تر طرح جامع مدیریت پسماند به نتیجه برسد. اگر سیستم مدیرتی پسماند اصلاح شود حلقه‌های کار اصلاح خواهد شد چرا که توده‌های زباله ارزش پسماند و نیروی کار ارزان‌قیمت سبب بروز نظام اقتصادی کثیف در حوزه پسماند شده است.

فخاری ادامه داد: قرار شده بود که پیمانکاران متخلف در زمینه پسماند حذف شوند ولی گویا این کار انجام نگرفته ارزش زباله بالا است و سیستم جمع‌آوری نیاز به اصلاح دارد. در مسأله زباله گردی همچنان به شکل پنهانی از کودکان استفاده می شود و از این جهت که انکار می شود بچه ها را در محوطه های پنهانی نگه داری می کنند.

وی در مورد مدارس رویش گفت: این مدارس از زنجیره مدارس پرتو است. بازدیدهایی از این مدارس انجام شده و نظارت‌ها انجام می‌گیرد. در مورد مراکز پیام نیز باید تبدیل به کارخانه‌های نوآوری برای استارتاپ‌ها شوند و ما تلاش کردیم این مراکز به مردم بازگردانده شود چرا که متعلق به آنها است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز